вторник, 15 септември 2009 г.

ОТ ДОСТА ГОДИНИ НА 15 СЕПТЕМВРИ Е ПРИЯТНО СЛЪНЧЕВО. НЕ ВАЛИ!

Я КОЛКО УСМИХНАТА Е ПРОСВЕТНАТА НИ МИНИСТЪРКА! ДА Е ЖИВА И ЗДРАВА!

Късно снощи публикувах едно съдржателно интервю с проф. Румен Вълчев, относно образованието в България. Днес по информационните медии намирам оскъдни доказателства по сериозен анализ и дебат в тази връзка. Болшинството известия са само уведомителни съобщения къде, как се е открила учебната година, и толкоз. Оставам с впечатлението като цяло, че има хора, които никога не казват: аз сгреших! (например журналистите)

А какво наследство завари сегашният министър Йорданка Фандъкова – купища въпроси, оформили днес камари от множество проблеми, които от години очакваха решение: като закриване на училища, оценяването от външни оценители, прословутата финансова самостоятелност на училищата, но така и не се пипна по-важния въпрос за т.нар. съдържателна самостоятелност.


Предишният министър понаправи туй-онуй, но си остана открит дебата – за училището като място, където хората (родители, деца, учители, общество като цяло) сами изграждат визията за образованието.
Освен това остава открит един друг важен въпрос и дебат в днешния ни ден, този за квалификацията на учителите и тяхното заплащане. В общественото полезрение влезе учителската стачка преди известно време, при която обаче преподавателите бяха определено смачкани и забравени. Това ключово събитие – стачката, показа, че управлението на тристранната коалиция не бе за доброто на образованието ни, а за доброто на определени хора в него, което си е огромна язва и днес, при започване на новата учебна година.

Да се правят каквито и да било опити в тази връзка с живи хора (учителите) си е меко казано престъпление (някакви си незнайни, полвинчати и в общия случай безполезни промени). Вярно е, че сега сме сполетени от всякакви кризи, че в момента правителството на ББ полага кански усилия да се справи в океана от мръсни политически игри (оставени като “наследство” разбира се) и всякакви подводни партийни течения, НО тези хора (учителите) носят отговорност за бъдещето на страната ни (за децата ни), и е редно ВЕДНАГА да бъдат удовлетворени в исканията си.
Заплатите им задължително трябва да се повишат в размер на достойно влаган труд още сега, учебните програми да им се облекчат информационно, с което да се даде възможност и на самите ученици да запомнят по-лесно учебния материал, и най-важното да се уеднакви преподаването в отделните училища, за да бъдат конкурентни по знания учащите се когато завършват – нещо, което силно влияе за неграмотността днес.
Подбирането на съответен учебен материал и списването на качествени учебници е изключително важен процес в обучението, и съвсем нямаме нужда от по 2-3, та и повече “книжки” по даден предмет. Допустимо и разбираемо е да има странична допълнителна литература, ама като гледам нямаше, кой да я създава като такава през последните 20 години, и разбира се по-лесно бе, да се пишат кьопави учебници, без просветен морал и съдържателна отговорност В и ПО тях.
Нали се плащаше на страница, да върви търговията, бе презумпцията през тези черни за народа и страната ни години! Ако учебникът е достатъчно кратък, но информационно съдържателен, и е отпечатан дори на вестникарска хартия, което автоматично го прави по-достъпен при закупуване, просто не е беда, както някои смятат и се подиграваха (скрито) с децата ни в този смисъл – книжките им (пардон т.нар. учебници са печатани на тежка хартия - тези дето печатат много добре знаят, че тя е и по-скъпа и грамажно тежка, и едновременно автоматично расте и себестойността на изделието, когато такава е вложена), поради което днешните учебници тежат на детското гръбче ежедневно и му нанасят непоправими вреди понякога. Неразбираемо е и допуснатото малоумие – децата да нямат в училище местенце, където да си ги оставят (поне по едно шкафченце да им бяха осигурили за тези 20 години) тежките учебници, а ги задължават еждневно да ги мъкнат до училище, които в крайна сметка и в повечето случаи се оказват неизползваеми в учебния процес! Какво да кажа за ненужните картинки в тях, всякакви по съдържание и размер, изпълващи обикновено половината лист на учебника – ами ненужни са и губят ценно писмено място? Но и оформителя-илюстратор трябваше да ПЕЧЕЛИ! И се печелише от конкурсите яко. Всички го знаем.

Този кошмар обаче трябва да спре. Експертен колектив трябва да създава свестен учебник, а не някакви самонарочили се за “бизнесмени” хора в този бранш, на каквито сме свидетели досега. Защото или си бизнесмен, или си експерт в образованието! Виртуозът – т.е. този който има привилегията и данните да съвместява и двете, е Министърът на образованието, той е и за това на този пост назначен.

Все пак време е някои неща да се оправят в тази сфера, а не само пожелателно да се говори вечно, и в крайна сметка нищо да не се върши. Нека не се чудим, защо състоянието на нещата в образованието ни са толкова плачевни. Просто защото 20 години допускахме безотговорността, полшлостта и безхаберието за идния ден в ежедневието си, в дома си, в душите си. Време е всички заедно – и родители, и учители, и управляващи да си признаем очевидния факт в тази връзка, и добронамерено и целенасочено да се поправим в тази насока! Останалото е перманентно демагогстване, което оформя не само Бермудски триъгилник, а постепенно и сигурно допринася за обезличаване на нацията ни във времето. Това ли искаме?

Аз лично като родител и гражданин съм за: създаване на училищни парламенти сред децата; осигуряване власт на родителите по времето когато децата им са ученици – чрез истински училищни настоятелства; справедливи конкурсни условия за квалифицирани учители (тези които искат да бъдат такива, знаят как се постига това, а не да се лежи само на ръцете на министерството за допълнителната им квалификация, та дори това важи и за днешните учители – защото ако аз искам да рисувам например, се записвам за съответните уроци, работя за усъвършенстването си и кандидатствам надлежно за съответна квалификация, след което претендирам за йерархия в образователния процес, казано съвсем, съвсем примерно); за достойно заплащане на учителския труд – двойно, а когато е мотивирано и тройно на средната работна заплата за страната; за училищна дисциплина.

Училището не бива да бъде затворена система, просто, защото, то е основно обществено стъпало в живота. А от това как се изкачваме по него, зависи и какво общество ще бъдем.

Да се общува, да се живее с другите, да се решават проблеми, да се правят проекти, да си намерим мястото в обществото, да следваме общите норми за живот в него, да сме способни да живеем с предизвикателствата в него, да сме добронамерени граждани – това е част от знанията и уменията, които ще даде българското училище, и за които си заслужава да се работи. В крайна сметка подобни достижения на индивида допринасят за изграждане ценностите на нацията ни, за морала й. Министър Фандъкова даде заявка в тази насока, трябва настъпателно да я реализира, но й е потребна и обществена подкрепа.

На Министър Фъндъкова пожелавам да остане на този пост колкото се може по-дълго, та дори и втори мандат ако е възможно – няма лошо! Желая й успешно справяне с образователните проблеми, здраве, и да не забравя ... и за семейното си и лично щастие! Поздравям я за започващата нова учебна година.

Политика на ЕС за образование, квалификация и работа с младежта
Целите на политиката са три: повишаване на качеството и ефективността на образованието и системите за обучение в ЕС; Улесняване на достъпа до образование и обучение на всички граждани на ЕС и отваряне на системите за образование и обучение към световните образователни системи.

Лисабонската стратегия определя основни цели и задачи пред Европейската общност: да бъде създадена динамична и основана на познанието икономика; да се създадат условия за ускорен и устойчив икономически растеж; да бъде възстановена пълната заетост; да се модернизират системите за социална защита. Политиката за образование, квалификация и работа с младежта е важен инструмент за осъществяването на тези цели.
Цели
Целите на политиката са три: повишаване на качеството и ефективността на образованието и системите за обучение в ЕС; Улесняване на достъпа до образование и обучение на всички граждани на ЕС и отваряне на системите за образование и обучение към световните образователни системи.
Инструменти - програмата "Учене през целия живот" /2007-2013 г./
Програмата е основен инструмент за постигане на целите на политиката. Тя цели постигане на стандарти за качествено обучение през целия живот; създаване на условия за сътрудничество и обмен на знания в Общността; развитие на гражданско самосъзнание и предприемачески дух; представяне на езиковото и културното многообразие; подкрепа на мобилността. Общият бюджет на Програмата е 6 970 млн. евро.
Секторни програми
Тук само ще назова секторните програми, а те са: "Коменски" - програма за образование в училищата; "Еразъм" - програма за всички форми на учене във висшите училища; "Леонардо да Винчи" - програма за начално образование и допълнително професионално обучение; "Грюндвиг" - програма за образование на възрастни; програма "Жан Моне" - програма за подкрепа на институции и дейности в областта на европейската интеграция; програма "Еразмус Мундус" - програма за сътрудничество и мобилност в областта на висшето образование /2004-2008 г./; Седма рамкова програма /2007-2013 г./
Институции
Правомощията са на две институции - Генерална дирекция "Образование и култура" на Европейската комисия и Министерството на образованието и науката в България.
Информация можете да получите чрез следните източници: Европейски младежки портал; Портал за образование и обучение; Европейски център за развитие на професионалната квалификация; Информационна мрежа за обучение в Европа; Европейска фондация за квалификация; Център за развитие на човешките ресурси; Програма "Младежта в действие" - 2007-2013 г.; Център за младежка информация.


По Фокус

Учители: Да има предмет "езикова култура"
Българският език и литературата да не се разделят като отделни учебни предмети, да има повече часове по тези предмети, учебниците да са на по-достъпен език - не толкова академичен, без чуждици, обемът на изучавания материал да е по-малък, да има повече практически занимания. Това бяха част от предложенията, около които се обединиха участници в дискусия за обучението по български език и литература. Според тях образователните стандарти трябва да се актуализират, учебната програма да се осъвремени и да се въведе предмет "езикова култура". Организатор беше сайтът "Академика БГ", като участваха учители, директори на училища, преподаватели, представители на Регионалния инспекторат по образование - София. Никой от министерството на образованието не присъстваше. Дискусията е първата проява от националната кампания "Бъди грамотен", чиято цел е да се засили интересът към българския език. През следващите месеци са предвидени състезания по грамотност. "Изпитите за външно оценяване и матурите само прикриват проблема, отколкото да го регистрират. Тестовете са лесни и учениците нямат никаква мотивация да се подготвят за тях", заяви учителка от Националната природоматематическа гимназия Илияна Кръстева. Според нея в повечето случай децата налучкват верните отговори. Резултатите от матурите - 2-3 % двойки не са много, във Франция например те достигат до около 50 %, заяви още Кръстева. Според нея скалата за оценяване е "смехотворна", защото за тройка трябва да има между 20 % и 22% верни отговори. "Учебниците са пълни с теория, от която учениците не могат да извлекат никакви практически умения. Пълно е с академичен език, който осакатява материята", смята Катя Чаралазова от института по български език. /дневник.бг

Георги Първанов: В образованието трябва да има приемственост
Пловдив. Много важно е да укрепим това, което имаме, защото в образованието трябва да има приемственост. Това каза в Пловдив президентът Георги Първанов, запитан би ли искал нещо да се промени в образователната система у нас, предаде кореспондентът на Агенция „Фокус”. По мнението на Първанов онова, което би трябвало да се промени, е материалната база и състоянието на сградния фонд на училищата, защото за разлика от училището, което днес той посети, където нещата стоят добре, за много училища у нас това не може да се каже. „Много важно е да има промени в програмите на обучение, за което той самият не може да дава съвети, но изказва мнение, че трябва да бъдат модерни и да правят децата ни конкурентноспособни в Европа и в света. Не по-малко важно е да има дух като този, който частично усетихме днес – духа на родолюбие, което ни е завещано от нашите предци”, каза Първанов. Той допълни, че има какво да се направи и по отношение здравословното хранене на децата, но не иска да взема отношение и по този въпрос, за да не влезе в нова дискусия. Образцова математическа гимназия „Проф. Кирил Попов", която президентът Георги Първанов днес посети, има над 1000 ученици и 100 учители. Гимназията е на 38 години. Тази година за пръв път има нова паралелка „Компютърна графика”. Гимназията е елитна по отношение носители на златни и сребърни медали за международни олимпиади по математика и енергетика. По думите на Първанов математическата гимназия налага нови и добри практики, които вече са норма у нас.

С водосвет откриха новата учебната година в Италианския лицей - Горна Баня
София. С водосвет, отслужен от Негово преосвещенство Знеполският епископ Йоан, откриха новата учебната година в Италианския лицей - Горна Баня, предаде репортер на Агенция “Фокус”. С благословението на Негово светейшество Българския патриарх и Софийски митрополит Максим, празничен водосвет в Италиианския лицей - Горна Баня отслужи Негово преосвещенство Знеполски епископ Йоан, викарий на Софийския митрополит. На тържеството присъстваха заместник-министър-председателят и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов, заместник-министри, депутати и др. официални лица.

26 600 деца прекрачиха прага на училищата в Хасковска област
Хасково. 26 600 деца прекрачиха днес прага на училищата в Хасковска област под звуците на националния химн. В Хасково прозвуча и химнът на града, предаде кореспондентът на Агенция „Фокус”. Едно от училищата с най-голям повод за радост бе ОУ „Св. Св. Кирил и Методий”, където от днес учениците са настанени в ново четириетажно крило, струващо около 1,2 млн. лева. Там учебната година бе открита от началника на Инспектората по образование Иван Панайотов и зам.-кметовете Татяна Димитрова и Нели Станева. 320 са учениците в ОУ ”Св. Св. Кирил и Методий”. От тях първокласниците са 50 . "Въпреки че 15 септември не е официален празник в центъра на ценностите на българина винаги е било образованието", каза при откриването Иван Панайотов. Зам.-кметът Нели Станева връчи на директора на училището Костадин Калъпов разрешение за ползване на новия корпус на училището.Решението за изграждането му е взето през 1992 година. В него има 18 класни стаи, три от тях са лаборатории, канцеларии, хранилище и библиотека.Областният управител Румен Данев и председателят на Общинския съвет Делян Делчев откриха учебната година в ОУ „Христо Смирненски”. Това е единственото училище в региона, където всички ученици от предучилищна възраст до осми клас ходят ежедневно с униформи. Директорът на училището Венко Точевски не скри гордостта си, че тази година децата ще ползват нов физкултурен комплекс. По традиция е оригинално началото на учебната година в Гимназията с преподаване на чужди езици ”Проф. д-р Асен Златаров”. Там по големите ученици черпеха или по-скоро замерваха с моркови „зайците”-осмокласници. Гост на откриването бе народният представител, избран мажоритарно от ГЕРБ от региона, Делян Добрев, който е бивш възпитаник на училището. Според директорката Пенка Делиева това е училището в областта, което няма ученици на поправителна матура, а всички абитуриенти са приети в престижни университети у нас и в чужбина.

Първият учебен ден започна във всички 146 училища в Бургаска област
Бургас. Първият училищен звънец би във всички 146 учебни заведения в Бургаска област, предаде кореспондентът на Агенция „Фокус”. Около 3 700 първокласници прекрачиха за пръв път днес прага на своето училище. Кметът на Община Бургас Димитър Николов и заместничката му Йорданка Ананиева присъстваха на официалното откриване на учебната година в училище „Климент Охридски”, което през тази година чества 125-годишен юбилей. Тържествена бе обстановката и в бургаското училище „Княз Борис I”, където това лято със средства на общината бе обновена фасадата и оградата на училището. Тази година в училището са приети 65 първокласници. Те са по-малко в сравнение с предходни години, съобщиха от ръководството на учебното заведение. Радостина Генова, която тази година поема децата от в първи „В„ клас каза, че се вълнува сякаш и е за пръв път независимо, че има 26 години стаж като начален учител. „Вълнение, вълнение, вълнение - това е чувството в този ден, като че ли ми е за първи път. Невероятни малки слънчица! Раздаваме се и ще продължаваме да се раздаваме с много любов. Всичко, което правим, го правим по посока на тяхното развитие. Да е здрава и успешна годината! Много късмет желая на всички и дай Боже, повече усмивки на всички”, каза Радостина Генова.500 полицаи от ОД на МВР–Бургас охраняват спокойствието и реда по улиците и около учебните заведения в първия учебен ден в областта. Целта е децата да бъдат предпазени от инциденти. До края на месеца през целия ден ще има засилено полицейско присъствие покрай всички училища в Бургас, каза началникът на КАТ Йонко Тончев. Повече патрули ще има и около детските градини. След 15 октомври екипи от „Жандармерията” ще започнат да дават дежурства около училищата за предотвратяване на разпространението на наркотици и грабежите. Община Бургас започва без закрити учебни заведения. Разкрита е една нова паралелка в Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Константин Фотинов”. Тя е по новата и специалност „Възобновяеми енергийни източници”. За първи път тази година обаче Морското училище в Бургас остава без седмокласници. Поради липса на достатъчно кандидати там бяха закрити две паралелки "Корабни машини и механизми". За специалността "Морско корабоводене" след класирането се записаха само 15 ученици, което също доведе до закриване на паралелката. В област Бургас закритите училища са две, съобщиха от регионалния инспекторат на образованието. Днес звънецът не би в началното училище в село Равадиново-община Созопол и в началното училище в село Славянци, община Сунгурларе. Учениците от тези села ще бъдат извозвани с автобуси до общинските центрове.

Мирослав Найденов изпрати поздравление до училищата от системата на земеделското министерство
София. Министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов изпрати поздравление до учениците, учителите, служителите и родителите в професионалните училища от системата на Министерството на земеделието и храните за новата учебна 2009/2010 година, съобщиха от минситерството. „Най-сърдечно приветствам с началото на учебната 2009/2010 година учениците и учителите от всички 95 професионални гимназии и училища, финансирани чрез бюджета на Министерството на земеделието и храните. Училищата отново ще отворят вратите си за 27 737 ученици в дневна, вечерна, задочна и самостоятелна форма на обучение, за да подготвят бъдещите млади специалисти в областта на земеделието, горското стопанство, хранителните технологии. Най-предпочитана през новата учебна година е специалността „Механизация на селското стопанство”, следват желаещите да изучават професия „Фермер” и професия „Икономист” – специалност „Земеделско стопанство”. С подготвени кадри ще се подпомогне и развитието на селските райони в България.Земеделието е основен приоритет за страната ни и за правителството и подготовката на кадри в този сектор е изключително важно, с цел успешно прилагане на добрите европейски практики и методи”, се посочва в поздравлението на министъра. „Всички се учим. Децата и родителите в училище. Министрите се учат, защото още не са минали дори 100 дни управление. Цяла България пък много бързо трябва да се научи да взема, да влага и да харчи разумно еврофондове. Особено пък в кризата. Трябва да покажем ясно на обществото – ние се развиваме и няма да се откажем просто, защото е трудно още в началото на пътя.Досегашното разбиране за провеждане на политика в сектора на просветата беше свързано с административно налагане на експерименти, модели и разбирания. Време е детето да бъде поставено в центъра на процеса. Няма как иначе образованието да им бъде капитал”, се казва още в поздравлението.

Йорданка Фандъкова откри новата учебна година в 73 СОУ „Владислав Граматик” в
София.

Министърът на образованието, младежта и науката Йорданка Фансъкова откри новата учебна година в 73 СОУ „Владислав Граматик” в столицата, предаде репортер на Агенция „Фокус”. В приветствието си министърът заяви, че днес е празник за цяла България, която тръгва на училище. Тя посочи, че всички министри откриват учебната година, а премиерът открива учебната година в родното си училище в град Банкя. Фандъкова каза още, че тази седмица в страната тръгва диференцираното заплащане, а от октомври започва и програмата за кариерно развитие. Специални гости на церемонията при откриването на учебната година в 73 СОУ бяха председателят на Европейската комисия ръководител на представителството на Европейската комисия в България Зинаида Златанова, Флориан Фихтъл – представител на Световната банка в България. Министърът на образованието подари на училището нов училище звънец, с който бе отбелязано и началото на новата учебна 2009/2010 година. Зинаида Златанова подари 3000 карти на Европейския съюз, за да могат всички ученици да знаят и да откриват мястото на България в съюза.

На 15 септември ремонти има в 3 държавни и 20 общински училища
София. В 3 държавни и в 20 общински училища учебната година ще започне с ремонтни дейности. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милка Коджабашиева. „Инвестиционната програма на Министерството на образованието, младежта и науката предвижда в 51 училища да бъдат извършени ремонтни дейности. Към момента са останали 3 училища, в които ще продължат и след 15 септември да се осъществяват ремонтните дейности”, посочи Коджабашиева. По думите й, е създадена пълната организация това да не пречи на образователно-възпитателния процес и при всички случаи да не е за сметка на здравето на учениците. „Директорите на училища, съвместно с представители на регионалните инспекторати по образование са предприели необходимото за обособяването на помещенията, в които се извършват ремонтни дейности и отделянето им”, обясни зам.-министърът. „Що се отнася до общинските училища, в които също се извършват ремонтни дейности – минимален е броят на тези училища, в които ще продължат да се извършват ремонтни дейности. Техният брой е около 20. Те са концентрирани върху изграждането на архитектурно достъпна среда и са ориентирани към ремонтни дейности, свързани със санитарно хигиенните възли, отоплителните инсталации”, посочи Коджабашиева.

Във всички епархии свещеници отслужват водосвети за началото на новата учебна година
София. С благословението на архиереите на Българската православна църква във всички епархии свещеници отслужват водосвети за началото на новата учебна година. Вчера, на Кръстовден, лично Негово светейшество Българският патриарх и Софийски митрополит Максим благопожела на българските ученици здраве и успехи, а Негово високопреосвещенство Русенският митрополит Неофит отслужи в патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски" молебен специално за тяхното здраве и благоденствие.
Бойко Борисов откри новата учебна година в 78-мо СОУ „Христо Смирненски”, гр. Банкя
Банкя. Премиерът Бойко Борисов откри новата учебна година в 78-мо СОУ „Христо Смирненски”, гр. Банкя, предаде репортер на Агенция „Фокус”. Това е училището, в което е учил премиерът. Бойко Борисов пожела успех на всички ученици и каза, че е много важно да внимават като се движат по улиците. Премиерът подари на всички ученици по един екземпляр на „История Славянобългарская”.

Цветан Цветанов откри новата учебна година в 11 Основно училище „Св. Пимен Зографски” в столицата
София. Министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов откри новата учебна година в 11 Основно училище „Св. Пимен Зографски” в столицата , предаде репортер на Агенция „Фокус”. Цветанов е бивш възпитаник на училището. Министърът пожела на всички ученици успешна учебна година, много здраве и отлични оценки. „Убеден съм, че някои от учениците, които излизат от това училище, след време може да бъдат бъдещите президенти и премиери”, каза Цветанов. Той е помогнал за изграждането на детска площадка в двора на училището, на която да могат децата да спортуват активно. В разговор с директорката на учебното заведение Цветанов е обещал, че в рамките на два месеца ще се опита да помогне за изграждането на нова компютърна зала с обновена конфигурация, за да получат децата добро образование и да се занимават с полезни дейности, а не с някои „от пороците на обществото”.

В 2757 училища в страната ще бъде открита новата учебна 2009 - 2010 година
София. В 2757 училища в страната ще бъде открита новата учебна 2009 - 2010 година. За настоящата учебна година записаните по предварителни данни на Министерството на образованието, младежта и науката първокласници към 30 юли са 59 596. За сравнение за миналата година те са били 63 237. По данни на Регионалния инспекторат в София град първолаците ще са 9500. Новата учебна година ще бъде посрещната по традиция с националния химн, издигането на националния флаг. С началото на новата учебна година влиза и Наредбата за здравословното хранене на децата в училище, с която се забранява продажбата на захарни изделия и нездравословни храни в училищните лавки. Социално слабите семейства тази година ще получат по 150 лв. за облеклото на своя първокласник. Очаква се от помощта да се възползват около 30 000 социално слаби семейства.

По ДНЕС+

38 деца започнаха уроци във Френското училище във Варна
Няколко дни след като децата тръгнаха на училище във Франция, на 7 септември започнаха занятията и във варненското Френско училище. Забавянето от няколко дни е било заради ремонта в читалище „Народни будители” на бул. „Сливница” №46, където школото се помещава. Официалното откриване обаче предстои и то ще се състои на 6 октомври, поясниха от Франкофонския център край морето. Общо 38 деца на възраст от 3 до 7 години посещават Френското училище, като повечето от тях са българчета, или от смесени бракове, уточни директорът на Алианс франсез – Варна, Румяна Щъркова. Директорката на училището, французойка, която и преподава на децата, пристигна във Варна буквално дни преди старта на учебната година. Междувременно от Франкофонския център съобщиха, че отново ще се включат в инициативата на регионалната библиотека „Пенчо Славейков” – Европейски ден на езиците. Освен в градската библиотека изучаващите френски език ще могат да се срещнат с натурален французин и в центъра на ул. „Преслав” №69 (зад SG Експресбанк). Повече за програмата на АФ – Варна може да се научи и на новия интернет сайт на организацията на адрес: http://www.afvarna.org/.

СОУ “Димчо Дебелянов” е първото училище във Варна с асансьор за деца с увреждания
СОУ “Димчо Дебелянов” е първото варненско училище, където днес със старта на учебната година, официално бе открит асансьор за деца с увреждания. Подвижната платформа е дарение от “Ротари Клуб”. Асансьорът дава възможност на децата със специфични образователни потребности да ходят на училище заедно със своите връстници, заяви директорът на учебното заведение Саша Тодорова. Тя посочи, че досега училището не е посещавано от деца в инвалидни колички. След като асансьорът стана факт, родителите на две деца са пожелали да ги преместят, каза още Тодорова. Тя очаква, че и други ще се възползват от новата придобивка. Идеята за асансьора възникна още преди четири години, каза президентът на “Ротари клуб” – Варна Пламен Павлов. Той посочи, че е избрано именно училището “Димчо Дебелянов” тъй като то е в центъра и в него се обучават деца от първи до дванадесети клас. Стойността на дарението е 90 000 лева, като 19 000 долара са осигурени по проект от шест Ротари клуба в чужбина, а 1500 евро са от немския клуб “Есен Зюд”, а останалите средства са събрани от варненската организация. За СОУ “Д. Дебелянов” има и още едно дарение – от издателят Хаджи Ламбин Сотиров, който е бивш възпитаник на училището. Той е дарил 60 портрета на видни исторически личности. Прага на школото днес прекрачиха 752 ученика, от които 40 пърокласници, съобщи Тодорова.

Служителите на реда призовават: “Да пазим децата на пътя”
Министър Цветан Цветанов ще приветства с началото на учебната година преподавателите и възпитаниците на 11 ОУ “Св. Пимен Зографски” в Дианабад. Той ще впише своето послание към участниците в движението от 15.00 часа на площад “Батенберг” – пред “Стената на протеста”, съобщават от пресцентъра на МВР. Децата тръгват на училище, да ги пазим на пътя! - под това мото стартира поредната инициатива на столичната пътна полиция. На брифинг по този повод бяха изнесени данни от анализа на столичния КАТ за пътно-транспортните произшествия с деца на територията на София. Те са красноречиви – от началото на годината досега са регистрирани 298 катастрофи с участие на деца до 18 години, загинали са 4, други 155 са били ранени. Сравнителните данни показват, че тези пътни произшествия са със 120 по-малко за същия период от предходната година. 97.64 % от катастрофите са били поради неправилни маневри на водачите, посочват още от Пътна полиция. По време на проведените специализирани полицейски операции през миналата година полицаите са констатирали 9876 нарушения на Закона за движение по пътищата, съставени са 380 акта за неправоспособност, 553 – за неизползване на колани и каски, 217 – за управление на МПС след употреба на алкохол, 743 – за отнемане на предимство, 453 – за ползване на мобилни телефони по време на шофиране, 487 – за техническа неизправност. На пресконференцията бе представена и инициативата на Пътна полиция КАТ - СДВР, БГ радио и фирма “АВА” “Аз давам път на пешеходеца”. В 103 ОУ в кв. “Филиповци” - столични пътни полицаи ще раздадат светлоотразителни жилетки на първокласници;в 28 ОУ „Алеко Константинов” – от 10.00 часа служители на Главна дирекция „Охранителна полиция”, съвместно със СДВР и столичната пожарна, в партньорство с Общностния център по превенция „Красна поляна” и института „Отворено общество” ще демонстрират дресура на полицейски кучета и коне, майсторско управление на мотори и автомобили. Децата ще могат да се качат в полицейски и противопожарен автомобил и да се фотографират със служителите на реда. От 15.00 ч. – на площад “Батенберг” – пред “Стената на протеста” – послания към участниците в движението в голямата книга, първи в книгата своето послание ще впише министър Цветан Цветанов. Пътни полицаи от ОД МВР-София и РУ-Сливница ще присъстват на откриването на учебната година в местното СОУ “Св.св. Кирил и Методий” и ще връчат на първокласниците помагала по безопасност на движението. Проявата е част от превантивната програма на ОД МВР-София за работа с подрастващите през настоящата учебна година и е съгласувана с Регионалния инспекторат по образование – Софийска област. Първокласниците от другите общини в региона също ще бъдат снабдени с помагала по безопасност на движението. Пътни полицаи от местните РУ на МВР ще ги връчат на децата при първата им среща с тях./БГНЕС

Л. Гайдов: Бизнесът в училище не е сравним с детското здраве
Бизнесът в училище не е сравним с детския интерес, каза зам.-министърът на здравеопазването Любомир Гайдов по повод стачката в Пловдив, предприета от собственици и търговци на храни, които се забраняват в последната наредба на здравното министерство. Не е нормално училището да обучава детето на здравословно хранене и то в междучасието да види нещо различно от това, за което учителят му е говорил. Това, което се опитваме да направим е да осигурим нормални условия за избор на детето, обясни Гайдов. По думите му, в случая е смешно да се говори за печалба, защото не се цели налагането на тип храна на пазара, а водещото е децата да бъдат по-здрави. Забраната се въвежда, защото не се е спазила препоръката. Гайдов предлага за интересите на търговците да се погрижи местната администрация. Директорът на Националния център по опазване на общественото здраве проф. Стефка Петрова коментира, че те са печелили от храни като чипс и от „боядисаната водичка, която се води сок”. Не сме съгласни тези хора да печелят за сметка на здравето на децата. От здравното министерство обещават при наличие на конструктивно поведение от тяхна страна да им съдействат. И с тези нормативни промени ще бъдат натоварени общините, защото „когато има водещ интерес някой търпи ограничение”. Вече започнаха масови проверки във връзка с влизането в сила на новата наредба за здравословно хранене в училищата. До момента са проверени от РИОКОЗ 2870 училища. В резултат са издадени заповеди за спиране на дейност в две училища в Казанлък. Заедно с проверки РИОКОЗ ще дава уроци за превенция на свинския грип. Служителите на инспектората ще организират инициативи в час на класния ръководител, за да запознават учениците и преподавателите с мерките за превенция на вирусните заболявания. Министерството на здравеопазването разработва и нова наредба за устройството и дейността на здравните кабинети и изисквания към тях. Здравните кабинети ще се откриват не само в училищата, но и в домове за деца, за възрастни хора, приюти и други социални заведения. Кметовете на общините ще правят предложения за откриване до общинските съвети. Минималният брой деца за създаването на кабинет е 60 за детски градини и 100 за училищата. Задължително ще има и лекар, а не само медицински специалист - сестра или фелдшер. МЗ ще излязат и с още три наредби - за здравословното хранене в яслите, за детските кухни и за детските градини, а се предвижда и разработването на Наредба за здравните изисквания за училищата./БГНЕС

Намаления за ученици и студенти при пътуване с влак
Във връзка с началото на учебната година в училищата и предстоящия старт на академичната година във висшите учебни заведения, “Български държавни железници” ЕАД напомнят, че учащите на възраст до 26 навършени години (т.е. ученици, студенти и докторанти редовно обучение) могат да се възползват от възможността да пътуват с 50 % намаление от редовната цена на билета във втора класа на всички пътнически и бързи влакове. За да могат младите клиенти на “Български държавни железници” ЕАД да ползват тази отстъпка, е необходимо да си закупят железопътна карта “Учащ”. Всички железопътни бюра и гари в страната издават такава карта срещу снимка и уверение от съответното учебно заведение и студентска книжка (за студенти и докторанти редовно обучение). При представяне на снимката и необходимия документ, картата се издава на място, съобщават от пресцентъра на БДЖ. Цената на железопътната карта “Учащ” е 1 лев, а валидностният й срок е от 1-ви октомври до 30-ти септември на следващата година, освен ако в уверението от учебното заведение не е посочен друг срок, или ако преди края на м. септември 2009 г. учащият навършва 26-годишна възраст. “Български държавни железници” ЕАД предлагат и допълнителни преференции за учениците и студентите, които са закупили железопътна карта “Учащ”. Срещу тази карта, учащите могат да закупят отново с 50 % отстъпка и абонаментна карта за един или три месеца, като по този начин цената на всяко тяхно пътуване ще бъде още по-ниска. Допълнително предимство е фактът, че абонаментните карти важат за пътуване както с пътнически, така и с бърз влак без да се доплаща разлика в цената заради различната категория на влака. Ако вземем като конкретен пример пътуването на учащ от Елин Пелин до София ще видим, че редовната цена на билет за пътнически влак по това направление е 1.90 лв., а редовната цена на билет за бърз влак е 2.80 лв. При ползване на железопътна карта “Учащ”, цената на билет за всяко пътуване с пътнически влак между Елин Пелин и София ще бъде 0.95 лв., а с бърз влак – 1.40 лв. За едномесечна абонаментна карта, която за този километричен пояс струва 51.30 лв., учащият ще заплати 25.70 лв., като по този начин цената на всяко негово пътуване, независимо дали е осъществено с пътнически или бърз влак, по този маршрут ще бъде около 0.60 лв. При закупуване на тримесечна абонаментна карта, цената на всяко пътуване става още по-ниска. Освен чрез карта „Учащ”, младите клиенти на „Български държавни железници” ЕАД могат да ползват намаление при пътуване с влак и чрез карта “ISIC”. Тази карта се издава на ученици над 12 години, както и на студенти редовно обучение, докторанти, специализанти, стажанти и редовни аспиранти на възраст до 26 години. Притежателите на карта „ISIC” ползват 50 % намаление от цената на билетите и абонаментните карти при пътуване във 2-ра класа на бързите и пътнически влакове на територията на страната. Картата „ISIC” съдържа холограмен стикер на “Български държавни железници” ЕАД и служи като идентификационен документ, който доказва че притежателят й е ученик или студент редовно обучение. Тази карта се издава от бюрата на „USIT COLOURS”. Учащите на възраст до 26 навършени години ползват допълнителни намаления и при пътувания в група. “Български държавни железници” ЕАД предлагат 75 % намаление от редовната цена на билетите за организирани групи от минимум 10 души. За целта е необходимо да се представи писмо и поименен списък в два екземпляра с посочени дати на раждане на участниците в групата, заверени с подпис и печат от учебното заведение. В случай, че пътуващите в групата ученици или студенти са от различни учебни заведения, тогава те трябва задължително да представят и железопътна карта “Учащ”. В двата случая, преподавателите, придружаващи групата (1 преподавател на 10 учащи), ползват също 75 % намаление от цената на билета. За улеснение на учебните заведения, „Български държавни железници” ЕАД въведоха унифициран формуляр за заявка за групово пътуване. Този формуляр, както и пълното съдържание на регламента за организиране на групови пътувания, са публикувани в сайта на „Български държавни железници” ЕАД (http://www.bdz.bg/).

По БГНЕС

Борисов показа къде се е биел като ученик
Премиерът Бойко Борисов откри учебната година в 78 СОУ „Христо Смирненски" в Банкя, където самият той е учил.На всички ученици той подари по един брой от Паисиевата „История Славянобългарская". „Тук съм учил от 1-ви до 11-ти клас", заяви министър-председателят и увери, че му е много приятно да открие учебната година. Майката на Бойко Борисов е била учителка в това училище, голяма част от неговите съученички също са преподаватели тук, а сега ученици са 90% от децата на приятелите му. Премиерът обясни, че като ученик не е имал особеното желание да се учи, но майка му го държала много строго.„Аз съм златен медалист, единственото момче в Банкя със златен медал, 6.00 е дипломата ми", похвали се Борисов, обяснявайки слабостта си към спорта. Той призна, че като оценки е имал също и четворки и петици. Бях много дисциплиниран и се биех. И едното и другото, допълни още той. Борисов посочи дори и мястото където са се били със съучениците си в междучасията - до физкултурния салон. Любимите му предмети били география, история и литература. Най-трудно му било по френски език. Той се върна и към детските спомени, когато свирел на акордеон и по-малко от три часа дневно не си е позволявал да свири.Бях солист на акордеонния оркестър на Банкя, похвали се Борисов. В по-късните години се научил да свири и на китара. „Изкарвахме си пари по почивните станции със свирене, това като ученици", разказа още премиерът.В онези времена „Червена роза" се котирала по 5 лв, като толкова струвала и храната за една седмица.

Министър Фъндъкова подари звънец на 73-то училище
Оценката за поведение е нещо, което трябва да бъде преосмислено и преразглеждано във времето, заяви министърът на образованието Йорданка Фандъкова. Тя подчерта, че в образованието е много важно всичко да се прави комплексно, а самоцелните действия не водят до успех. Министърът каза, че очаква да започне работата по новия закон за образованието. По отношение на бюджета за образование за следващата година Фандъкова изрази надежда той да е достатъчен за постигане на цели в условията на криза. Министърът подчерта, че при финансова криза е необходима дисциплина и че е много важно да се използват ефективно финансовите ресурси. Според Фандъкова трябва да се използват максимално възможностите на оперативните програми за финансиране. Министърът откри учебната година в 73-то училище, където е била директор и отправи посланието, че „училището е общност, която може да бъде успешна само при съвместните усилия на учители и ученици". Фандъкова зарадва учителите с новината, че тази седмица се превеждат средствата по диференцираното заплащане, подари на училището звънец и пожела на учениците много успехи. По думите й не само заплатата мотивира учителя, квалификацията е също много важна и в това трябва да се инвестира.„Всичко това в комплекс ще повиши духа и самочувствието на българския учител", убедена е Фандъкова. На откриването на учебната година присъстваха и гости от Световната банка и Европейската комисия .

Няма коментари: