сряда, 4 ноември 2009 г.

ВСЕКИ САМ МОЖЕ ДА СИ ИЗКОМЕНТИРА СЛУЧВАЩОТО СЕ, ОСОБЕНО АКО СНОЩИ Е ГЛЕДАЛ “РЕФЕРЕНДУМ” ПО БНТ!

Само с прискърбие ще добавя, че всичките ни медии са с "лява дресировка" и точно в това се състои системната им манипулаторска дейност. Жалко, ако някой българин не е схванал до момента този факт, и продължава да се заблуждава чрез тях! Разбираемо е, че БСП ги е яд от случващото се в държавата ни, но непонятно е защо информационните ни уж агенции натрапват неверни представи у обикновения човек? А претендират да са независими и "свободни"! Надали и те самите разбират колко здраво обвързани са от баба БКП и мафията й? У нас единственото слово, "което си имаме", е това на комунистите, и който не го отразява както те искат, просто е "мъртвец". Добре, че поне имаме ОЧИ и УШИ все още! Снощният референдум по БНТ, доказа нелепостта на гадните им внушения за работата на Правителството на ГЕРБ. За поведението на г-н Найденов по време на дебата може да се каже само "Едно си баба знае, едно си бае", което не е политическа позиция дори, а бабешко мрънкане. Жалко за имиджа им!Хайде стига бе БСП и ДПС, поспрете се да действате като криминални групировки в собствените си "партии"! Прав е Яне Янев - нужен е RESTART на държавата ни, стигат 65 години партийно мародерстване. Прав е и Мартин Димитров, че парите на държавата ни безхаберно са изхарчени, дори безвъзвратно. Прав е и Волен Сидеров, че ни е нужна добре работеща и некорумпирана съдебна система. А за Стоян Мавродиев - големи поздравления за достойното му професионално и партийно поведение - такива като него дават сили да се вярва в доброто и постигането му. (б.м.)


ПО ФОКУС

Под натиск
Българският премиер Бойко Борисов се радва на широка обществена подкрепа 100 дни, след като пое поста, но наблюдатели заявяват, че сега той се нуждае от решително изпълнение на обещанията за борба с корупцията и престъпността.

Практичният Борисов, който все още събира тълпи при ежедневните си публични прояви, има 75% рейтинг на одобрение, според скорошно проучване на общественото мнение на агенция „Медиана”. Неговото дясно правителство „за борба с корупцията” има подкрепата на 78% от населението, според друго проучване на НЦИОМ.
Бивш пожарникар, бодигард и генерал от полицията, Борисов си създаде имидж на „твърда ръка” в борбата с престъпността и корупцията, която може да убеди Брюксел, че София може да предотврати злоупотреби с еврофондовете.
Но някои не са толкова убедени.
„Бойко, превърни думите в дела”, призова в понеделник левият в. „Сега”.
Борисов привлича хората на своя страна с непрекъснато повтаряне, на обикновения език на масите, че ситуацията е много тежка, но неговото правителство полага всички възможни усилия. Хората виждат в негово лице един от тях”, коментира политическият анализатор Евгений Дайнов. „Той демонстрира решителност и политическа воля” за разрешаване на проблемите, допълва той.
Но след всичката риторика, сега наблюдателите очакват резултати.
„Виждаме воля от страна на правителството и премиера за разчистване на килерите от миналото”, заяви френският държавен секретар по европейските въпроси Пиер Льолуш по време на визита в България през септември.
„Естествено е всеки да очаква резултати”, допълни той.

Първите решения на новото правителство, сред които реформа на митническата агенция с цел възпрепятстване на контрабандата, съкращения в раздутата държавна администрация и обещание да не се замразяват пенсиите, допринесоха за популярността на кабинета.
Хората същот така одобряват прегледа на Борисов на управлението на бившия лявоцентристки кабинет и откритата война срещу социалистическата опозиция в парламента.
Въпреки че е начело на кабинет на малцинството, той има подкрепата на три малки парламентарно представени десни партии и националистически формации.
Но неговите първи 100 дни на власти бяха „хаотични”, писа „Сега” в понеделник.
Политическият анализатор Кольо Колев също критикува „липсата на опит на министрите, които понякога правят противоречащи си становища”.
„Ключът (за неговата популярност) се състои във факта, че Борисов никога не изпуска възможността да атакува бившето социалистическо правителство, което държи отговорно за цялото зло”, коментира Андрей Райчев, директор на „Галъп”.
„Хората се радват, че „лошите” вече не са на власт. Но в същото време, в началото на януари, те ще искат да знаят, какво точно прави това правителство”, отбелязва той.
Прогнозите на правителството показват, че България ще изпадне в най-тежка икономическа криза в края на 2009 и в началото на следващата година и това може да се окаже сериозно предизвикателство за популярността на Борисов.
Страната влезе в рецесия през първата четвърт на 2009 г. за първи път от 12 години и прогнозата е, че икономиката ще се свие с 6,3% през тази година и с 2% през следващата.
Междувременно официалната безработица се очаква да достигне 9,5% през 2009 г. и 11,4%през 2010 г., без да се взимат предвид хиляди работници в сивия сектор на икономиката.


Имунитет за доклад
По предложение на Софийска градска прокуратура главният прокурор на Република България Борис Велчев внесе в 41-то Народно събрание предложение за снемане на депутатския имунитет на народния представител Сергей Станишев. Поводът е - информацията за изтичането на доклад на ДАНС.Станишев подписа писмено заявление до председателя на Народното събрание Цецка Цачева за отказ от имунитета си на народен представител.
Междувременно премиерът Бойко Борисов съобщи, че още две справки, предадени на бившия министър-председател, не са били върнати в МВР.

Цецка Цачева ще изпрати до главния прокурор заверено копие от заявлението на Сергей Станишев за имунитета му
Председателят на Народното събрание Цецка Цачева ще изпрати днес (04.11.2009) до главния прокурор заверено копие от подаденото заявление на Сергей Станишев за снемане на имунитета му. Това стана ясно по време на обсъждането в пленарна зала дали в дневния ред на парламента да се включи точка с искане за осигуряване на достъп до депутатите до искането на главния прокурор за сваляне на имунитета на Станишев, предаде репортер на Агенция „Фокус”. По думите на Цачева искането съдържа класифицирана информация и затова трябва да се разреши на народните представители да се запознаят с него. Според нея е редно още днес депутатите да могат да се запознаят за какво се налага искания имунитет.

„Монстърс енд критикс”
Бившият български премиер Сергей Станишев може да бъде разследван
Главният прокурор на България Борис Велчев е поискал от парламента да свали имунитета на бившия премиера Сергей Станишев, за да бъде разследван във връзка с липсващи секретни документи, предаде електронното издание "Монстърс енд критикс".
Без имунитет, Станишев може да бъде разследван във връзка с липсващи поверителни разузнавателни документи. Станишев, който вече бе разпитан миналата седмица, заяви, че е готов да се откаже от имунитета си и да сътрудничи на разследващите.
В интервю вътрешният министър Цветан Цветанов каза, че бившият премиер е пропуснал да върне два документа с поверителна информация, предадени му преди година.

Минчо Спасов: Обвинението срещу Станишев е смешно
Обвинението срещу Станишев е смешно. Това заяви за предаването „Това е България” на Национална радиоверига радио Фокус председателя на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в 40-то Народно събрания Минчо Спасов. Според него обвинението е за секретни документи, които не са били предадени в секретното деловодство. Не съм запознат с детайли, но доколкото разбрах, това е неумишлено престъпление, което се наказва с минимална присъда, заяви Спасов. „И най-вероятно съдейки от прецедента, който имахме с Румен Петков, при който не само, че секретната информация беше опубличена, но беше постановена оправдателна присъда. Така, че не знам, дали ножът не е дървен!” – заяви още Спасов. Той заяви още, има далеч по-сериозни неща , за които да се говори на 100-ия ден от управлението на правителството. Минчо Спасов беше поредният, който даде своята оценака за кабинета – 6 за „артистичност”! Въпреки това той беше категоричен, че няма никакви резултати от управлението до този момент. Минчо Спасов припомни, че след промяната на Конституцията, даваща право на депутатите сами да се откажат от имунитета си, единствено червеният депутат Тома Томов се е възползвал от това право досега.

Георги Кадиев за имунитета на Станишев: Ако има политически натиск, трябва да последва политически отговор
Кандидатът на БСП за кмет на София Георги Кадиев коментира внесеното искане от главния прокурор за отнемане на депутатския имунитет на председателя на БСП Сергей Станишев. Това стана на среща със Съюза на запасните офицери, съобщиха от предизборния щаб на Кадиев. „Ако в този случай има политически натиск, както Сергей Станишев каза след днешното заседание на новото Изпълнително бюро, смятам, че трябва да последва политически отговор. Призовавам новото Изпълнително бюро да свика спешно заседание на Националния съвет, на което да вземе политическо решение за поведението на БСП и парламентарната ни група. Трябва ли тя да легитимира с присъствието си в парламента подобни форми на политически натиск? Не е ли по-разумно нашите депутати да се върнат при хората и да обяснят, че БСП вече няма накъде да отстъпва? Наближава 10 ноември – датата-символ на демокрацията. Не се ли връщаме точно 20 години назад и не трябва ли БСП отново да отстоява демократичните принципи?”, каза Кадиев.

Поискан имунитет – даден имунитет
Прокуратурата поиска депутатския имунитет на Сергей Станишев, заради изгубени документи и материали, съдържащи информация, представляваща държавна тайна. Преди това да стане официално обаче Станишев заяви, че не се отдръпва от позицията си от миналата седмица сам да си даде имунитета.


По предложение на Софийската градска прокуратура главният прокурор на Република България Борис Велчев внесе в 41-то Народно събрание предложение за снемане на депутатския имунитет на народния представител Сергей Дмитриевич Станишев, който да бъде разследван за това, че е загубил документи и материали, съдържащи информация, представляваща държавна тайна – престъпление по чл. 358, ал. 1, вр. чл. 26, ал. 1 НК и за това че по непредпазливост е станал причина да бъде разкрита информация, представляваща държавна тайна, съдържаща се в справка относно „действията на лица и кръгове, указващи деструктивно влияние върху функционирането на министерства и структури на държавната администрация” – престъпление по чл. 359, ал. 2, вр. ал. 1 НК.
Свалянето на имунитета е необходимо, за да може със средствата на закона да се изяснят обективно и в цялост обстоятелствата по наказателното производство.
Във връзка с обвиненията срещу бившия премиер днес министър-председателят обяви, че има още доклади, свързани с контрабандата, с петрол-храни в Ирак, дадени лично на бившия премиер, които не са се върнали в МВР, а са се загубили в Министерски съвет. "За съжаление това, което МВР ми докладва е, че още доклади, пак свързани с контрабандата, с петрол-храни в Ирак, дадени лично на бившия премиер, не са се върнали, а са се загубили в МС", каза Борисов.
Вътрешният министър Цветан Цветанов пък обясни: „Направихме проверка какви материали са изпращани на премиера Станишев като установихме, че има сериозен списък с материали, които са му били дадени”. Оказало се е, че има два материала - единият е с гриф секретен, другият е с гриф поверителен. За тези два материала премиерът се е подписал на описа, а после материалите не са върнати. Материалите касаят периода 2005 - 2009. Единият материал касае контрабанда и злоупотреби в митниците, а другият е свързан с програмата „Петрол срещу храни”. „Направихме проверка и не знаем дали върху тези два документа има поставена резолюция, защото ги няма. Документите са занесени на премиера Станишев 2005 година”, каза още Цветанов.По-рано на пресконференция председателят на БСП и бивш премиер Сергей Станишев потвърди, че си дава имунитета като каза, че неговата позиция е огласена още преди една седмица. „Аз се надявам прокуратурата да изясни всичко”, каза Станишев. По думите му и прокуратурата, и съдебната система, са подложени на безпрецедентен натиск, от министър-председателя Бойко Борисов и вътрешния министър Цветан Цветанов, защото им се казва кой е виновен. Такова нещо не е имало от времето на Тодор Живков, смята Станишев. По думите му - у нас е налице авторитарен тип на управление.
„Не знам дали мечтата на всеки един българин, 20 години след началото на демокрацията, е връщане към такава система на авторитарно управление”, коментира Станишев. Заинтересован съм прокуратурата да изясни обективните данни и истини. Особено по т. нар. прословут доклад, който изтече, каза той.
По повод двата секретни доклада, за които вътрешният министър Цветан Цветанов каза, че Станишев в качеството си на премиер не е върнал, лидерът на БСП каза: „Не мога да коментирам неща, които имат отношение към разследвания. Мисля, че това би било доста безотговорно, защото много информация се хвърля от секретните служби, която е на ръба на разгласяване
”.
Главният прокурор поиска имунитета на Сергей Станишев
Прокуратурата поиска депутатския имунитет на Сергей Станишев. В прессъобщение на сайта на държавното обвинение се посочва: Днес, 3 ноември 2009 г. по предложение на Софийската градска прокуратура главният прокурор на Република България Борис Велчев внесе в 41-то Народно събрание предложение за снемане на депутатския имунитет на народния представител Сергей Дмитриевич Станишев, който да бъде разследван за това, че е загубил документи и материали, съдържащи информация, представляваща държавна тайна – престъпление по чл. 358, ал. 1, вр. чл. 26, ал. 1 НК и за това че по непредпазливост е станал причина да бъде разкрита информация, представляваща държавна тайна, съдържаща се в справка относно „действията на лица и кръгове, указващи деструктивно влияние върху функционирането на министерства и структури на държавната администрация” – престъпление по чл. 359, ал. 2, вр. ал. 1 НК.
Свалянето на имунитета е необходимо, за да може със средствата на закона да се изяснят обективно и в цялост обстоятелствата по наказателното производство.

Бившият премиер Сергей Станишев бе разпитан на 28 октомври от Прокуратурата по случая с изтеклата класифицирана информация от доклад на ДАНС. Същия ден Станишев даде пресконференция след разпита си в Прокуратурата.
„Справката на ДАНС, излязла от Министерски съвет, е върната от мен в ДАНС и там е направена комисия за проверка на информацията. И след това не се е връщала при мен”. Това каза бившият премиер Сергей Станишев на пресконференция в централата на БСП, след разпита в Софийска градска прокуратура заради случая с изчезналия доклад на ДАНС. Връщането на справката е станало през октомври 2008 г. „Би трябвало да се провери дали тази справка е предадена от Алексей Петров на г-н Борисов, не знам дали твърдението на Алексей Петров, че е предадена на премиера е вярно. Трябва да се изясни как тя е стигнала до премиера”, каза тогава той.Два разпита по случая с доклада на ДАНС бяха проведени на 27 октомври в Софийска градска прокуратура във връзка с образуваното досъдебно производство за секретния доклад от ДАНС, връчен на премиера Бойко Борисов от бившия съветник в ДАНС Алексей Петров. Проверката на прокуратурата ще трябва да установи кой е отговорен за изтичането на класифицирана информация. По този повод в прокуратурата бяха разпитани Алексей Петров и бившият председател на ДАНС Петко Сертов. Петров отказа да коментира случая. Той се появи в прокуратурата в 10.00 часа. Самият Петко Сертов се яви на разпит в 13.30 часа следобед, но за да избегне журналистическия интерес, той бе преведен през авариен вход на Съдебната палата. Във връзка с проведените разпити от прокуратурата отказаха всякакъв коментар.
На 26 октомври 2009 г. пресцентърът на БСП разпространи информацията, че председателят на НС на БСП Сергей Станишев няма намерение да се ползва от имунитета си на народен представител по повод изнесения доклад на ДАНС. При поискване от прокуратурата, Станишев ще се откаже от имунитета си, воден от желанието за истинска проверка по случая.
Бившият премиер ще окаже пълно съдействие за бързо изясняване на истината около „прочутия” доклад, защото смята, че много от важните проблеми на обществото като социалната сигурност и защита на хората в кризата остават на заден план - се казва в текста на съобщението.

Следобед до главния прокурор ще бъде изпратен доклад за снемане на имунитет на лице във връзка с доклада на ДАНС
Следобед до главния прокурор ще бъде изпратен доклад за снемане на имунитет на лице, във връзка с изтеклия в Интернет доклад на ДАНС. Това съобщи градският прокурор Николай Кокинов, предаде репортер на Агенция “Фокус”. По думите на Кокинов - разпитите по случая продължават. Той каза, че са установени кои са всичките изтекли доклади от службата, но не уточни техния брой и кои са те. Наблюдаващият прокурор е преценил, че са налице обстоятелства за проверка на лице, замесено в случая. Това лице е с имунитет и до главният прокурор ще бъде изпратен доклад по този въпрос. По думите на Кокинов - има доказателства за извършено престъпление.

Два материала, срещу които се е подписал Станишев, не са върнати, според Цветан Цветанов
Направихме проверка какви материали са изпращани на премиера Станишев като установихме, че има сериозен списък с материали, които са му били дадени. Това каза вътрешният министър Цветан Цветанов, предаде репортер на Агенция “Фокус”. Оказало се е, че има два материала - единият е с гриф секретен, другият е с гриф поверителен. За тези два материала премиерът се е подписал на описа, а после материалите не са върнати. Материалите касаят периода 2005 - 2009. Единият материал касае контрабанда и злоупотреби в митниците, а другият е свързан с програмата „Петрол срещу храни”.
Министър Цветанов се изказа положително за искането на Прокуратурата за свалянето на имунитета на лице.
„Направихме проверка и не знаем дали върху тези два документа има поставена резолюция, защото ги няма. Документите са занесени на премиера Станишев 2005 година”, каза още Цветанов.

ПО НЮЗ.БГ

54% одобряват Обама година след победата
спечели историческите президентски избори в САЩ, 54 % от американците одобряват неговата работа.
Това показва проучване на CNN/Opinion Research Corporation.
45% от американците обаче не смятат, че той се справя с икономическата и здравната политика, Афганистан, Ирак, безработицата, нелегалните имигранти и федералния бюджетен дефицит.
67% от анкетираните смятат, че Обама е по-добър президент от Буш.
Според проучването 24 % от американците мислят, че Джо Байдън е по-добър вицепрезидент от Дик Чейни.

Европейските лидери аплодираха Вацлав Клаус
Лисабонският договор може да влезе в сила през декември или януари веднага след като Чехия ратифицира договора, заяви председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу.
Барозу приветства акта на чешкия президент Вацлав Клаус само час след като той подписа Лисабонския договор.
"Пътят беше маратон с препятствия, но последното препятствие сега е премахнато", заяви Барозу.
Чехия беше последната страна, която трябваше да довърши ратификацията на новия основен закон за структурата на Европейския съюз.
Върховният представител на ЕС по външната политика Хавиер Солана от своя страна също приветства решението на Клаус за завършване на ратификационния процес.
"Влизането в сила на договора открива нова ера за Европейския съюз", се казва в специално изявление на Солана.
"Лисабонският договор ни дава възможност да работим в бъдеще още по-съгласувани и ефективно в рамките на общността и да дадем повече тежест на ЕС на международната сцена", допълни Хавиер Солана.


Клаус тайно подписа Лисабонския договор
Президентът на Чехия Вацлав Клаус е подписал Договора от Лисабон.
Припомняме, по-рано днес Конституционният съд на Чехия постанови, че документът е в съответствие с конституцията на страната.
Президентът е подписал в 15:00 часа чешко време "тайно" без в залата да има камери и фотоапарати. След час е дал кратка пресконференция.
Информирам ви, че подписах Лисабонския договор в 15 часа днес, е съобщил държавният глава малко след 16 часа (17 часа наше време).
По думите му решението на съда е политически мотивирано и неадекватно.

С влизането в сила на договора Чешката република престава да бъде суверенна държава, е казал чешкият държавен глава на кратката пресконференция в Пражкия храд.
Все пак никой не видя как Вацлав Клаус поставя дълго чакания си подпис под Лисабонския договор. Без да бъде сниман чешкият президент отново остана верен на непредсказуемия си стил.

С подписа на Чехия Лисабонският договор влиза в сила, тъй като вече всички 27 страни-членки на ЕС са ратифицирали документа за реформа на блока.
Чешкият президент дълго време отлагаше поставянето на подписа си.
Първоначално обяви, че чака решението на Конституционния съд, а след това се появиха и искания към ЕС за промени в Хартата за правата на човека към Лисабонския договор.
Така Вацлав Клаус си изработи гаранции за спазването на Бенешовите декрети. Исканията му бяха свързани с евентуални претенции от германците от Судетската област относно територии на Чехия. (03.11.2009)

Набутаха младеж в джип на спирка в София
Полицията изяснява сигнал от гражданин, съобщиха от пресцентъра на МВР. Около 8.00 часа тази сутрин гражданин се обадил в Столичната полиция.
Той съобщил, че на спирката на трамвая на "Лъвов мост" в посока Централна гара младеж е бил качен насила в джип.
Полицията предприема всички действия за изясняване на обстоятелствата по случая.
Вече е локализиран и установен автомобилът, с който е бил похитен мъж тази сутрин в София, това коментира пред медиите в МС вътрешният министър Цветан Цветанов.
Той призова да не се всява психоза, че става дума за отвличане и да се даде възможност на служителите на реда да си свършат работата.
Автомобилът не е регистриран като откраднат, обясни Цветанов.
Сигналът за инцидента е подаден на телефон 112 и има съвпадения на цифрите, които са съобщени и номера на локализирания автомобил.
В джипа е имало трима души. Потенциалните похитители не са били нито с маски, нито въоръжени.

Имаме зелена светлина да разследваме Станишев
Имаме зелена улица за започване на разследване срещу Станишев. Това заяви градският прокурор на София Николай Кокинов в ефира на БНТ.
Той уточни, че срещу експремиера ще се водят две разследвания - по чл. 358 и 359 от Наказателния кодекс.
По думите му става въпрос за осем документа от ДАНС, влезли в деловодството на Министерски съвет, които обаче не са върнати.

Документите са влезли в ръцете на премиера, но не са излезли, отбеляза градският прокурор. Кокинов поясни, че разследването срещу експремиера ще е за престъпление по непредпазливост. За него законът предвижда до две години затвор.
От казаното от градския прокурор стана още ясно, че Станишев ще бъде разследван и за неспазване на закона за работа с класифицирани документи. Става въпрос за доклада в ДАНС, който излезе в публичното пространство,коментира Кокинов.
Прокурорът допълни, че Алексей Петров вече е бил разпитан по случая. Той не е разпространил класифицирана информация и е предал доклада, след като го е получил, обясни Кокинов.
Той посочи, че Петров е обяснил пред прокуратурата по какъв начин е получил документа. За движението на доклада между Сергей Станишев и Алексей Петров е съдействало лице, което не се ползва с имунитет, но е имало достъп до класифицирана информация, поясни прокурорът и добави, че е въпросното лице е било в близкия кръг на Станишев.

Припомняме, вчера стана ясно, че експремиерът Станишев е подписал писмено заявление до председателя на Народното събрание Цецка Цачева за отказ от имунитета си на народен представител.
Това стана малко след като главният прокурор Борис Велчев внесе в Народното събрание предложение за снемане на депутатския имунитет на лидера на БСП.

Нк:
Чл.358. (1) (изм.,ДВ,бр.26 от 2004 г., бр.103 от 2004 г.) Който загуби документи, издания или материали, съдържащи информация, представляваща държавна тайна, или чуждестранна класифицирана информация, получена по международен договор, по който Република България е страна, се наказва с лишаване от свобода до две години или с пробация.
(2) Ако от деянието са настъпили или могат да настъпят особено тежки последици, наказанието е лишаване от свобода до пет години.
Чл.359. (1) (изм.,ДВ,бр.26 от 2004 г., бр.103 от 2004 г.) Който стане причина да бъде разкрита информация, представляваща държавна тайна, или чуждестранна класифицирана информация, получена по международен договор, по който Република България е страна по непредпазливост, се наказва с лишаване от свобода до две години или с пробация.
(2) (изм.,ДВ,бр.26 от 2004 г.) Ако това е станало поради неспазване на нормативно установените изисквания за защита на класифицирана информация, наказанието е лишаване от свобода до три години.


БСП: Държавата се управлява от един човек по телевизора
За 2010 година ни се предлага бюджет на обедняването, на безработицата и социалната несигурност.
Това заяви Сергей Станишев след дискусия в новото ръководство на БСП за 100-те дни на управлението на ГЕРБ.
Станишев изтъкна, че ГЕРБ отстъпва от предизборните си обещания и изброи редица неосъществени намерения на управляващите като актуализиране на бюджета, сключване на споразумение с МВФ, 5% намаление на осигурителната тежест и други.
Правителството не се справя с първото си изпитание - свинския грип, добави още Станишев.
По думите му „държавата се управлява от екрана на телевизора, с копчето на мобилния телефон от един човек."
Тезата за възмездие и ревизия е основна за управлението на ГЕРБ, подчерта Станишев. Той посочи като най-голяма лъжа на управляващите тезата за ограбената държава и акцентира, че предишното правителство е удвоило фискалния резерв и е оставило държавата два пъти по-богата.
Станишев изтъкна, че в резултат на действията на предишното правителството не се допуснаха в България фалити на банки и загуба на спестявания на хората.
За управляването на фискалния резерв Станишев каза, че е било във взаимодействие с БНБ и категорично заяви: „Предишното правителство никога не е реализирало авантюри и безотговорни идеи като тази на Симеон Дянков парите от фискалния резерв да бъдат управлявани от търговки бани и евентуално изнасяни в чужбина по същество."
Станишев отказа да даде подробности за решенията относно фискалния резерв при неговото управление, но заяви, че действията на предишното правителство са носили превантивен характер и са гарантирали стабилността на финансовата и банковата система.
Според Станишев би било интересно да се проучи дали финансовият министър има право да огласява решения от закрито заседание на правителството.
Във връзка с обявеното от градския прокурор Кокинов, че се подготвя доклад за свалянето на имунитета на бившия премиер, Станишев каза, че неговата позиция е огласена още преди една седмица и че е заинтересован от излизането на истината, особено по случая с доклада на ДАНС.
По думите на Станишев и прокуратурата и съдебната система са подложени на безпрецедентен натиск от страна на премиера и вътрешния министър.
„Те дават квалификации и заявяват кой е виновен. Такова нещо не е имало и по времето на Тодор Живков. Не знам дали мечтата на всеки един българин 20 години след началото на демокрацията е връщането към такава система на авторитарно управление.", коментира Станишев.


ПО МЕДИЯПУЛ.БГ

Към ново изборно законодателство? /Анатомия на гласуването в чужбина /Проф. Любомир Гаврилов, д-р Стефан Mанов/ 4 Ноември 2009
На 2 септември 2009 г. Народното Събрание гласува създаването на временна анкетна комисия, която да провери сигналите за опорочаване на изборите за Народно събрание на 5 юли 2009 г.. Резултатите от нейната работа логично би трябвало да дадат тласък за изработване на обещания по време на изборната кампания дългоочакван нов Закон за избиране на народни представители.
Целта на тази статия е да хвърли светлина върху гласуването на българите, живеещи извън България, и да предложи възможните стъпки към ново избирателно законодателство, уреждащо провеждането на избори в чужбина. Това е и повод да засегнем една по-обширна и важна тема: съхраняването на българската национална идентичност.
В повечето случаи темата за гласуването в чужбина се разисква в общественото пространство и в медиите практически единствено през призмата на "турските" гласове. Така в последните дни темата отново стана актуална след внесеното от народния представител Яни Янев искане за касиране на изборите в Турция. Фокусирайки се обаче само върху 93-те хиляди гласа подадени за ДПС на последните избори, политици, журналисти и анализатори изпускат редица други интересни елементи и тенденции.
Нека припомним резултатите в чужбина от изборите за НС на 5 юли 2009 - подадени общо 153 500 действителни гласове, в т.ч. за ДПС 93 903 гласа и други партии - 59 597 гласа.
Първият важен извод е нарасналата над два пъти избирателна активност в сравнение с предходните избори за НС през 2005 година (75254 действителни гласа). А съпоставено с проведените месец по-рано избори за европейски парламент, нарастването е над 4 пъти (отчитаме само броя на гласувалите в секциите в страните от ЕС). Избирателната активност нараства практически еднакво както в Турция, така и в останалите страни.
Същевременно, практически половината от секциите в чужбина се оказаха с контролиран вот: над 99% от избирателите в тях са гласували само за една партия, постижение достойно за БКП през най-добрите й години. Въпреки че големият победител в чужбина е ДПС, любопитно е да се посочи и разпределението на гласовете на партиите извън тези за ДПС: ГЕРБ – 33426 гласа, 56.08%; Синята коалиция - 9058 гласа, 15.2%; Атака – 6258 гласа, 10.5%; БСП . 3882 гласа, 6.51%; РЗС - 1585 гласи, 2.66%. Изразено в мандати, по приблизителни оценки гласовете в чужбина са допринесли за около 5 мандата за ДПС, близо 2 мандата за ГЕРБ и половин мандат за Синята коалиция.
Анализът на нарастналата два пъти избирателна активност в страните извън Турция трябва да се направи, като се има предвид не толкова броят на разкритите избирателни секции, колкото броят на градовете, в които е имало поне една избирателна секция. Защото именно географската дистанция се явява основна пречка при гласуването на силно разпръснатата българска диаспора в страните извън Турция.
През 2009 бяха разкрити общо 274 СИК (в т.ч. 123 в Турция), спрямо 344 СИК (в т.ч. 75 в Турция) на изборите през 2005. И с невъоръжено око се вижда силно намалелите възможности за българската диаспора извън Турция да упражни правото си на глас. Това ограничаване е всъщност още по-драматично, ако се сравни броят на градовете, в които има открита поне една секция. Извън Турция през 2005 година се е гласувало в 226 града, докато през 2009 секции са открити само в 138 града. Числата за Турция са съответно 14 и 16 (нарастване само с 2 града).
Особено впечатляващо бе ограничаването на възможностите за гласуване в САЩ, където огромната българска диаспора можа да гласува тази година само в 18 града спрямо 44 през 2005, във Великобритания - 11 към 3 и т.н..
Да припомним, че броят на българите, живеещи в чужбина, се оценява на 1-1.5 милиона, срещу 200-250 хиляди на тези в Турция.
Става дума за скандално ограничаване на конституционните права на огромна част от българското население. Наистина конституцията в своя член Чл. 26, ал.(1) постановява, че "гражданите на Република България, където и да се намират, се ползват от всички конституционни права", както и че "изборите се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право" (Чл.10).
Как се стигна до там? Ето как ЗИНП от 2005 г. урежда гласуването в чужбина:
Чл. 41. (8) (Изм. - ДВ, бр. 32 от 2005 г.) Ръководителите на български дипломатически представителства в чужбина образуват избирателни секции при наличие на не по-малко от 20 избиратели, заявили лично желанието си да гласуват не по-късно от 14 дни преди изборния ден, в писмена форма (саморъчно подписано заявление, подадено лично или чрез писмо, телеграма или по друг начин, до посолството на Република България или консулската служба за съответната държава)...
Същия ЗИНП от 2009 г. вече гласи:
Чл. 41. (8) (Изм. - ДВ, бр. 32 от 2005 г., в сила от 12.04.2005 г., изм. - ДВ, бр. 63 от 2006 г.) Ръководителите на дипломатическите и консулските представителства в чужбина образуват избирателни секции:
1. в населените места, където има дипломатическо или консулско представителство;
2. (доп. - ДВ, бр. 31 от 2009 г., в сила от 24.04.2009 г.) в населените места извън т. 1 - при наличие на не по-малко от 100 избиратели, заявили лично желанието си да гласуват не по-късно от 20 дни преди изборния ден в писмена форма чрез саморъчно подписано заявление - подадено лично, чрез писмо или в електронна форма до посолството на Република България или консулската служба за съответната държава;...
3. по тяхна преценка.
Mалката, но съществена разлика, е в изискването за броя на избирателите, заявили писмено желанието си да гласуват: 20 през 2005-та и 100 през 2009-та. За компенсация законодателят е решил, че секция се открива и "по преценка на консула" (чл.41 ал.(8) т.3 ) вероятно с презумцията, че там, където има добре представени български общности, българското дипломатическо представителство има достатъчно основания и може да реши да разкрие секция. Но ... ето как тълкува ЗИНП Централната избирателна комисия (ЦИК) в решението си от 10 май 2009:
РЕШЕНИЕ NoНС-18 София, 10.05.2009
....
5. В чужбина избирателни секции се образуват от ръководителите на дипломатическите и консулските представителства до 15 юни 2009 г. (19 дни преди изборния ден):
а) в населени места, където има дипломатическо или консулско представителство (чл. 41, ал. 8, т. 1 от ЗИНП);
б) при получено съгласие от приемащата държава в населени места, извън тези по буква "а", при наличие на не по-малко от 100 избиратели, заявили лично желанието си да гласуват (чл. 41, ал. 8, т. 2 от ЗИНП).
С други думи, възможността за откриване на секция "по преценка на консула" отпада. Ясно е, че никой консул не би си позволил да действа срещу волята на ЦИК. В чий интерес бе всичко това? В интерес на онези големи компактни български общности, за които събирането и подписването на въпросните заявления, можеше да стане за няколко дни "по чехли" вечер след работа. Така нашите 100 хиляди сънародници в Турция за 2 седмици събраха 44 174 заявления, докато 1 милион българи в останалата част на света само 13 172. Да отбележим, че при по-стриктно спазване на ЗИНП MВнР би могло да открие повече от 400 секции само в Турция...
Днес от дистанцията на времето и анализирайки резултите от изборите през юли, очевидно е, че явен интерес за ограничаване на избирателните права на българите в чужбина е имала и БСП.
Описаните манипулации останаха почти напълно незабелязани за опозицията и в НС и в ЦИК (Синята Коалиция излезе с декларация в подкрепа на българската диаспора чак на 16 юни.), въпреки многобройните сигнали, подадени от българската общност зад граница. Показателен факт е, че всяка Районна избирателна комисия (РИК) имаше назначен отговорник в ЦИК с изключение на 32-ри РИК (чужбина). В интерес на истината е да споменем, че доц. Васил Цанов, член на ЦИК, се бе ангажирал доброволно и активно с каузата на живеещите в чужбина българи.
В резултат на разразилия се скандал и силен медиен натиск на 18 юни (3 дни след крайния срок за подаване на заявления) ЦИК се обърна на 180 градуса и прие следното решение:

РЕШЕНИЕ NoНС-178 София,
18.06.2009
....
В населените места, в които няма дипломатическо или консулско представителство, има подадени по-малко от 100 заявления от български граждани, заявили желание да гласуват, има съгласие от приемащата страна и има значима българска диаспора, ръководителите на дипломатическите и консулските представителства образуват секция по своя преценка (чл. 41, ал. 8, т. 3 от ЗИНП).
Както се казва, след дъжд качулка. Естественият извод е необходимостта от отпадане на изискването за 100 заявления за откриване на избирателна секция (Чл. 41. ал. (8) т.2 от ЗИНП 2009 г.).
Разбира се, това няма да е достатъчно. Българската диаспора е поставена в парадоксалната ситуация да има различни права според държавата, в която живее. В Турция властите гледат с особено добро око на откриването на изборни секции, докато държави като Гърция, Германия, Канада не ги разрешават (извън дипломатическите мисии). Това категорично ограничава конституционните права на българите, живеещи в тези страни.
Впрочем, противоречеше на Конституцията и гласуването с две бюлетини в България (по пропорционалната и мажоритарната система) и само с една в чужбина (по пропорционалната система). Шест от дванайсет конституционни съдии заеха тази позиция, но липсата на абсолютно мнозинство в Конституционния съд не позволи ЗИНП да бъде обявен за противоконституционен.
Както вече видяхме, въпреки впечатляващото ограничаване на възможностите за гласуване на диаспората ни извън Турция през миналия юли, бяхме свидетели на исторически висока избирателна активност. Имайки предвид, че два пъти повече избиратели са гласували в почти два пъти по-малко градове, в които имаше открити избирателни секции, реалните намерения за вот на българите в чужбина са нарастнали над четири пъти.
Очевидно е, че българите живеещи в чужбина се чувстват свързани и ангажирани с демократичното развитие на страната. Избирателите се мобилизираха и реагираха на опитите за ограничаване на техните конституционни права, но и на манипулирането на избирателното законодателтсво в "12 без 5" (въвеждане на мажоритарния вот, промяна на начина на разпределение на мандатите в пропорционалния вот) в търсене на служебна победа за тройната коалиция.
Сега накъде?
Принципно две са възможните алтернативи за гласуването в чужбина. Първата се състои в ограничаването на правото на гласуване в чужбина: въвеждането на правило за уседналост - само постоянно живеещите в България могат да гласуват. Втората се състои в разширяването на правото на гласуване, като се даде равна възможност на всички българи в чужбина да гласуват, независимо от държавата, в която живеят.
По наше мнение, недопустимо и пагубно за България би било ограничаването на политическите права на нашите сънародници в чужбина. Защо? На първо място, България има нужда от тези хиляди млади хора, студенти, временни работници, специалисти. Връщането на поне част от тях трябва да е стратегическа задача за всяко българско правителство и елемент от националната демографска политика. Не по малко важно е, че в голямата си част нашата диаспора живее в добре развити демокрации със силно гражданско общество. Именно гражданското общество е онзи коректив на властта, който така липсва на една млада демокрация като българската.
Да споменем също огромната икономическа роля на диаспората. За 2004-2005 г., например, по оценки на БНБ в страната са постъпили средногодишно близо по два милиарда евро, заработени от български граждани в чужбина.
И ако някои политици, анализатори и журналисти, виждат зад гласуването в чужбина да надзърта плашилото на 90-те хиляди компактни гласа на българските турци в Турция, то решаването на този "проблем" ще стане не като всячески се ограничава правото на българите в чужбина да гласуват (тогава процъфтява автобусния изборен туризъм), а точно обратното - когато се създадат условия всички българи по света да могат да гласуват.
България следва да изработи нова действена политика спрямо българската диаспора в посока на поддържане на българското самочувствие и самосъзнание включително чрез приобщаването й към българския политически живот.
В тази посока предлагаме следните промени в избирателното законодателство, подкрепяни и от анализа на изборните практики в редица европейски страни и по света:
- Сформиране на три многомандатни избирателни райони (MИР) за чужбина, от които българските избиратели живеещи извън страната излъчват 12 народни представители.
Предлагаме следното разпределение на мадатите по континенти, което отчита географското разпределение на българските общности:MИР Америка и Океания - 6 депутата; MИР Европа и Африка - 4 депутата; MИР Азия (в който влиза Турция) - 2 депутата.
- Премахване на конституционната забрана за българи с двойно гражданство да бъдат избирани за народни представители (чл. 65 ал. 1).
- И не на последно място - създаване на условия за дистанционно гласуване (Интернет) за всички български граждани - в чужбина и в България.
Гласуването по Интернет трябва да се уточни в отделен закон. Наистина, става дума за технически труден, но реално изпълним проект, стига правителството да подходи с необходимата решимост. В световен мащаб, примерите за електронно гласуване са многобройни, технологията е вече разработена и изпитана.
Вероятно най-напредналата страна в електронното гласуване е Естония, където по Интернет може да се гласува от години. Така се провеждат всички национални избори. Да гласуват електронно могат както живеещите в страната, така и диаспората.
Кантон Женева и кантон Нюшател в Швейцария са въвели Интернет гласуване и за местни избори и референдуми.
На последните избори през май 2009-та френската диаспора в Африка и Америка (над 340 000 избиратели) гласува по Интернет; на следващите избори елекронно ще може да се гласува навсякъде в чужбина.
30 000 филипински граждани, живеещи в Сингапур, гласуват по елекронен начин на последните парламентарни избори във Филипините, експеримент, който ще позволи разгръщане на електронния вот навсякъде в чужбин.
Във Флорида (САЩ), окръг Окалуса организира Интернет гласуване за живеещите в чужбина избиратели на последните президентски избори.
Редица са примерите на използване на технологията за електронен вот на регионални и местни избори, референдуми, допитвания и т.н. в Австралия, Великобритания, Испания, Финландия, Mексико, Аржентина.
Навсякъде, където е въведено, Интернет гласуването се оценява като начин за повишаване на избирателната активност и модернизиране на демократичния процес. Залогът е много голям: само в България изборната активност би могла да нарастне механично с 10 процента (групата на най-младите е първата която би се възползвала). От друга страна, с въвеждането на гласуване по Интернет, гласувалите в чужбина могат лесно да достигнат 400 000. Да напомним, че на последните избори за Европейски парламент 329 гласа разлика между НДСВ и СК бяха цената на един депутатски мандат. Политическите партии в България следва да направят своите изводи.
Очевидно е, че гласуването по Интернет е необходимо, но не и достатъчно условие за да се мобилизират стотиците хиляди потенциални гласа на българи, пръснати по света.
Необходимо е и българските политически сили да формулират съответните политически послания в посока на българската диаспора, да отправят политически сигнали за да предизвикат интереса и и да намерят място в политическите програми и дебат за темите, които я вълнуват. На последните парламентарни избори освен ДПС само една от значимите политически сили с шанс да влезе в парламента - Синята коалиция - беше включила в програмата си текстове за българите в чужбина.
Всъщност, това е именно нормалният ред на нещата в една демокрация - не избирателят трябва да докаже своя интерес към политическия процес, за да заслужи правото да гласува, а политическите сили с програмите си се стремят да мобилизират избирателя и да го привлекат към своя политически проект. С две думи, избирателят е обектът на ухажване, не обратното.
В този смисъл обвиненията в липса на интерес и активност у нашата диаспора и коментарите за слабата й избирателна активност, каквито се чуват от някои анализатори, политици и дори държавни служители, и с които те се опитват да оправдаят нежеланието и даже съпротивата си за откриване на избирателни секции в чужбина, са неоснователни.
Виждаме, че когато една политическа сила (ДПС) има нужда от гласове, тя намира начин да мобилизира своя задграничен електорат. Какво пречи и на останалите политически партии да черпят от резервоара на гласове в чужбина?
Създаването на избирателни райони за чужбина не е изолирана практика в Европа. Редица са страните, които предвиждат депутатски мандати за чужбина. Вероятно Франция е най-интересният пример в това отношение.
По данни на френското MВнР в чужбина живеят около 2.3 млн французи, от които близо 1.4 млн са записани в избирателни списъци. Населението в страната е 62 млн души (65 млн с отвъдморските департаменти и територии, които гласуват като в европейска Франция). Френската конституция изрично е разписала (Чл. 24), че френските граждани, живеещи в чужбина, са представени в парламента.
Френският парламент е двукамарен - Сенат (горна камара) и Национална асамблея (долна камара). Сенаторите се избират непряко, от т.нар. "големи избиратели", народните представители - пряко, по мажоритарна система. Диаспората избира Асамблея на французите от чужбина, която излъчва 12 сенатора от 343-те в Сената. Французите, живеещи извън страната, гласуват и пряко за 11 народни представители (от общо 577 в Националната асамблея) от избирателни райони в чужбина, по континенти.
Посочените числа показват, че макар и французите от чужбина да представляват една относително малка част от цялото население на Франция (около 1/30), френското общество (и политически сили!) оценява като фундаментално за френската демокрация те да имат свое директно представителство в парламента (около 1/30 от сенаторите и около 1/50 от народните представители).
Какви са изводите за България ? Да напомним, че българите в чужбина са над 1/6 от населението.
Португалия е друг подобен пример. От 230 депутата 4 се излъчват от диаспората в два MИР - двама в Европа и двама за останалия свят. Португалската диаспора се смята за една от най- многобройните в света спрямо населението живеещо в страната. Интересно е да се отбележи, че на последните парламентарни избори на 27 септември тази година именно гласовете от чужбина се оказаха ключови за създаването на правителството на малцинството на Жозе Сократиш.
Каква е практиката на Балканите? Наскоро Mакедония (население около 2 млн души и диаспора, която предстои да бъде уточнена, но вероятно право на глас имат не по-малко от 200 хиляди души) прие промяна на избирателното си законодателство, създавайки три избирателни района в чужбина, от които ще бъдат излъчени трима депутати - съответно по един в Европа, Америка и Австралия. Общият брой на депутатите в македонския парламент е 123.
Изключително интересно е сравнението на изборните практики в Сърбия и Хърватия - две близки държави, с различно отношение към избирателите в чужбина.
В Сърбия изборното законодателство, що се отнася до гласуването в чужбина, е подобно на българското - гласовете на диаспората се преливат към гласовете в страната, откриването на секции в чужбина става при наличие на определен брой подадени заявления. Да отбележим обаче, че последното става по облекчен начин - по електронната поща. В Сърбия съществува отдавна и Mинистерство на диаспората, което провежда кампании за мобилизране на сърбите живеещи в чужбина да гласуват. По негови оценки в чужбина живеят около 500 000 сърби с право на глас. На последните избори през 2008 година обаче избирателната активност е изключително ниска, под 4% - от записани 51 000, гласували 18 000 души. И това въпреки значимостта на изборите през 2008, когато страната беше пред исторически кръстопът - да избере европейския път или не. Спомняме си, че победата на европейски ориентираните партии беше много трудна.
От друга страна Хърватия с 4 млн избиратели в страната и 400 хиляди в чужбина (1/10), предвижда 5 депутатски мандата за диаспората от общо 162 - т.е. 1/30, в 1 MИР за целия свят. Избирателната активност в страната на последните избори през 2007 г. е 60%, на диаспората 23% (92 000 гласували). Видно е, че наличието на депутати, представляващи хърватите зад граница, води до засилен интерес от страна на избирателите и значително по-висока избирателна активност у живеещите в чужбина. Географските пречки на физическото гласуване в избирателни секции и отсъствието на елекронен вот вероятно обясняват, че все пак тя е по-ниска от тази в страната.
Да споменем накрая, че създаването на избирателни райони (MИР) в чужбина би решило и противоречивия казус с гласуването на нашите сънародници в Турция. Занапред, те биха имали гарантирано представяне в Народното Събрание, без това да ощетява останалите избиратели в България или чужбина.
Mакар и на пръв поглед незначителен проблем, конституционната забрана за българи с двойно гражданство да бъдат избирани за народни представители е силен политически символ. Оставяйки настрана факта, че по наши проучвания никоя европейска конституция не налага такова ограничение, забраната днес звучи напълно необяснимо и даже ретроградно, като се има предвид, че граждани на чужди държави (от ЕС) днес могат да са български евродепутати или кметове и общински съветници. В този смисъл поправката на чл. 65 ал.1 от конституцията на България е важна стъпка в цялостния законодателен пакет уреждащ участието на българската диаспора в политическия процес в страната.
Вместо заключение
В тази статия предложихме една гледна точка на хора, които живеят и работят в чужбина - авторите са инициатори и организатори на първата изборна секция в град Тулуза (Франция). Работейки по статията, ние бързо си дадохме сметка, че изработването на ново изборно законодателство е част от много по-обширния и фундаментален въпрос - как да съхраним българската национална идентичност независимо от демографския срив и масовата емиграция ?
Това е задача с много неизвестни, а защо не и с много отговори. В каква посока ще тръгнем зависи от всички нас. Необходимо е българската държава ясно да определи своето отношение и национална стратегия към един и половина милиона български граждани в чужбина. Не бива това да се смесва с изработването на национална стратегия към етническите българи в Банат, Бесарабия, Македония, Западните покрайнини и другаде, което не обсъждаме в настоящата статия. Това изисква национален дебат и политически консенсус, който настоящото Народно събрание дължи на избирателите си.
За авторите:
Любомир Гаврилов е професор по математика в Университет "Пол Сабатие" в Тулуза, председател на СИК-Тулуза (2009) http://www.math.univ-toulouse.fr/~gavrilov/ e-mail: lubomir.gavrilov@free.fr
Стефан Mанов е доктор на химическите науки, завеждащ научен отдел във фирма Юмикор-Франция, секретар на СИК-Тулуза (2009) e-mail: stephan.manov@gmx.fr

Прокуратурата има "отворена зелена улица" за разследване срещу Станишев
За нас има отворена зелена улица да започне разследване срещу народния представител Сергей Станишев. Това заяви в сряда градският прокурор на София Николай Кокинов пред БНТ. Обвинителят не каза дали преди това "улицата е била червена и затворена". На Кокинов му все още е трудно да каже дали бившият премиер ще влезе в затвора.

Преди ден главният прокурор поиска депутатския имунитет на Станишев, който веднага сред това сам се отказа от него. Срещу соцлидера ще се водят две разследвания. Първото е, че е загубил документи и материали, съдържащи информация, представляваща държавна тайна. Второто наказателно преследване е, че по непредпазливост е станал причина да бъде разкрита информация, представляваща държавна тайна, съдържаща се в справка относно "действията на лица и кръгове, указващи деструктивно влияние върху функционирането на министерства и структури на държавната администрация".
Става въпрос за документи от ДАНС, влезли в деловодството на Министерски съвет, които обаче не са върнати, сред които е и справката на Иван Драшков. Въпросната справка бе дадена на премиера Борисов от "лоялния гражданин" Алексей Петров.

"Документите са влезли в ръцете на премиера, но не са излезли", поясни Кокинов. Това е престъпление по непредпазвливост , за което има наказание до 2 години затвор. Станишев ще бъде разследван и за неспазване на закона за работа с класифицирани документи, добави градският прокурор, визирайки именно справката на Драшков.
По думите на Кокинов – Алексей Петров не е разпространил класифицирана информация и е предал справката, след като я е получил. Кокинов каза, че Петров е обяснил пред прокуратурата по какъв начин е получил документа. За предаването му от Сергей Станишев на Алексей Петров е съдействало лице , което не се ползва с имунитет, но е имало достъп до класифицирана информация и е било в близкия кръг на Станишев, уточни прокурорът. Според неофициална информация на Mediapool въпросното лице е бившият шеф на ДАНС Петко Сертов.
Справката на Драшков е била в 5 екземпляра. Тя е постъпила в прокуратурата през октомври миналата година, но след 9-месечно разследване не са намерени данни за престъпление и е изпратен на апелативна прокуратура за проверка.

Ще продължат разпитите и експертизите за автентичност по разследването за изтичане на информация, обяви прокурорът. Всеки адресат на класифицирана информация, след като получи документ, е длъжен да го върне по съответния ред. Станишев великолепно е знаел реда за класифицирана информация, заяви Кокинов.
Той се похвали, че има "огромно движение" по изясняване на случаите за злоупотреби на бивши министри и резултати могат да се очакват съвсем скоро. Прокуратурата работи по 30 случая, които ще бъдат приключени до Нова година, заключи градският обвинител.


Ударите срещу контрабандата вдигнали бюджета на плюс /Влади Пеева
Увеличените приходи от акцизи основно в резултат на водената от правителството битка с контрабандата са изкарали на плюс изпълнението на бюджета в края на октомври, съобщи във вторник финансовият министър Симеон Дянков.
След като през юли заварихме дефицит от 384 млн. лв. на годишна база, за октомври успяхме да балансираме бюджета с увеличение на приходите с 55 млн. лв. и намаляване на разходите с 25 млн. лв., съобщи Дянков.
По думите на министъра основната роля за увеличаване на приходите има борбата с нелегалния бизнес и контрабандата след реформите в митниците и НАП. Той заяви още, че вече се виждали резултатите от борбата с контрабандата на горива, зеленчуци, месо и цигари.
Само в последните месеци са проведени 150 успешни акции срещу нелегалните стоки. Те ще продължат всеки ден на следващата година, закани се министърът и предупреди сивия бизнес или да се изсветли, или ще бъде заличен.
Дянков представи пред бизнесмени десетте приоритета на финансовото министерство за идващите сто дни – одобряването на бюджета за следващата година, запазването на валутния борд и ускоряване на влизането в еврозоната.
Всяко министерство ще свие служителите си с 15% догодина, обяви още министърът, като се аргументира, че е време не само бизнесът да понася последиците от кризата, а и държавната администрация. Трябва да е ясно и кои функции в едно министерство са необходими. "Не ни трябват звена, които стоят заради братовчеди или по инерция", илюстрира думите си Дянков и подчерта, че ще се засилят одитните функции и усвояването на евросредствата.
Дянков възроди и идеята на бившия министър на икономиката и енергетиката Румен Овчаров за създаване на агенция за държавната собственост, в която да влязат всички държавни миноритарни дялове в търговски дружества. Ще се премахнат и конфликтите на интереси на министри, които определят търгове и конкурси и после ги подписват със спечелилите компании в качеството си на принципали.
Замислените промени в Закона за обществените поръчки, които Дянков нарече реструктуризиране на закона, ще премахнат фаворизирането на предварително определен кандидат. Сега ЗОП не позволява на малки и средни фирми да печелят поръчки, което също ще бъде отстранено.
Според министъра на дневен ред излиза и съдбата на Агенцията за следприватизационен контрол. Като слабо ефективна тя вероятно ще бъде закрита или ще се слее с Агенцията за приватизация.
Ще се промени и Законът за Сметната палата, за да може тя да проверява концесиите и държавните дружества.
Дянков сподели и идеята изрядните фирми по ДДС да влязат в "златен" регистър и възстановяването на данъка им да става в рамките на една седмица. Ако обаче те нарушат данъчния режим, ще бъдат изключвани от регистъра за 5 години.

Няма коментари: