вторник, 14 юли 2009 г.

КРИЗАТА ПРЕДОСТАВЯ ВЪЗМОЖНОСТИ


41-вото Народно събрание започна работа днес
Андрей Пантев откри първото заседание на 41-вия парламент. Всички депутати положиха клетва. Прозвуча химнът на Р България. ГЕРБ ще предложи на всеки, който иска да участва в мнозинството да подпише меморандум за политическо партньорство. Кой какво каза: Сергей Станишев - Социалистите ще подкрепят всяка полезно решение, което е в интерес на страната; Лютви Местан заяви – похвали се, че ДПС има увеличена подкрепа на парламентарните избори и "разширена география". Местан взе думата, въпрреки че лидерът на ДПС Ахмед Доган присъстваше в залата; Волен Сидеров. Той се скара на Андрей Пантев, че няма право да прави забележки на другите депутати... обърна и към ГЕРБ като заяви, че "Атака" ще бъде безкомпромисна към новото управление, ако забрави какво е обещавало в предизборната кампания; Мартин Димитров - актуализация на бюджета, промени в конституцията и да реши проблемите на съдебната власт, за контрол на ДАНС, за борба с корупцията и за европейските фондове, създаване и на две анкетни комисии - за проверка на сделките, разходите и назначенията на кабинета "Станишев" през последните седмици, както и за проверка на изборите, нов избирателен кодекс и да бъде въведено електронното гласуване до края на първата година на 41-то Народно събрание; Яне Яне - нова конституция и рестарт на посткомунистическата държавност, 41 Народно събрание да приеме ограничен мандат и да насрочи избори за ВНС, радикална реформа на съдебната система, нова избирателна система, намаляване на депутатите до 120, да се гласува недоверие и на отделни министри, а не на цялото правителство, то да се избира с конкретна програма и при неизпълнение да пада от власт, поиска анкетна комисия за нарушенията на тройната коалиция, както и разследване на "олигарсите на прехода”. Цецка Цачева е председателят на 41 Народно събрание. 227 депутати гласуваха "за", трима се въздържаха, нямаше против. Тя ще има шестима заместници според правилата, които бяха предварително одобрени от всички парламентарно-представени партии. От квотата на ГЕРБ беше предложен Лъчезар Иванов, единственият досегашен депутат от партията на столичния кмет, от БСП - Георги Пирински, председател на 40-то НС, от ДПС - Христо Бисеров "един от емблематичните парламентаристи" по думите на Лютви Местан, от "Атака" - Павел Шопов, зам.-председател на партията, от Синята коалиция - Екатерина Михайлова, "преподава парламентаризъм и правова държава", представи я лидерът на ДСБ Иван Костов, от РЗС - Атанас Семов, доктор по право на ЕС.
В новото 41-во Народно събрание ще има общо девет души, които са били служители или сътрудници на бившите тайни служби. Най-много са те в ДПС - Ахмед Доган, Лютви Местан, Рамадан Аталай, Гюнай Сефер и Юнал Лютфи. Останалите четирима са в ГЕРБ - Божидар Димитров, Стефан Дедев, Румен Иванов и Павел Димитров. За сравнение - в миналия парламент бившите сътрудници и служители на ДС бяха 19.


НАРОДНИТЕ ОЧАКВАНИЯ
Следващото правителство по-добро от предходното - да се управлява така, че доходите на населението да растат, бизнесът да се развива без спънки, чуждестранните инвеститори да предпочетат страната ни. Реализацията на народните очаквания зависят от волята на политиците да взимат непопулярни решения и да провеждат трудни реформи.

КОИ СА ПРОМЕНИТЕ
Кои са промените, които трябва да направи новото управление според експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ)? Те са стистематизирали информацията от десетте най-използвани индекси, които проследяват развитието на много страни и мястото на България в тях. Тази информация изследва: икономическата свобода (на института "Фрейзър"), конкурентоспособността (на Световния икономически форум), средата за правене на бизнес (Doing business на Световната банка), качеството на образованието (индекса - PISA, TIMSS и PIRLS), възприятията на корупцията (Transparency International) и електронно правителство.

ИЗВОДИТЕ ИМ НЕ СА ИЗНЕНАДВАЩИ
Оказва се, че към момента има много области, които се нуждаят от вниманието на управляващите. Проблемите също са ясни отдавна. Най-слаб е резултатът за нивото на корупция. След влизането на страната ни в ЕС противно на очакванията то се е влошило и по ефективност на противодействието България се е върнала с осем години назад. Анализът на ИПИ доразбива още един мит – този за качеството на образованието. Българските ученици показват едни от най-слабите резултати в Европа по математика и четене. Ниската ефективност на институциите и лошата инфраструктура пък класират икономиката ни на незавидно място и по отношение на нейната конкурентоспособност. Това са и основните причини България да изостава значително по нива на доходи и ефективност на държавното управление в ЕС.Доброто класиране на страната ни пък се дължи на намалението на преките данъци, въвеждането на валутния борд, макроикономическата стабилност и реформата в търговския регистър.

70 ПРЕПОРЪКИ КЪМ СЛЕДВАЩИЯ КАБИНЕТ
След преглед на най-добрите реформи по света, от ИПИ са изготвили и 70 препоръки към следващия кабинет, които в други страни са имали положителен ефект върху икономиката. Всички те ще бъдат раздадени на бъдещите депутати в 41-то Народно събрание. Идеята на експертите от ИПИ е всяка година, на тази база да се прави преглед на свършеното от правителството. Дори да успее да изпълни двайсетина от препоръките до края на мандата, това ще е успех, коментират от института. Според в. Капитал кризата предоставя и възможности.(със съкращения)

Институции
Слаби страни
- Бавна и некачествена работа на държавните институции
- Лоша инфраструктура - Скъпи и многобройни процедури за закриване на бизнес и получаване на разрешителни и лицензи (24 процедури за издаване само на разрешително за строеж)
- Ограничен брой електронни услуги
-Дълги процедури по плащане на данъци (616 часа годишно)
- Продължителни процедури за разрешаване на търговските спорове (средно 564 дни)
Препоръки
-Улесняване на регистрацията на собственост по интернет и намаляване на времето за издаване на разрешителни, преглед на всички регистрационни режими
- Намаление на неефективността на процедурите по несъстоятелност, ограничение на обжалванията
- Изграждане на електронно правителство
- Въвеждане на принципа "мълчаливо съгласие" при работа на администрацията с бизнеса
- Задължение за извършване на оценка на въздействието на промените в нормативните актове

Публични финанси и икономическа политика
Слаби страни
- Голяма част от публичните средства се отклоняват от предназначението им
- Отлагане на реформи в икономиката
- Свръхрегулация и държавен монопол в енергетиката, здравеопазването и др.
- Ниска производителност на труда
Препоръки
- Намаляване на осигуровките
- Влизане в еврозоната
- По-голяма ефективност на разходите и намаляване на размера им като дял от БВП
- Повече контрол при изразходване на публичните разходи чрез създаване на експертна група към Народното събрание и публикуване на всички бюджетни документи
- Приватизация на оставащите държавни активи
- Либеразлизация на цените и премахване на държавните субсидии

Образавание, здравеопазване и пенсии
Слаби страни
- България е на 67-мо от общо 179 страни по средна продължителност на живот
- Страната е най-бедната членка на Европейския съюз- Българските ученици са на последно място в ЕС по математика, на предпоследно по четене и на последните места по природни науки
Препоръки
- Засилване на конкуренцията между болничните заведения, премахване на монопола на НЗОК и НОИ
- Увеличаване на капиталовия елемент на пенсионната система – минимум 10% от заплатата
- Запазване на принципа "парите следват ученика", както и автономия на училищата
- Външно оценяване на училищата и учениците всяка година

Право на собственост и корупция
Слаби страни
- Влияние на политически и бизнес групи върху съдебната система и нейната независимост
- Пиратство върху авторските права
- Страната ни бележи най-ниски резултати в класациите по показателите за борба с корупцията
- Правата на собственост все още не са добре защитени
Препоръки
- Независимост на съдебната власт
- Промени в Закона за приватизацията, за обществените поръчки, за политическите партии с цел премахване на корупцията
- Задължителни консултации и ясни отговорности при изготвянето на нормативни актове
- Намаление на администрацията

По в. Капитал/ Вера Денизова 10 юли 2009





Няма коментари: