А ШПИОНСКО ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ИГРИ В БЪЛГАРИЯ ПРОДЪЛЖАВАТ – ПРОСТО КАТО ПРИКАЗКА БЕЗКРАЙ! КАКВИ ЩЕ БЪДЕМ СЛЕД 4 ГОДИНИ ... С 500 ЕВРО ЗАПЛАТА АКО Е РЕКЪЛ “ГОСПОД”? СПОРЕД Ж.ЖЕЛЕВ НЯМА СВЕСТНИ ХОРА В СДС, ЗАЩОТО НЕ ОСЪДИЛИ НАВРЕМЕТО ... ТОДОР ЖИВКОВ – АМА САМО КАКВИ ГИ ПЛЕЩИ ТОЗИ ЧОВЕК, А НИ Е БИЛ ПРЕЗИДЕНТ, УЖАС! СЪРБИТЕ ПЪК НЕИСТОВО ЖЕЛАЯТ ДА СЕ възползват ОТ ЧЛЕНСТВОТО В ЕС, А ДАЛИ ПОСЛЕДНИЯТ ГИ ИСКА СИ Е ДРУГА РАБОТА - ПОЛИТИЧЕСКИТЕ ЧУВСТВА СА СИ НАПРАВО НЕПОПРАВИМА ЖИТЕЙСКА ГРЕШКА!
ПО ДОЙЧЕ ВЕЛЕ
Абас оттегля кандидатурата си за президентския пост
Палестинският президент Абас обяви, че няма да се кандидатира на предстоящите през януари президентски избори поради липсата на напредък в мирния процес с Израел. Абас не за пръв път заплашва, че ще се оттегли от власт, така че не е ясно дали решението му е окончателно. Съобщението му предизвика порой от призиви на страните в региона, включително Израел и Египет, да промени намерението си.
"Гардиън": Иран е изпробвал авангардна ядрена бойна глава
Международната агенция за атомна енергия (МААЕ) е поискала от Иран да обясни данни, подсказващи, че учени от Ислямската република са изпробвали устройство за авангардна ядрена бойна глава, съобщава днес британският в. "Гардиън". Технологията, известна като устройство за "двуточкова имплозия", официално е тайна както в САЩ, така и във Великобритания, но според непубликувана досега документация от обобщено от МААЕ досие, има вероятност ирански учени да са тествали компоненти от устройството. Експериментът, описан от ядрените експерти като "смайващ", прави усилията за намиране на дипломатическо решение на иранската ядрена криза още по-неотложно, отбелязва вестникът.
ООН апелира за разследване на военнопрестъпленията в Газа
Общото събрание на ООН прие резолюция, настояваща в тримесечен срок Израел и палестинците да започнат разследване на твърденията за военни престъпления, извършени по време на краткотрайната война в Газа миналата година. Израел и САЩ гласуваха против решението. Комисията на ООН „Голдстоун”, която извърши свое разследване, обвини и двете страни във военнопрестъпления, но бе по-остра по адрес на Израел, който отхвърли обвиненията.
Топката се прехвърля на България
Убитите в България - забравени жертви
Многобройните жертви на Стената отдавна вече са реабилитирани. Не обаче и тези, загинали по нейното "продължение", т.е. при опит за бягство през България и другите държави от бившия соц-блок. На какво се дължи това?
"С настоящето моля да бъда освободен от гражданството на ГДР и същевременно да се преселя във ФР Германия". Страница и половина обхваща молбата за напускане на Франк Шахтшнайдер, подадена от него в Съвета на градски район Берлин-Кьопеник с дата 13 юни 1988 година. Три месеца по-късно 26-годишният Шахтшнайдер е мъртъв. През лятото на 1988 година той прекарва отпуската си на българското Черноморие - в Созопол. На 18 август 26-годишният се опитва да преодолее близката граница с Турция, за да може оттам да отпътува за Федералната република. Български граничари го откриват и раняват смъртоносно. На 10 септември той умира в болница в Бургас.
Бягството през България се е смятало за не толкова опасно
По продължението на Стената
Олаф Шахтшнайдер е здрав мъж на 71 години, който може да понася ударите на съдбата. Но когато стане дума за смъртта на сина му, бащата на Франк се вълнува и след 21 години. Не само заради болезнената загуба. Освен скръб Шахтшнайдер днес изпитва преди всичко ярост. "До ден днешен всеки може да твърди безнаказано, че синът ми е бил престъпник", казва Олаф Шахтшнайдер. Така, както е записано в документацията на Щази.
Който бил заловен да планира бягство, или при опита да го извърши, е понасял в ГДР цялата тежест на репресивния апарат и наказателното право. След германското обединение съответни закони гарантират за тези случаи реабилитация, която е и предпоставка за правото на обезщетение. Жертвите на Стената се реабилитарт според същите мащаби, но само тогава, когато са загинали по германско-германската граница. За онези, които са били убити по "продължението на Стената", т.е. по външните граници на България, Румъния, Унгария или Чехия със Запада, досега не съществува възможност за реабилитация.
На ФР Германия поради причини, свързани с международното право, било забранено да отменя решения или мерки на други държави. Законът за реабилитацията по отношение на наказателното и административното право се отнася само за действията на германски държавни органи.
Най-малко 18 бегълци от ГДР са били убити на българо-гръцката граница до 1989 г.
Задача с повишена трудност за България
Според федералното правителство обаче наследниците на жертвите имали право на компенсационни плащания съгласно закона за подпомагане на някогашните затворници. Това било в сила за опити за бягство през границите на държави, с които ГДР си е сътрудничела за предотвратяването на бягства.
Обезщетения - да, реабилитация - не? Като правило реабилитацията е предпоставката за изплащането на обезщетения или помощи. Поне все пак е очевидно, че не разходите са проблемът - формалните правни норми са препятствието. Топката се прехвърля на България и другите държави.
Според досегашния опит при подобни проучвания е твърде невероятно в самата България да се пусне в ход процедура по реабилитацията. Условията за разчистване на миналото там са трудни. За разлика от Германия, там още няма даже усилия за достойно изясняване на съдбите на граничните жертви.
ДЦ/ВШ/БГ
Тайни доклади без край
Трябва да се сложи край на шпионско-политическите игри
Вчера Ви запознахме с по-важните моменти от нов поверителен документ за първото полугодие на 2009 година, който най-вероятно е изготвен от ДАНС. Сега Александър Андреев ще обясни мотивите за тази публикация.
След като публикувахме обобщение на поверителен анализ на ДАНС за първото полугодие на 2009 година, в редакцията на Дойче Веле заваляха запитвания и коментари, свързани с въпросния документ, който беше цитиран и от десетки български медии. Оказа се, че със съдържанието на документа не са запознати дори членовете на Парламентарната комисия по вътрешната сигурност, които пред наш кореспондент преценяват документа като автентичен. На този фон навярно е уместно да дадем няколко разяснения:
В структурите на тайните служби тече борба за власт
Всичко друго, но не и случайно явление
Първо - ние също смятаме документа за автентичен и тъкмо поради това решихме да цитираме от него. Второ - засегнатите в документа теми са от общонационален интерес и сигурно вълнуват мнозинството български граждани. Корупцията по високите етажи, разхищенията на европейски пари, различните престъпни схеми - всичко това пряко засяга хората в България. Тъкмо по тази причина преценихме, че е наше журналистическо задължение да запознаем публиката с някои от изводите в доклада.
Трето - очевидно е, че напреженията около ДАНС и „изтичането” на поверителни документи в последно време не са случайни явления. Вътре в структурите на българските тайни служби най-вероятно тече борба за надмощие и власт, а всеизвестно е, че в такива случаи в ход се пускат именно подобни „активни мероприятия”. В усилията си да разобличи предполагаеми незаконни практики на предишния кабинет сегашното правителство също съзнателно или несъзнателно насърчава интензивната циркулация на поверителни документи.
Пресушаване на блатото
И двете тенденции имат малко общо с демократичното и прозрачно управление на една държава - с този извод са съгласни както мнозинството български граждани, така и политилози и наблюдатели в страната и в чужбина. Въпреки това ние смятаме, че най-добрият начин да се противодейства срещу подобни сумрачни схеми е публикуването на всеки един документ, чиято автентичност е относително гарантирана. Само чрез откритост и публична дискусия може да се пресуши мътният бързей на шпионско-политическите игрички.
Автор Александър Андреев/Редактор Д. Попова-Витцел
Комунизмът в България - по-лош от фашизма
Комунизмът беше същински културен и духовен геноцид, казва Желю Желев за АБеСе
Само България ще успее да спази критериите за бюджетния дефицит, комунизмът в България - същински духовен геноцид, България възнамерява да забрани гласуването в чужбина - това са някои от българските теми в медиите днес.
Онлайн-изданието на германския всекидневник Франкфуртер Алгемайне Цайтунг се спира на есенната прогноза на ЕК за икономическото развитие в Общността. Медията цитира еврокомисаря по икономическите и валутните въпроси Хоакин Алмуня, който припомня, че най-късно до 2011 година страните-членки трябва да прекратят програмите си за съживяване на икономиката и да започнат с икономиите. Според прогнозата на ЕК идната година само България ще успее да спази Маастрихтските критерии за бюджетния дефицит, пише ФАЦ.
Ще има ли пак газова криза?
Киев иска помощи от МВФ, за да си плати газовите сметки, пишат агенция ДПА и онлайн-изданието на германския Ди Велт. Ако Украйна, която е най-важната транзитна страна за руски газ, не може покрие задълженията си, може отново да се стигне до спиране на доставките. В тази връзка двете медии припомнят за газовия спор между Киев и Москва от началото на годината, когато след спирането на доставките хиляди домакинства в България останаха на студено.
"България възнамерява да забрани гласуването на български граждани в чужбина" е заглавието на статия в турския вестник Заман, в която се цитира изказването на външната министърка Румяна Желева, че се подготвя съответен законопроект. "Ако се приеме такъв закон, той ще засегне най-вече българските граждани, живеещи в Турция. Те ще бъдат принудени да пътуват до България, за да упражнят правото си на глас", коментира Заман. И турският Хюриет се спира на темата в публикация под заглавие "България отзовава дипломатите си от Турция и САЩ заради изборни нередности". Като причина за отзоваването на българския посланик в Турция се изтъква информация на прокуратурата от октомври, според която хора с двойно гражданство - българско и турско - са гласували два пъти. Българското дипломатическо представителство във Вашингтон пък загубило изборната документация, пише Хюриет.
Немскоезичното онлайн-издание Компрендес цитира статия от испанския вестник АБеСе, поред която премиерът на Испания Сапатеро не бил в състояние да се справи с кризата. Безработицата в Испания се е увеличила неимоверно и по този показател страната се нарежда на едно от последните места в Евросъюза наред със страни като България, Латвия и Литва, коментира изданието.
Какво ще стане с горите на Симеон Сакскобургготски?
Агенциите ДПА и Франс Прес отбелязват, че бившият български премиер и цар Симеон Сакскобургготски най-вероятно ще трябва да връща върнати му гори в Рила и Стара планина и да изплати 5 милиона лева обезщетение за ползването им. Испанският АБеСе публикува интервю с Желю Желев по повод 20-годишнината от промените. Според бившия български президент комунизмът е бил тоталитарен режим, по-лош от фашизма. Режимът е бил "същински културен и духовен геноцид", казва още Желев.
"Европейската футболна лига - ФЦ Базел срещу пияниците от София" е заглавието на статия в швейцарското онлайн-издание Нахрихтен. Швейцарският отбор има добри шансове да спечели днешния мач срещу обхванатия от криза български конкурент ЦСКА. Авторът припомня за лошото представяне на отбора през последните две седмици и скандала с прекомерната употреба на алкохол от някои български играчи. На същата тема се спира и Нойе Цюрхер Цайтунг.
Обобщение по публикации в медиите/БГ/НД/ВШ
ПО 24 ЧАСА
Откриха и таен склад за амфетамин във Владая
В хода на разследването, свързано с разкритата по-рано този месец лаборатория за таблетиране на амфетамин във Владая, служители на отдел "Наркотици" в ГДБОП откриха в скривалище близо до къщата още 2,5 килограма от субстанцията. Това съобщиха от пресцентъра на МВР.
Намереният наркотик бил укрит и замаскиран в специално пригодени тайници, които осигурявали продължително съхранение. От откритото количество могат да бъдат изготвени около 500 000 таблетки, поясняват експертите.
Нелегалната нарколаборатория за синтетична дрога бе разкрита при съвместна операция на отдел "Наркотици" на ГДБОП и на Агенцията за борба с наркотиците (ДЕА) на САЩ. На 2 ноември антимафиотите атакуваха къща във Владая, собственост на Д.Т. Там те откриха лаборатория за нелегално таблетиране на синтетична дрога. Тя е била оборудвана с машини, уреди за изсушаване, смесване и голямо количество помощни вещества.
По данни на разследващите амфетаминът се внасял в България, а в нелегалната лаборатория се извършвал последният етап на подготовката му за пазара - смесването и таблетирането. Полицаите откриха над 150 кг от вече готовите таблети амфетамин, опаковани в пакети от по половин и един килограм и разпределени в сакове. Освен хапчетата с логото на каптагон, бяха открити и много 9-милимитрови патрони, част от които - хидрошокови.
От събраните до този момент данни се предполага, че освен място за таблетиране, къщата във Владая е подготвяна и за депо за съхранение на чист амфетамин. По този начин (чрез осигурената доставка на амфетамин и възможността за неговото продължително съхранение) се свежда до минимум рискът от залавяне при трафик на малки и по-често пренасяни до лабораторията количества наркотик, допълват специалистите.
ТИР влезе в блок
Тир, превозващ теракол, се вряза в жилищен блок на изхода на Кюстендил снощи. Шофьорът е загинал, бе първоначалната информация, дадена от кмета Петър Паунов.
Вероятно тирът, който е със софийска регистрация, е пътувал от Гюешево към София.
Разбита е част от апартамент, в който е имало жена. Тя е в добро състояние. Загиналият шофьор на тира е 40-годишният Петко Викторов Петков, от Видин. Камионът нямало да бъде изваден до тази сутрин и тогава ще е ясно дали сградата няма да поддаде.
Има вероятност две от подпорните стени на жилищната сграда да са разрушени вследствие на сблъсъка с тира. Заради опасност сградата да поддаде, живеещите трябва да пренощуват на друго място.
Цялата кабина на тира била смазана. Преди редакционното затваряне на броя екипи на пожарната и “Гражданска защита” все още я разрязваха с моторни резачки и пневматични чукове, за да извадят тялото.
Минути или секунди преди шофьорът да изгуби контрол над тира, пътя му е пресякъл пътнически автобус. Съществувала е опасност от сблъсък, а тежката машина очевидно се е движела с несъобразена скорост. Знаците за ограничение на скоростта започват километри преди това, разказа Паунов.
Тежкият камион е прехвърчал през детска площадка, на която играят децата от квартала.
По всяка вероятност спирачната система на тира е отказала още при кюстендилското село Жиленци, което се намира на около 2 км от града.
Днес ще се събере общинската комисия за безопасност на движението, за да се мисли дали е възможно да се направи по-голяма преграда. Това не е първият инцидент, преди 2 г. бяха взети предохранителни мерки. В последната година не е имало инциденти.
Инициативен комитет настояваше Околовръстния път да бъде преместен встрани. (24часа)
Билкова цигара с дрога е новият хит у нас
Всеки ден 50 българи опитват дрога за първи път. Докато на Запад пушенето на трева сред учениците намалява, у нас расте. Канабисът продължава да е най-масовият наркотик в България, на второ място са стимулантите. Поне 10 хиляди били пристрастените към тях нашенци.
"Над 1/2 от употребяващите наркотици у нас взимат поне 2 вида дрога. Навсякъде в ЕС полиупотребата се разраства и става сериозен проблем", предупреди Момчил Василев от Националния център по наркомании при представянето на годишния доклад за наркотиците в Европа, съставен по данни на страните членки на ЕС.
Според Василев вече и у нас се разпространявали синтетични канабиноиди - най-ново поколение "дизайнерските наркотици". Добавяли ги към "спайс" - смес от билки и треви за пушене
Делът на 15-16-годишните ученици, употребявали амфетамини, в България е 6%, докато средното за Европа е 1,1 на сто, твърди Ройтерс. България е сред трите държави в ЕС, в които този показател надхвърля 5%, наред с Латвия (6%) и Австрия (8%).
Нашата страна отчита намаление на разпространението на СПИН сред хората, които си инжектират наркотици. Само за София данните са за по-голям брой заболели. България, Румъния, Гърция и Малта са страните с най-ниска употреба на канабис в ЕС, твърди докладът. Холандците са сред европейците, които най-малко пушат марихуана въпреки известната толерантност на Хага към леката дрога. Шампион е Италия, където канабис употребяват 14,6%. Следват Испания, Чехия и Франция. (24часа)
Европа опитва общ дигитален пазар
Европейската комисия планира да изгради общ пазар на дигиталните услуги, съобщи еврокомисарят за защита на потребителите Меглена Кунева вчера в Брюксел. "Бъдещето на икономиката са услугите и дигиталният пазар", заяви тя, обявявайки, че постигането му ще бъде топприоритет на следващата Еврокомисия, която се формира в момента.
Според Кунева сигурността на потребителите в интернет не може да бъде гарантирана в отделна страна, затова Брюксел ще избере общ подход, за да осигури информация, възможност да действат и защита на личните данни на гражданите.
"Главното предизвикателство за бъдещето е да дадем сигурност на потребителите да пазаруват в друга страна членка. Това не само ще им позволи да харчат по-разумно парите си и да имат по-голям избор, но и ще доведе до разкриването на нови работни места", каза Кунева. Тя коментира като незадоволително сегашното положение, при което само 7% от европейците пазаруват онлайн в чужбина, а 21 на сто от електронните търговци продават зад граница.
Кунева смята, че е добре в областите, в които има общо европейско законодателство, да се въведат критерии, по които страните да могат да мерят изпълнението на директивите.
Режат интернет само със съдия
Разрешението на съдия ще е необходимо за прекратяване достъпа до интернет от 2011 г.
За това се разбраха евроинституциите в среднощен компромис за реформата на телеком пазара. Брюксел се задейства, след като Франция прие закон, предвиждащ забрана на интернет услуги за потребители, заловени, че свалят незаконно съдържание - като музика и филми, от мрежата.
Магистратът сега ще трябва да прецени дали действия срещу интернет пиратите са необходими и дали прекратяването на връзката е "подходящо и пропорционално". Според евроинституциите достъпът до интернет е част от човешките права и затова до спирането му трябва да се стига в краен случай.
Изключение ще се прави само когато има подозрения за терористична дейност или за детска порнография. Тогава властите ще могат да действат спешно, но ще трябва да информират съдията за предстоящата си акция, поясни говорител на Еврокомисията. Интернет потребителите ще могат да оспорят наложената им санкция в съда.
"Никъде в света няма такива закони - това е победа за правата и свободите на гражданите", коментира еврокомисарят Вивиан Рединг.
Договорката предвижда още гарантиране правото на широкоспектърен интернет за всеки европеец - безжичен или оптичен. След влизането на новия регламент в сила смяната на телефонния оператор ще става за 1 работен ден при запазване на номера на абоната. Очаква се компромисът да бъде приет до месец.
Опасявам се, че подслушват нас и Алексей Петров
С Велин Хаджолов, бивш шеф на “Отдел специални акции” в ДАНС, разговаря СТЕФАН ТАШЕВ:
Велин Хаджолов е завършил "Българска филология" в Югозападния университет. От 1995 г.започва работа в Национална служба "Сигурност" - НСС. Шеф е на "Отдел специални акции" - ОСА, в ДАНС от създаването на агенцията. Напуска ДАНС след оставката на Петко Сертов. Завършил е Академията на ФБР в Будапеща и Академията за ръководни кадри в Розуел, САЩ. Наскоро спечели 4 златни медала на шестото световно първенство по Кемпо в Румъния. Награден е и с почетен знак на МВР и предсрочно повишен в звание майор.
- Г-н Хаджолов, има ли според вас, като бивш служител на ДАНС, опасност за националната сигурност след тези скандали?
- Прави ми впечатление, че в момента се говори за стратегия за националната сигурност.
Това е много хубаво, но според мен има някакво объркване. Първо трябва да се направи концепция за развитието на държавата и тогава да мислим за стратегия за нациналната сигурност. Някои бъркат понятията концепция и стратегия. По-глобалното понятие е концепция. И от нея да произтичат съответните стратегии по направления.
Другото, което ме смущава, е преминаването на ДАНС под контрола на вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов.
Искам да споделя с вас едно основно правило или модел. Това е утвърдена формула на релация между премиер и службата за сигурност с цел защита на сигурноста и отстояване на държавността.
- Какво искате да кажате?
- Почти всички служби за национална сигурност в света се подчиняват директно на ръководителя на държавата. У нас бе същото, но в момента ми се струва, че вицепремиерът Цветан Цветанов подвежда премиера Борисов, като преподчинява ДАНС на себе си. С това нормативната отговорност се снема от премиера.
Обезличава се неговата воля на водещ фактор в решаването на кризисни ситуации, имащи отношение към защитата на националната сигурност и държавността.
- Значи смятате, че ДАНС не трябва да се подчинява на вицепремиера?
- Аз не смятам, а споделям с вас каква е световната практика. Ако говорим професионално, като служба за сигурност в България е прието ДАНС да изпълнява основна роля в координацията и взаимодействието между институциите в борбата с корупцията по високите етажи на властта, в борбата с организираната престъпност, наркотрафика и цялостното контраразузнавателно обезпечаване по отделните направления на дейност.
С приемането на предложените промени в закона за ДАНС се унищожава изцяло една съвременна специална служба, на която е дадена самостоятелност и правомощия да действа ефективно в разкриването, предотвратяването и пресичането на престъпления, застрашаващи националната сигурност.
- Защо смятате, че се унищожава ДАНС?
- Защото й се отнема възможността тя да действа самостоятелно. Отнемайки част от функциите й, де факто голям обем от събраната от агенцията информация трябва да отиде в МВР.
Вицепремиерът Цветанов застъпва тезата, че няма да допусне състезание между службите. За мен той си има фаворит без състезание, това е ГДБОП.
В действителност се планира ДАНС да се превърне в помощна служба на ГДБОП, което е прецедент в защитата на националната сигурност. Това ограничава възможностите страната да се справя с корупцията и престъпността.
С подобен акт се улесняват действията на организирани криминални структури, които придобиват все по-гъвкави и легендирани измерения.
- Какво означава това?
- Те претърпяват метаморфоза. Това не са онези структури, които действаха силово, а сега са по-кадифени.
Опасни са последствията, свързани с невъзможността да се прихванат и неутрализират т.нар. спящи терористични клетки и организации с радикална ислямска насоченост. Според новите промени ДАНС се лишава от своята самостоятелност и в тази връзка въпросът дали агенцията да съществува или отново да премине в МВР ще е все по-актуален, да не кажа предизвестен.
- Значи според вас с отнемането на полицейските правомощия на ДАНС тя ще се обезличи.
- Министър Цветанов обяснява отнемането на полицейските правомощия на агенцията с довода, че не трябва да се повтори случаят "Белите брези". Според мен примерът му е твърде неадекватен и противоречив. Защото участниците в този инцидент бяха от системата на МВР. Оценката му би била по-обективна, ако имаше пример от периода, когато ДАНС упражняваше полицейските си правомощия. Но такъв пример няма. Дори нещо повече, ние нямаме прострелян при акция, нямаме човек, който, докато е придвижван на някъде да бъде задушен и да почине.Каквито имаше в МВР.
Нямаме и случай на реализация, в който обектът да ни чака обръснат и готов с куфарче за излизане. Тоест става въпрос за теча на информация. Един от големите плюсове в тази насока е, че отделът, който ръководих, заедно с оперативните дирекции, с които провеждахме реализациите, сме успели да не допуснем теч на информация.
А, от друга страна, носехме пълната отговорност за информацията до крайното й реализиране. С новите промени това нещо няма да се получи. Защото отговорността ще бъде прехвърлена от ДАНС до МВР. Няма да се знае кой е виновен за изтичането на информация и това ще генерира корупция.
- Какви важни операции проведе вашият отдел, ние чухме за него, когато напуснахте?
- Това трябва да ви говори много. Значи отделът е работел по много ефективен начин, спазвайки закона и изискванията за конспиративност.
Ние не сме допуснали изтичане на информация. Не искам да конкретизирам. Пак ще се върна на функциите на ДАНС. Говори се за информационно-аналитична, прогностична и контраразузнавателна функции на ДАНС. Но се забравя най-важната - агентурно-оперативната. Тя е основна функция.
Смятам, че отнемането на полицейските правомощия ще навреди на агентурно-оперативната функция, а оттам и на контраразузнавателната функция като цяло. Според промените при преминаването към етап на реализация ще се осъществява координация и взамодействие с полицейските служби при задържането на обекта на разработка на ДАНС. Това изисква допълнително време и запознаване на полицаите с голяма част от информацията по делата на ДАНС.
Ще се осветят оперативни източници на агенцията, които участват в етап на реализацията на конкретните разработки.
Разширяват се възможностите за теч на информация и проява на корупция. Това оказва влияние върху сътрудническия апарат наслужбата. Следва отказ от съдействие на ДАНС при разкриване на престъпления.
- Но нали искат да няма дублиращи функции между МВР и ДАНС?
- Искам да задам въпроса на кого пречат полицейските правомощия на ДАНС? Това са твърдения на хора, които винаги са получавали оперативна информация в готов вид, без да са били оперативни работници. Те се изявяват като специалисти по национална сигурност, без да са работили с агентурни източници. Човек, който не е горял в тази работа, сега се опитва да налага "конструктивни" решения, което е пагубно.
- Но защо ДАНС потъна в скандали?
- Атаката срещу службата тръгна от Цветан Цветанов. Първият упрек бе за неоправдано доверие на ДАНС. Но нека не забравяме, че агенцията имаше най-висок рейтинг през последната година и половина. Конфликтът започна когато Иван Драшков усети, че губи контрол върху информацията. Той искаше да бъде монополист. В момента, в който в ДАНС започна екипна работа и разделение на дейността по принципа "необходимост да се знае", започна и истерията на Драшков и неговия кръг.
- Какво имате предвид?
- Визирам превантивните разговори със Златомир Иванов-Баретата и братя Маргини. Тогава се появи т.нар. конфликт. Драшков и компания започнаха да се опасяват, че следващите, които могат да бъдат извикани в ДАНС ,би могло да се окажат техни приближени бизнес партньори. А нямаше как да ги предупредят.
- Имаше обвинения, че ДАНС е политическа полиция?- Това е част от омаскаряването на службата. И не отговаря на истината. Всички политически сили от предходния парламент са имали отлична комуникация с ръководството на ДАНС. А ГЕРБ и неговите лидери бяха в особен комфорт. Петко Сертов не си е позволил да отреже някой политик и да не го приеме, по всяко време което е пожелал. Елементарният пример е за доклада за министрите от правителството на Станишев. Значи действително се е работело.
Какво обаче може да бъде политическо действие от страна на ДАНС? При напускането си Алексей Петров заяви открито, че ще бъде опонент на Бойко Борисов. След тези думи ако той е поставен в условията на СРС и е контролиран, ето това е политическа репресия. Аз не знам дали се подслушва г-н Петров, но факт е, че той и други около него заявяват алтернативно мнение. Акое налице подслушване значи говорим за политическа полиция.
- Казахте и други, визирате вас ли ?
- Визирам всички, които мислят малко по-различно от това което се налага в момента. А ние имаме опасения, че това се случва.
Българинът след Бойко: “зелен” с 500 евро на месец
Хора, които спортуват в свободното си време, мислят и живеят екологично и получават средна заплата от поне 500 евро на месец. Така трябва да изглежда средностатистическият българин само след 4 години, ако правителството на Бойко Борисов изпълни 100% програмата за управление, която прие в сряда. 7 политики и 157 мерки са залегнали в нея.
Благосъстоянието на хората е първостепенен приоритет, става ясно от документа, който бе публикуван на правителствената интернет страница.
Заплатите у нас трябва да достигнат средноевропейското равнище през 2013 г., когато свършва мандатът на това правителство, пише в програмата. Конкретна сума в нея не е посочена, но ако приемем, че става дума за сегашните нива на заплащане в ЕС, това означава поне 500 евро средна месечна заплата.
Ако има възможности в бюджета, заплатите ще започнат да растат още през 2010 г. Правителството се ангажира и с вдигане на минималната работна заплата пак догодина. Това ще стане в средата й след преговори с работодателите и синдикатите.
В програмата обаче липсват мерки като отпадане тавана на пенсиите или догонващ ръст, въпреки че правителството обещава да осигури достойни условия за живот на най-възрастните, малцинствата и хората в неравностойно положение. Засега за пенсионерите са поети 2 ангажимента - диференцирано увеличение на добавката за старост и увеличение на парите от т.нар. вдовишки пенсии. Първото ще бъде изпълнено още догодина, а второто - частично. Плановете са вдовишките добавки да стигнат 40% от пенсията на починалия съпруг до 2013 г., но догодина ще са 25%.
В края на мандата ДДС ще падне с 2% и ставката му през 2013 г. ще е 18% вместо сегашните 20%.
Преките данъци ще останат ниски, като хазната ще се пълни главно от акцизи върху вредни навици като тютюнопушене, пиене, хазарт и т.н. Освен стъпили на краката си, българите би трябвало и да са се насочили към здравословния начин на живот. Здравната система ще е реформирана, болниците ще са по-малко, но по-качествени.
Ще има частни здравни каси, много ваксини и задължителни профилактични прегледи. Последното го има и в момента, но не се спазва.
Освен това българите ще спортуват. Половината от бюджета на спортното министерство задължително ще отива за масов спорт, останалото за медали. Часовете по физкултура в училище ще са 3 вместо сегашните 2. А задължително 0,5% от националния бюджет ще е за спорт.
Една от важните цели на правителството е да води такава политика, че българинът да промени начина си на мислене, живот и правене на бизнес. Основната линия тук е екологичната. Ще се насърчават "зелените" инвестиции и създаването на "зелени" работни места. Първа крачка ще е ангажирането на 5000 работници в изграждане на екологичната структура на страната - канализация, пречиствателни станции и депа за отпадъци. След това в тях постоянно ще работят 1500 души. Още догодина правителството ще стимулира бизнеса да запази 120 000 работни места и да разкрие още 30 000.
Това ще стане с намаляване на осигуровките с 2%, а до края на мандата те трябва да паднат с общо 5%.
У дома също ще е "зелено". Правителството ще насърчава народа да си купува енергоспестяващи електроуреди. Ще има програми за саниране на старите сгради и превръщането им в енергоефективни домове. Част от електроенергията, която ползваме, още догодина ще е еко - 11% от потреблението трябва да е от възстановяеми енергийни източници. Енергийната система пък ще се балансира от централи, работещи на газ, които да сменят досегашните тецове. АЕЦ "Белене" ще е частен проект, а държавата само ще оказва подкрепа.
Сериозна реформа и в образованието замислят Борисов и министрите му. Учебните часове ще са само сутрин, училище ще се почва на 5 години, а английският става задължителен. Ще се учи и втори чужд език, а фокусът на училищното образование ще са българският и математиката. Парите на школата пък ще зависят не само от това колко ученици имат, а и колко влизат в час. Университетите ще трябва да се оценяват от международно призната институция и да правят наука.
Освен че ще громи корупцията, като възстанови ГДБОП, правителството на Борисов се е нагърбило и със задачата да направи полицаите приятели на хората. Това ще стане със засилено полицейско присъствие на улицата. Армията ще има нови оръжия, само ако ефектът от тях оправдава парите за купуването им. Естествено, не последно като важност, през 2013 г. ще са готови магистралите "Люлин", "Тракия" и "Марица", гарите ще са концесионирани, ремонтирани и пригодни за инвалиди. А най-екологичният транспорт - влаковете, ще са нови и ще вървят по нови линии.
ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА ДО 2013-А
I. Повишаване на доходите, растеж на икономиката
1. Поддържане на балансиран бюджет
2. Повишаване качеството на публичните финанси
3. Ефективно управление на държавния дълг, сигурни финансови пазари
4. Повишаване на ефективността на приходните администрации
5. Ефективно управление на публичната държавна собственост
6. Фискална децентрализация
7. Пълноценно използване членството на страната в европейските и международните финансови институции
8. Повишаване на инвестиционната активност
9. Подкрепа на инвестициите в перспективни и експортно ориентирани отрасли
10. Подобряване на бизнес средата
11. Изпълнение на ангажиментите към ЕС за ефективното функциониране на вътрешния пазар
12. Повишаване конкурентоспособността чрез оперативната програма
13. Осигуряване на проследими и международно признати измервания за повишаване на конкурентоспособността
14. Запазване и постепенно повишаване на жизнения стандарт в съответствие с европейските принципи и стандарти
15. Насърчаване създаването на заетост
16. Ефективно прилагане на законодателството за защита на потребителите
17. Повишаване на енергийната ефективност
18. Изграждане на конкурентен енергиен пазар
19. Сигурност на енергоснабдяването
20. Увеличаване дела на ВЕИ
21. Подобряване на инвестиционната среда в сферата на търсенето, проучването и добива на подземни богатства
22. Разработване на законодателната рамка за развитие на туризма
23. Увеличаване дела на приходите от туризма в националната икономика
24. Превръщане на земеделието и рибарството в привлекателен бизнес, осигуряващ висок жизнен стандарт на заетите
25. Създаване на европейска визия на администрацията в сектор "Земеделие", осигуряваща качествени административни услуги
26. Подобряване на земеделското производство
27. Повишаване конкурентоспособността на българските селскостопански продукти
28. Изпълнение на основната цел на ЕС по качество и безопасност на храните
29. Устойчиво и конкурентоспособно развитие на горския сектор
30. Подобряване на защитата и подпомагане адаптацията на българските гори към климатичните промени
31. Създаване на условия за подпомагане на малки и средни предприятия, създаващи доходи извън земеделието
32. Създаване на условия за развитие на екологосъобразни форми на земеделие, целящи опазване на околната среда и биологичното разнообразие
33. Ускоряване реализацията на инфраструктурните проекти във всички видове транспорт
34. Изпълнение на проектите по Оперативна програма "Транспорт"
35. Ефективно използване на механизмите на публично-частното партньорство
36. Подобряване на организацията и управлението на транспорта
37. Подобряване състоянието на железопътния транспорт
38. Подобряване функционирането на авиационния сектор
39. Развитие на интермодалния транспорт
40. Развитие на електронните съобщения и пощенските услуги
41. Развитие на модерна широколентова инфраструктура
42. Създаване на модерна научноизследователска ИКТ инфраструктура и стимулиране на иновационната и развойната дейност за развитие на икономика на знанието и привличане на инвестиции
43. Развитие на информационното общество
44. Развитие на електронното управление
II. Гарантиране на правовия ред, борба с престъпността и ограничаване на корупцията
45. Противодействие и превенция на корупцията по високите етажи на властта. Ограничаване и недопускане на корупционни практики в централната и местната власт
46. Ефективно противодействие на престъпността с акцент върху организираната престъпност и корупцията. Пресичане и ограничаване на възможностите за действие на организираните престъпни групировки, както и прекъсване на връзката им с политическите партии и властта
47. Повишаване на индивидуалната сигурност на гражданите и възвръщане на доверието им към правовия ред и държавността
48. Гарантиране на правовия ред
49. Изграждане на интегрирана национална система за сигурност с цел защита на основните конституционни принципи
50. Изграждане на единна национална система за реагиране и управление при бедствия и други извънредни ситуации
51. Изпълнение на ангажиментите по линия на ЕС, свързани с привеждане на националното ни законодателство в съответствие с общностното право
52. Законодателни промени във връзка с актуалната практика на Европейския съд по правата на човека
53. Отговорна и прозрачна политика в областта на международното осиновяване
54. Изграждане на механизъм за изпълнение на задълженията на страната ни по конвенциите за закрила на децата
55. Реформиране на пенитенциарната система и хуманизиране изпълнението на наказанията
56. Усъвършенстване на административното обслужване в системата на Министерството на правосъдието
57. Създаване на условия за ефективно противодействие на нелоялната конкуренция в транспортния сектор и предотвратяване на корупционните практики
III. Реформиране на съдебната система и възстановяване на справедливостта в обществото
58. Осигуряване на бързина, качество и прозрачност на правораздаването
59. Осигуряване на равен достъп до правосъдие и достигане на европейските стандарти
60. Намаляване броя на осъдителните решения на Европейския съд по правата на човека
61. Изпълнение на препоръките на ЕК по отношение на съдебната система и досъдебната фаза
IV. Възстановяване на доверието на европейските партньори и размразяване на спряното европейско финансиране
62. Категорична ориентация на програмите, финансирани от ЕС, към основните икономически и социални проблеми
63. Активно сътрудничество с ЕК
64. Ефективно управление на средствата
65. Създаване на устойчив административен капацитет
66. Дългосрочно програмиране на икономическото и социалното развитие на България
V. Подобряване на социалната сигурност и създаване на благоприятна и здравословна среда на живот
67. Запазване и намаляване на безработицата и насърчаване на заетостта
68. Подобряване на връзката на образованието и обучението с потребностите на пазара на труда
69. Подобряване на социалната сигурност
70. По-добро управление на политиката за социално включване
71. Осигуряване на устойчивост, качество и достъпност на социалните услуги
72. Социална закрила на хората с ниски доходи при диференциран подход
73. Създаване на условия за подобряване качеството на живот на децата и пълноценно развитие в съответствие с националната стратегия за детето 2008-2018 г.
74. Ускоряване на социалната интеграция и подобряване на икономическото и социалното положение на ромите
75. Интегриране на хората с увреждания
76. Правилно прилагане на национално ниво на законодателството на ЕС за свободно движение на хора
77. Осигуряване свобода на избора на здравни услуги и техните изпълнители
78. Гарантиране достъпността на здравните дейности
79. Превръщане на профилактиката в задължителен елемент
80. Изграждане и развитие на съвременна система за детско здравеопазване
81. Изграждане и развитие на система за продължително лечение и грижи за възрастните хора с хронични заболявания
82. Засилване на контрола върху медицинските дейности
83. Утвърждаване авторитета на българските лекари и другите здравни професионалисти
84. Осигуряване на оптимални условия за спорт за всички и социален туризъм
85. Развитие на ученическия и студентския спорт
86. Утвърждаване и развитие на спорта за високи постижения като средство за повишаване престижа на нацията
87. Изграждане и модернизиране на спортни обекти и съоръжения
88. Финансиране на спортната политика. Създаване на условия за публично - частното партньорство
89. Опазване и подобряване състоянието на водните ресурси
90. Ограничаване и спиране на загубата на биологично разнообразие
91. Подобряване качеството на атмосферния въздух
92. Устойчиво управление на земите
93. Устойчиво управление на отпадъците
94. Предотвратяване и намаляване на шума в населените места.
95. Гарантиране участието на обществеността при решения за околната среда и отговорно отношение и грижа
96. Интегриране на политиките за околната среда и здравето в другите политики
97. Намаляване на междурегионалните и вътрешнорегионалните различия в икономическото, социалното и териториалното развитие и доближаване до средните стандарти в ЕС
98. Усъвършенстване на административно-териториалното устройство на страната
99. Устройство на територията, обвързано с общото устойчиво социално-икономическо развитие, националните стратегически документи и приоритети.
100. Гарантиране на устойчиво развитие на черноморските и малките общини, национални и регионални инфраструктурни обекти и развитие на националните курорти
101. Ефективно администриране на кадастралната информация и осигуряване на територията с геопространствени данни
102. Икономическо сътрудничество със съседни страни, стимулиране на туризма и развитието на граничните райони
103. Подобряване на общите туристически условия по Черноморското крайбрежие, концесии за услуги за морските плажове
104. Нормативна уредба за проектиране на строежите, изпълнението и тяхното поддържане, хармонизирана с европейското техническо законодателство.
105. Ускорено изграждане на магистралите и интеграция на националната пътна мрежа с европейската инфраструктура
106. Съвременни стандарти във функционирането на ВиК системите при пестеливо използване на ограничените водни ресурси
107. Предотвратяване на свлачищни и срутищни процеси, на ерозията и абразията на водата
108. Подобряване качеството на жизнената среда в населените места
109. Подобряване на съществуващия сграден жилищен фонд и работещ механизъм за осигуряване на достъпни жилища
110. Усъвършенстване на управлението и разпореждането с недвижими имоти - държавна собственост
111. Социална интеграция на хората в неравностойно положение от ромската общност с подобряване на жилищните условия
112. Подпомагане на регионалното и социалното развитие и обвързаност
113. Повишаване нивото на безопасността и качеството на транспортните услуги
114. Ограничаване вредното въздействие на транспорта върху околната среда и здравето на хората
115. Осигуряване на здравословни условия на труд в системата на транспорта
116. Създаване на благоприятна среда на живот при възникнала кризисна ситуация
VI. Развитие на човешкия капитал и условия за успех на всеки гражданин
117. Повишаване на качеството и ефективността на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка
118. Осигуряване на равен достъп до качествено образование, подобряване сигурността на училищната среда
119. Отстояване на националните интереси в политиките на ЕС в областта на образованието, обучението и хармонизиране на българското образование и обучение с политиките и практиките на ЕС
120. Подобряване качеството на висшето образование в съответствие с потребностите на пазара на труда
121. Инвестиране в младежта като значим социален капитал и мобилизиране потенциала на младите хора в развитието на България и Европейския съюз
122. Развитие на ученето през целия живот
123. Развитие и използване на електронните умения на гражданите
124. Създаване на модерна ИКТ образователна среда
125. Конкурентоспособна национална научна инфраструктура като елемент от Европейската изследователска област
126. Засилване на интеграцията между научните институти и звена на БАН, ССА и университетите в страната и връзката им с бизнеса и с приоритетите на обществото
127. Подобряване на обслужването и контрола на научната инфраструктура
128. Повишаване статута на учения в обществото
129. Развитие на културните индустрии, европейски модели за управление на културното наследство
130. Борба с престъпленията срещу културното наследство и гарантиране защитата на интелектуалната собственост
131. Връщане на културата в дневния ред на обществото и фокусиране на културната политика върху личността
132. Утвърждаване на българската национална и културна идентичност като част от европейското културно пространство
133. Преодоляване на негативните демографски тенденции и ограничаване на дискриминацията
134. Политика за плавно и трайно завръщане на лица с българско гражданство, живеещи на територията на други държави
135. Постепенно привличане за трайно заселване на лица от български произход, които са граждани на трети държави
136. Балансиран и регулиран прием на граждани на трети държави и успешна интеграция на приетите чужденци
137. Осигуряване на максимална усвояемост на средствата по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси"
VII. Превръщане на страната в основен фактор за стабилността в региона и света, в уважаван член на ЕС
138. Утвърждаване мястото на България в центъра на европейската политика
139. Развитие на евро-атлантическо партньорство като гаранция за мира и глобалната сигурност
140. Превръщане на България в основен фактор за демократичната стабилност и развитието на Балканите и Черноморието
141. Засилване ролята на България в глобалната икономика
142. Подпомагане развитието и интеграцията на българските общности зад граница и утвърждаване на положителния образ на България
143. Укрепване на националната идентичност и политика за адаптиране на българи от българските общности в чужбина при трайното им установяване в България
144. Провеждане на държавна политика към българите в чужбина
145. Интеграция и социализация на българите емигранти, желаещи да се завърнат
146. Осигуряване и поддържане на професионална и компетентна дипломатическа служба
147. Стабилизиране на Министерството на отбраната
148. Прозрачност и отчетност, премахване на условията за корупция и неефективно управление в Министерството на отбраната
149. Систематично изграждане на отбранителните способности и оптимално използване на въоръжените сили
150. Развитие на министерството на отбраната като модерна отбранителна институция на демократична държава
151. Усъвършенстване на военния и цивилния професионализъм
152. Модернизиране на системата за военно образование, квалификация и бойна подготовка
153. Осигуряване на надеждна колективна сигурност и отбрана
154. Активно участие във формирането на европейската политика в областта на транспорта
155. Засилване участието на България в органите и структурите на ЕС и други международни организации
156.Активно участие на България в бъдещото разширяване на Европейската енергийна общност и принос към сигурността на снабдяването с природен газ и електрическа енергия за страните от региона на ЕС
157. Успешно участие на България в общностни и глобални инициативи в областта на социалната политика, миграцията, интеграцията и свободното движение на хора
Корнелия Нинова, БСП: Къде са им бързите антикризисни мерки?
Програмата на едно правителство, която обхваща 4-годишен период, е документ, който изисква време, за да бъде анализиран сериозно и задълбочено.
От първия прочит на програмата на кабинета на ГЕРБ за 2009-2013 г. се вижда, че, първо - тя закъсня и второ - не предвижда бързи антикризисни мерки, не е адекватна на икономическата ситуация. Държавата абдикира от задължението си да поеме част от тежестта на кризата и я прехвърля върху хората. Една част от мерките са само добри намерения, облечени в общи фрази. Друга не са обвързани с конкретни срокове.
Заявените в програмата мерки вероятно ще стартират от 2011 г., защото от проекта на бюджета за 2010 г. се вижда, че тази програма не е обезпечена финансово. Заявените намерения в инфраструктурните проекти, здравеопазването, социалната сфера, образованието, сигурността и т.н. си противоречат със записаното в бюджета за следващата година. Това превръща програмата в един формален документ. Правителството я приема само за да се каже, че има такава.
Алиосман Имамов, ДПС: Закъсняла и неконкретна
Програмата на правителството според мен трябваше да се появи много по-рано. Тогава ГЕРБ щеше да си спести много неприятности по отношение най-вече на законодателната дейност. Щяха да са наясно какви закони да предложат в съответствие с програмата си. На първи прочит прави впечатление, че тя съдържа повече средства за постигане на някакви икономически и социални цели, а самата икономика като процес на развитие в тежките условия на кризата сякаш отсъства.
Седемте основни политики, дефинирани в този документ, са по-скоро административно-управленски действия, насочени към стабилизиране на държавното управление - както по отношение на координация, така и по отношение на откритост и прозрачност в администрацията. Но аз например не виждам с колко процента ще се увеличат работните заплати и пенсиите до края на мандата. С колко си поставят за цел да редуцират престъпленията? Как изобщо ще се подобри жизненият стандарт на хората? Това трябва да са фундаментални цели, задължителни за всяка управленска програма.
Мартин Димитров, СДС: Липсват срокове и отговорници
Искаше ми се в програмата да има конкретни срокове за постигане на целите и отговорни изпълнители. Искаше ми се да се предвиди още по-сериозна бюджетна реформа, да направим истинско програмно бюджетиране. Това е въпрос на управленска програма за 4 г. Не може да стане за една. Има го загатнато, не в пълнота. Но ние ще натискаме. Искаше ми се да се разпише промяна на хората на ръководни позиции - сега там още са хората на ДПС и БСП. Това за СДС е най-важният политически въпрос.
Искаше ми се да се заложи повече на енергийната диверсификация. Не виждам конкретния механизъм, по който се връщат еврофондовете.
Ако първата година не започнеш реформите, няма начин да ги направиш изобщо. А не виждам разписан конкретен план за първата година от мандата. Какво правим с конституционната, здравната, образователната реформа?
Основната ми забележка е, че липсват решителност и мащаб. А основният плюс е, че се спират проекти, които можеха да потопят кораба. И се прави опит в правилната посока за стабилизиране на икономиката. Сега вече всичко зависи от това как общите насоки ще бъдат изпълнени със съдържание.
Милен Велчев, НДСВ: Нима ще генерираме нов външен дълг 6-7 млрд.?
Разочарован съм от програмата. При представянето й вицепремиерът Симеон Дянков заяви, че всички цели в нея са твърдо измерими с конкретни показатели, за да се прецени след време дали са изпълнени. Когато се зачетох обаче, се оказа, че само за три цели - ангажимента за балансиран бюджет, построяването на 3 магистрали и запазването на валутния борд, ще може да се каже бързо дали са реализирани. Иначе пожелателните намерения звучат прекрасно, любимото ми е “развитие на модела на здравното осигуряване”.
Безпокои ме липсата на конкретика като срокове за влизане в ERM2и еврозоната. Нищо не пише за държавните разходиосвен политика за ограничаването им - а същевременно в бюджет 2010 разходите са по-високи като дял от БВП в сравнение с бюджетите от последните 15 г. Нищо не пише за преките данъци. За държавния дълг- има ангажимент за неувеличаването му над 25% от БВП, като миналата година той бе 15% от БВП. Значи ли това, че ще генерираме нов външен дълг в размер на 6-7 млрд. лв.? За приватизацията- не звучи сериозно и като дясна политика намерението за приватизация само на “Булгартабак” и ВМЗ “Сопот”.
ПО БПОСТ.БГ
Желю Желев: Трябваше да осъдим Живков за държавна измяна
„Между 1984-1985 г. режимът на Живков предприе истински културен и духовен геноцид – на турското малцинство в страната беше забранено да използват своите имена и да празнуват празниците си, както и да останат верни на религиозните си традиции”, казва Желев. „Опитах се да организирам категорично осъждане на тази практика, но малко хора ме подкрепиха тогава”, допълва той.
В интервю за испанския вестник ABC бившият президент на България Желю Желев, който е първият ни демократично избран държавен глава, остро осъди комунистическия режим на Тодор Живков и призна за грешка, че не е бил съден за държавна измяна.
Той разказва още за приноса си в това отношение, когато става президент на България. Премахнал жителството, като анулирал закона, задължаващ всеки да живее и работи там, където е роден.
Това, за което Желев съжалява обаче е, че той и останалите институции не са осъдили Тодор Живков за държавна измяна. Той дава конкретен пример с пленумите на ЦК на БКП, на които тайно се обсъждало как България може да бъде превърната в 16-та република на Съветския съюз.
"Действаха като политическа мафия, зад гърба на народа, който е суверенът. Но нашата съдебна система беше много комунистическа и все още носи такива черти. Тогава изпуснахме златна възможност”, казва Живков.
В интервю за вестник „Труд” бившият президент призна и за други грешки на първото демократично избрано правителство. Икономическата реформа според него се провалила напълно и правителството на СДС напуснало битката, като подало оставка. „Ако СДС беше по-отговорна партия, ако го ръководеха по-свестни хора, България щеше да направи реформите”, казва Желев.
Бизнесът в САЩ иска да инвестира в Куба
Бира „Miller” и сладолед „Häagen-Dazs” скоро ще бъдат достъпни на кубинския пазар. Това са сред нещата, които ще се разпродават най-бързо. Особено за туристите, които разполагат с долари, съобщи CNN.
Американски фирми заявиха желание за дългосрочно партньорство с Куба, като представиха свои продукти на Международния панаир в Хавана, който приключва на 7 ноември. Потокът на доларите изглежда ще стопли отношенията между Куба и САЩ.
Стотици американци са в Хавана в момента и харчат пари за дребни неща по време на Международния панаир – ябълки, круши, грозде, стафиди, ядки от Калифорния.
Билбордите, на които американския президент беше изобразен като Адолф Хитлер, изчезнаха от Хавана. Във Вашингтон президентът Обама вдигна ограниченията за трансфер на пари между двете държави.
Въпреки наложеното през 1962 г. ембарго на Куба, САЩ е най-големият доставчик на хранителни продукти на острова в последните пет години. Прокаран през 2000-а година закон позволява САЩ да изнася земеделски продукти и медицински консумативи за Куба.
Сърбия подава молба за членство в ЕС до края на годината
Сръбският външен министър Вук Йеремич заяви, че Белград планира да подаде молба за членство в ЕС още до края на годината. Сърбия е амбицирана да постигне тази нелека задача, въпреки съпротивата на някои от европейските страни.
Сръбският външен министър посочи пред евродепутати и отговорни представители на ЕС в Брюксел, че всеки гражданин на Балканите има право да се възползва от членство в ЕС. Йеремич каза, че страните от ЕС, които се противопоставят на стремежите на Сърбия за членство в съюза, трябва да направят крачка напред и да позволят на Белград да започне преговори за членство.
Стремежът на Сърбия за присъединяване към ЕС се сблъсква със съпротива от страна на Холандия, която иска страната първо да арестува бившия военен лидер на босненските сърби Ратко Младич, обвинен във военни престъпления и геноцид от Международния трибунал.
Но от друга страна, Сърбия може да се надява на помощ от други европейски страни, които не крият приятелското си отношение към Белград.
Още през зимата на тази година, гръцкият външен министър Дора Бакояни по време на свое посещение в Белград, заяви че, Холандия несправедливо блокира напредъка на Сърбия към ЕС.
"Силно вярвам, че сръбското правителство много ясно е показало, че иска пълно сътрудничество с Хагския трибунал", каза Бакояни в интервю.
"Мисля, че повечето мои колеги в ЕС знаят това, както и че никой не може да държи като заложник едно демократично правителство, една съвсем млада демокрация, заради минало, макар то ясно да изпраща правилни послания. Няма да пестя усилията си да променя мнението на холандските ни колеги, защото искрено вярвам, че становището им не е справедливо към сърбите", заяви тогава Бакояни.
Словашкия външен министър Мирослав Лайчак заяви пред сръбския министър на отбраната Драган Шутановац, че Словакия е готова да помогне на Сърбия да се присъедини към ЕС, но страната трябва да "направи положителни стъпки, които биха доказали, че тя заслужава да има статут на кандидат".
Френският външен министър Бернар Кушнер е най-категоричен, че подкрепата за Белград не трябва да спира. Париж дава ясен знак, че иска да помогне на Белград по пътя към ЕС. Първият френския дипломат дори си позволи да определи поведението на Холандия като политически несправедливо. Впоследствие той смекчи тона, добавяйки, че разбира чувствата на холандците, тъй като става въпрос за човешки права. Кушнер обаче допълни, че спирачката не трябва да продължи прекалено дълго.
По думите Бернар Кушнер, Франция подкрепя Сърбия по пътя й към ЕС и Холандия е права, "когато става въпрос за чувства, но политически греши".
Няма коментари:
Публикуване на коментар