вторник, 11 август 2009 г.

ДО КОГА СКАНДАЛИ В ДЪРЖАВАТА -защото ЗАКОНИТЕ ни са скандални?

Снимка: Вальо Топлото вече се възползва от Закона за амнистия и спокойно играе тенис, вместо да търка наровете

МИНИСТРИ В ЗАТВОРА? МОЖЕ, В НЯКОЙ ДРУГ ЖИВОТ

Скандалният закон, приет месеци преди изборите, прави невъзможно обвиняването на длъжностни лица за каквито и да е престъпления, извършени преди 1 юли 2008 г.. Освен, ако са извършени нетрезво състояние или в резултат... някой е умрял!

Законът за амнистия е приет от предишното Народно събрание на 26 март и влязъл в сила на 22 април 2009 г.. Той на практика оневинява всички длъжностни лица, извършили до 1 юли 2008 г. престъпление по служба, включително злоупотреба с власт, превишаване на права и неизпълнение на служебни задължения.

Скандалният закон, за който Bulgaria News вече писа, се състои от всичко на всичко от 2 страници, на които в 4 члена, 3 параграфа и общо 13 алинеи се обявява амнистия за всички престъпления, наказуеми с до 5 години затвор извършени преди 1 юли 2008 г.. Изключение се прави само за престъпленията, извършени в пияно състояние или когато в последствие е настъпила тежка телесна повреда или смърт.
Законът дори разпорежда, ако случайно по някое подобно дело има иззети вещи или парични суми, те да се върнат на правоимащите. Следващата алинея милостиво оставя възможност на Темида да се отнася към престъпленията като към административни нарушения и да търси административна отговорност от амнистираните.

Не става ясно каква обществена необходимост е предизвикала появата на подобен закон,

но каквото и да са имали предвид законодателите, той прави невъзможно подвеждането под отговорност на длъжностни лица, включително министри, които са ползвали властта си по неправомерен начин до средата на миналата година.

В член 387, раздел 3 на глава 13 от Наказателния кодекс, където се разглеждат длъжностните престъпления се казва дословно следното:
Алинея (1)Който злоупотреби с властта или със служебното си положение, не изпълни задълженията си по служба или превиши властта си и от това произлязат вредни последици, се наказва с лишаване от свобода до три години;
Алинея (2) Ако от деянието са настъпили тежки последици или то се извършва системно от началник към подчинен, наказанието е лишаване от свобода от една до осем години;
Алинея (3) Ако деянието по предходните алинеи е извършено с цел деецът да набави за себе си или за другиго имотна облага или да причини другиму вреда, наказанието е: лишаване от свобода от една до пет години по ал. 1, от три до осем години по ал. 2, а в особено тежки случаи - от три до десет години;

В особено важната алинея (4)

се казва: Когато вредните последици са причинени по непредпазливост, наказанието е: по ал. 1 - лишаване от свобода до две години, по ал. 2 - лишаване от свобода до пет години.
Т.е.

всяко длъжностно престъпление, извършено по непредпазливост до 1 юли 2008 г. не е престъпление изобщо,

защото е амнистирано със закона от 26 март 2009 г...


Нещо повече, според чл. 3 от глава 24 на Наказателно процесуалния кодекс „не се образува наказателно производство, а образуваното се прекратява, когато... т.2. деецът не носи наказателно отговорност при амнистия”.

Едва ли някой си представя, че министрите, заместниците им, шефовете на агенции и други толкова високопоставени чиновници сами съставят документите, които подписват. Зад всяка финализирана заменка, зад всяка продажба на държавно имущество, зад всяко строително разрешително дори стоят многочислени екипи, размиващи отговорността по етажите на държавната администрация. Всеки висш чиновник има идеалната възможност да се скрие зад недостатъчната си компетентност и информираност по кой да е проблем и да избегне обвинението в предумишлено престъпление.

А щом няма умисъл, значи е по непредпазливост.

Щом е по непредпазливост, значи се наказва с лишаване от свобода максимум до 5 години. А що е максимум до 5 години, значи за него вече има издадена амнистия и наказателно производство изобщо не може да бъде образувано. Всеки юрист-първокурсник може да се присмее на някой амбициозен прокурор, размахвайки въпросните две странички под носа му. И цялото доверие към съдебната система, обилно демонстрирано от премиера Бойко Борисов е нахалост, защото законът е факт, дори да бъде променен, той не може да се приложи със задна дата...

Припомняме, че Валентин Димитров – Топлото вече се възползва от този закон и обвиненията за безстопанственост му бяха снети.

Единствен шанс за новата власт да блесне в ролята на въздаваща справедливост Немезида, са

деянията на хора от предишния кабинет, извършени след 1 юли 2008 г..

Вероятно затова първите стрели са насочени към скандалните замени на земи и гори, случили се през една единствена седмица на месец януари. Мораториумът върху заменките беше гласуван от парламента на 23 януари 2009 г. и публикуван в извънреден брой на Държавен вестник на 2 февруари. Бившият шеф на Държавната агенция по горите в момента е разследван именно за сделки, извършени между двете дати.
Но ръката на закона не стига до действията на същия Стефан Юруков в качеството му на заместник министър по горите, горското и ловно стопанство в Министерство на земеделието и горите, което на 18 юли 2008 г. беше трансформирано в Министерство на земеделието и продоволствието, а от структурата му беше извадена Държавната агенция по горите, на директно подчинение на министерски съвет.

Всяко престъпление, извършено до 1 юли 2008 г. е само административно нарушение, освен ако прокурорите докажат, че длъжностните лица са постоянно пияни, когато подписват важни документи или пък, че подписите са причина за нечия смърт.

http://www.bulgaria-news.bg/category/exclusive/interview/article/post3418.html



Няма коментари: