събота, 26 септември 2009 г.

КОЙ ЧУЛ, ЧУЛ ЗА ПОДМЕНЕНИЯ НАРОДЕН ВОТ на 5 юли! КОЙ РАЗБРАЛ, РАЗБРАЛ КАК ГО МАМЯТ В ДЪРЖАВАТА БЪЛГАРИЯ! ИЗМАМЕНИ СМЕ СИ ОТНОВО - ДОКАЗАНО!


Една китайска поговорка гласи: внимавай какво искаш, защото то може да ти се сбъдне, а Изборният ни закон си е калпав ОТКРАЙ ВРЕМЕ - това ни се сбъдва непрекъснато. Ама не защото народът ни го желае, а защото управляващите ни така "ни го заричат". Сравнително новата му поправка е приета 2001 година, няма да се споменава от кого (от наши хора, но на външните врати – както се казва). Така че в случая, и на 5 юли 2009 е била използвана една знайна негова слабост от тогава. “Законът включва безобразието една секция да се разкрие и да няма представител на българската държава, тоест хората си разкриват секцията и донасят един протокол, една торба с бюлетини. Как си представяте такива избори, аз не си ги представям” – думи на един велик гуру от ЦИК, който ... години наред работи (разбирай шантажира народа ни) с един калпав закон! – това е малката ни обществена тайна. Защо ли така се е случвало? Този човек откровено ни е заблуждавал от екрана и останалите медии през всичките изминали избори и години (20 черни за страната години)... ПРОСТО ЗА ВСИЧКО НИ Е ЛЪГАЛ и то съвсем откровено. И не само това, правел го е съвсем съзнателно, следователно умишлено е манипулирал и възпрепятствал ВОТА НА СУВЕРЕНА, а след като умишлено е стореното, то е и наказуемо, какво си мисли този “професор”! “Има нарушения и в други секции в чужбина. Пълно с нарушения е и в секции в страната. Изборната администрация от година на година в България работи все по-зле. /.../ просто катастрофално. “
Ех, господа управляващи – ако не ви научи Янев как се правят избори, НИЕ - Народът ще ви научим и то в най-скоро време!
Скандално е това, което ще прочетете по-долу, читатели, в “Какви са възможните сценарии, ако бъде преразгледан или преизчислен вотът от парламентарните избори - Проф. Михаил Константинов от ЦИК”! И никаква гласност на интервюто не е дадена, най-малкото коментирана от който и да било (я политик, я журналист, я капацитет от партия). Пълно мълчание и в останалите електронни медии, с идеята, думите на професор Константинов бързичко да се позабравят и после “умниците ни политици” да си поиграят на воля на свободни властови договорки помежду си, разбира се, както винаги да си "разиграват коня"! Ето по този начин 20 години ни “управляваха” и навираха към дъното на безмислието и глупостта! Що за държава сме? Що за народ сме?
(за сведение статията е публикувана в 0 часа на 26 септември)

ИЗБОРЕН ПЪЗЕЛ
Конституционният съд може да промени резултатите от проведените на 5 юли парламентарни избори. Ако се касират изборите в определени секции, това променя резултата, стана ясно от думите на зам.-председателя на Централната избирателна комисия проф. Михаил Константинов. От „Ред, законност и справедливост” (РЗС) заявиха, че не се страхуват да загубят депутатски мандат, или два, ако съдът реши да извади гласовете от Турция. Според партия „Атака” това ще е ясен знак, че нещо се е променило в България, освен че вече не се управляваме от ДПС.От партията на Ахмед Доган, които биха загубили най-много – четири мандата заявиха, че оспорването на изборния резултат е чиста политика и чисто пристрастие.Пред Конституционния съд са образувани три дела за оспорване на изборните резултати на парламентарните избори. Едното дело е образувано по искане на Яне Янев, който оспорва резултатите в Турция. Другото дело за обжалване на изборите е от страна на Синята коалиция за 24 гласа, които не са били отразени в протокол в секция в Русе и третото дело е от страна на ГЕРБ срещу мажоритарния избор в Шуменския избирателен район.

Пак нареждат мандатите от изборите?
Конституционният съд може да промени резултатите от проведените на 5 юли парламентарни избори. Ако се касират изборите в определени секции, това променя резултата, стана ясно от думите на зам.-председателя на Централната избирателна комисия проф. Михаил Константинов. Ако се махнат всички гласове от Турция, най-много – 4 мандата ще загубят ДПС. „Ред, законност и справедливост” губи един мандат, но няма да излезе от парламента. ГЕРБ би спечелила 2 мандата, а „Атака”, БСП и Синята коалиция по един мандат.
Ето как реагираха отделните партии на тази възможност:

РЗС
„Ред, законност и справедливост” (РЗС) не се страхува да загуби депутатски мандат, или два, ако Конституционният съд реши в наша полза по делото за обжалване на изборните резултати в Турция, каза пред Агенция „Фокус” председателят на партията Яне Янев. „Ние сме за кауза и искаме да има ред и законност при провеждането на изборите най-после в България”, каза той. Според Янев дори след положително становище на съда, РЗС ще има повече проценти, след като бъдат извадени гласовете от Турция. Страните по конституционно дело № 10 по искане на Яне Янев, с което се оспорва законността на изборните резултати от проведените на 5 юли избори за 41 Народно събрание, бавят становищата си и допълнителните доказателства, уточни лидерът на РЗС. Поради тази причина Конституционният съд не може да заседава по жалбата на РЗС. Конституираните страни по делото са Народното събрание, Министерство на външните работи, Министерски съвет, Главна дирекция ГРАО към МРРБ и ЦИК. Те трябва да дадат своите становища и допълнителни доказателства. „Искам дебело да подчертая, че има драстични разминавания между бюлетините, подадени в урните, избирателните списъци (основни и допълнителни), протоколите, изпратени сега от МВнР и данните, диктувани в изборната нощ. Т.е. от тези четири основни източника, има четири различни цифри за една и съща секция”, каза Янев. Според него това е достатъчно Конституционният съд да реши в полза на жалбата на РЗС.

Коалиция за България
В началото темата с гласовете от Турция имаше някакъв пропаганден ефект, но вече съсипва политическата система. Това каза пред Агенция „Фокус” Антон Кутев, депутат от Коалиция за България. Той каза още, че не очаква да се промени изборният резултат за БСП. „Много хора се заиграват с гласовете от Турция в края на краищата, аз участвах в изборите в един чисто турски регион, какъвто бе Силистра. Трябва да кажа, че аз нямам представа, какво е ставало в Турция, нека да си направят всички проучвания и разследвания и да кажат резултата, обаче при мен примерно, аз наистина се стремях да хвана всички възможни злоупотреби в изборното законодателство в онзи регион и не можах да хвана нищо. Ако те успеят да направят нещо, да го направят и да кажат какъв е резултата”, заяви Кутев и добави, че „тази драма вече трябва да се прекрати”. По думите му това се касае както за турските гласове, така и за всичките останали проверки на властта. „Според мен това не е работа на Конституционния съд и той нищо няма да реши и нищо няма да промени”, заяви Кутев по отношение на жалбата внесена от РЗС за нарушенията в изборното законодателство в Турция. По думите му - колкото повече промените в законите се доближават до изборите, толкова повече те се опорочават. Така че сега е моментът. Всеки месец, в който ние отлагаме, в крайна сметка ние забатачваме нещата и ги довеждаме до ситуация, която вече сме я виждали и в която ще се окаже, че приемаме едни закони, които не са издържани от гледна точка на интереса на избирателите”, заяви депутатът.

Атака
Ако има достатъчно факти за нарушения на парламентарните избори от секциите в Турция, би трябвало да се предприеме такъв радикален ход като касиране на изборите. Това каза пред Агенция “Фокус” председателят на „Атака” Волен Сидеров. Той добави, че касирането на изборите в Турция е въпрос на установяване на нарушения, които да бъдат признати от съда и от ЦИК. „В Турция изборите се провеждат без контрол от страна на наблюдатели от България - те не биват допускани или пък всичко се прави така, че да няма реален контрол и това дава възможност там да се формират такива резултати за ДПС, каквито са изгодни за тях”, заяви Сидеров. „Въпросът е наистина сериозен. Ако най-после дадем пример, че обръщаме внимание и взимаме някакви мерки по изборните резултати на парламентарните избори от Турция, това ще бъде ясен знак, че нещо се е променило в България, освен че вече не се управляваме от ДПС и с мандата на ДПС и освен че се търси отговорност за тяхното престъпно управление”, отбеляза той. По думите на Сидеров временната анкетна комисия за проверка на сигналите за опорочаване на изборите за Народно събрание от 5 юли 2009 г., начело с Явор Нотев от „Атака”, ще свърши работа и ще даде възможност на компетентните институции да се произнесат.

ДПС
Оспорването на изборния резултат е чиста политика, това е чисто пристрастие. Ако в тази тема търсите реални юридически основания, не ще ги намерите. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” зам.-председателят на Парламентарната група на ДПС Лютви Местан. Според него не може да се защити тезата, че на миналите парламентарни избори в Турция се е случило нещо по-различно отколкото в Англия или отколкото в Гърция, в Никозия или в Италия. Той даде за пример дописаните в избирателните списъци лица. „Ако сравнявате по тези показатели, ако априори приемем, че дописването е нещо смущаващо, то по този показател Турция стои най-добре. Там дописаните са само 2,5 пъти повече от тези в основния списък. Навсякъде другаде говорим за стойности от 5-6 пъти, до 25, до 50-60 пъти повече дописани”, коментира той. Според Лютви Местан в Солун, подадените заявления за разкриване на избирателна секция са само 25, а са гласували над 600 души.Според изборното законодателство избирателна секция в чужбина се разкрива, когато в съответното дипломатическо представителство са подадени не по-малко от сто заявления, като за разкриването на допълнителни секции са необходими по 1000 заявления за всяка допълнително. Депутатът от ДПС е отправил питане до външния министър, от отговора на което става ясно, че за разкритите 4 секции в Лондон, вместо необходимите 3100 заявления са подадени 839. „Ние не смятаме, че дипломатите ни в Лондон са извършили нарушение, защото наличието на сто заявления или на 1000 за втора секция, е една от правните възможности. Тук явно посланикът се е възползвал от правото си, по свое осмотрение, както гласи законът, пред вид очакваната избирателна активност, да разкрие не една или не три секции, а примерно шест без да са налице достатъчно заявления. Оказва се, че посланикът е бил прав, защото само в тези четири секции в Лондон са гласували по над 1000 избиратели”, коментира още Местан.

СДС
Конституционният съд е сезиран по въпроса с изборите в Турция. Има основания да се иска произнасяне от страна на Конституционния съд, каза пред Агенция „Фокус” секретарят на СДС Иван Сотиров. „Отделен е въпросът, че системата за отчитане на резултатите от изборите дава много грешки. При едно преразглеждане на изборните резултати, картината може да се промени значително. Но мнозинството в миналия парламент наложи един закон, който подлага под съмнение легитимността на парламента. Конституционният съд работи по приетия закон, но въпреки слабостите, има основание за произнасяне на съда да бъдат преразгледани тези резултати”, обясни още Иван Сотиров. Според него, е много трудно да се направи прогноза, ако се отменят гласовете в Турция, в кой избирателен район ще спечели мандат Синята коалиция.

ЦИК
Пред Конституционния съд са образувани три дела за оспорване на изборните резултати на парламентарните избори, припомни пред „Фокус” Бисер Троянов от ЦИК. Едното дело е образувано по искане на Яне Янев, който оспорва резултатите в Турция. Другото дело за обжалване на изборите е от страна на Синята коалиция за 24 гласа, които не са били отразени в протокол в секция в Русе и третото дело е от страна на ГЕРБ срещу мажоритарния избор в Шуменския избирателен район.На вчерашното заседание на ЦИК не е обсъждана темата за изборните нарушения в Турция, каза Троянов. ЦИК е изпратила документи до Конституционния съд по делата за Шуменския и Русенския казус. Част от документите от МВнР по тези две дела са пристигнали едва миналата седмица. По казуса с вота в Турция все още няма документи от външно министерство в ЦИК. Затова комисията все още не е изпратила становище в съда по това дело.

****
Протоколите от секциите в Турция като заверени копия са предадени на г-н Янев от Министерството на външните работи, тъй като той е страна по заведеното дело в Конституционния съд. Тези протоколи от секциите са му предоставени още преди десетина дни. Това каза пред Агенция “Фокус” заместник-министърът на външните работи Марин Райков във връзка с искането на партия РЗС - МВнР да изиска основните и допълнителни списъци и чувалите с бюлетини както и заявленията за разкриване на секции на територията на Турция във връзка с проведените парламентарни избори на пети юли. „Избирателните списъци от секциите са предоставени от нас в ЦИК. Оригиналите са предадени в ЦИК още на 18 септември. Следователно всички тези документи се намират там на разположение и ние естествено сме в очакване да бъдат анализирани. Самите ние много внимателно следим анализа на този документален масив и сме готови и занапред да оказваме 100% съдействие за изясняване на обстоятелствата, които предизвикват такива силни тревоги и съмнения сред българското общество относно начина, по който са проведени изборите в Република Турция”, коментира заместник-министърът.

Разкриването на избирателни секции в чужбина е извършвано от Министерството на външните работи по ясни процедури, които се спазват много точно. Това каза пред Агенция „Фокус” бившият министър на външните работи Ивайло Калфин. Според него няма секции в чужбина, които да са били разкрити незаконно, защото всичко е записано ясно в изборното законодателство. Въпросът с изборните секции в чужбина Калфин определи като „част от шумотевицата, която вдига около себе си Яне Янев и група политици около него”. „Много ясно е записан редът за откриване на секции в чужбина. Законът в това отношение е изцяло спазен. Не знам колко време още ще може да се занимава с тази тема г-н Янев”, допълни Калфин. По думите му не е вярна тезата, че изборите са компрометирани. За 20 години избори няма нужда Яне Янев да ни учи как се правят избори, каза още бившият ни външен министър. По думите на Калфин Министерството на външните работи е участвало в организирането на всякакви избори в чужбина и всичко това се прави по точно определен ред и правила.

Ако Конституционният съд се произнесе, че изборът на определени народни представители е незаконен, този избор се анулира. Това заяви пред Радио „Фокус” бившият конституционен съдия Димитър Гочев. Той допълни, че изпълнението на такова решение се прави от Централната избирателна комисия, която решава също кой да заеме мястото на народния представител, чиито избор е анулиран. По повод това в какви срокове ще се произнесе Конституционният съд по жалбата за нарушения на парламентарния вот при гласуването в Турция, Димитър Гочев каза, че когато се касае за спешен въпрос, съдът може да реши определен казус и да се произнесе в по-кратък срок. По думите му този казус обаче не е толкова спешен. Бившият конституционен съдия поясни също, че има технологично време, което е необходимо, за да се произнесе съдът. Време, в което да се проведе заседание за допускане, да се привлекат заинтересовани страни, които да подадат становище, след което съдът се произнася по същество. Съдът може да се произнесе в по-кратък или в по-дълъг срок, но става въпрос за месец –два, каза Димитър Гочев. Според него след решението на Конституционния съд по казуса за гласуването в Турция може би ще се наложи промяна на изборното законодателство, която да отрази мотивите, които съдът ще констатира.

Димитър Гочев: Ако съдът се произнесе, че изборът е незаконен, той се анулира
Ако Конституционният съд се произнесе, че изборът на определени народни представители е незаконен, този избор се анулира. Това заяви пред Радио „Фокус” бившият конституционен съдия Димитър Гочев. Той допълни, че изпълнението на такова решение се прави от Централната избирателна комисия, която решава също кой да заеме мястото на народния представител, чиито избор е анулиран. По повод това в какви срокове ще се произнесе Конституционният съд по жалбата за нарушения на парламентарния вот при гласуването в Турция, Димитър Гочев каза, че когато се касае за спешен въпрос, съдът може да реши определен казус и да се произнесе в по-кратък срок. По думите му този казус обаче не е толкова спешен. Бившият конституционен съдия поясни също, че има технологично време, което е необходимо, за да се произнесе съдът. Време, в което да се проведе заседание за допускане, да се привлекат заинтересовани страни, които да подадат становище, след което съдът се произнася по същество. Съдът може да се произнесе в по-кратък или в по-дълъг срок, но става въпрос за месец –два, каза Димитър Гочев. Според него след решението на Конституционния съд по казуса за гласуването в Турция може би ще се наложи промяна на изборното законодателство, която да отрази мотивите, които съдът ще констатира.

Михаил Константинов: Конституционният съд може да промени резултатите от парламентарните избори
Конституционният съд може да промени резултатите от проведените на 5 юли парламентарни избори. Ако се касират изборите в определени секции, това променя резултата. Това заяви в предаването „Това е България” на Национална радиоверига „Фокус” зам.-председателят на Централната избирателна комисия проф. Михаил Константинов. Той допълни, че в новата история на България за първи път се оспорва изборен резултат в Конституционния съд и именно поради това отговорността на Конституционния съд в момента е огромна. Съдът евентуално ще заклейми явлението и ще даде задължителни указания за по-нататък. „Нашата цел е основни положения - кой може да гласува в чужбина, за кои избори, да има представител на българските власти да залегнат в Конституцията и веднъж завинаги да се прекрати това безобразие”, каза още проф. Константинов. Като проблем той открои и това, че не е разписано точно какво може и какво не да направи Конституционният съд. В Конституцията е написано единствено, че резултатите от изборите могат да се оспорват в 14 –дневен срок пред Конституционния съд. Какво може да реши Конституционният съд – божа работа. Той досега не е решавал такива казуси. Изборните резултати са оспорвани в срок, но няма срок за произнасяне на Конституционния съд. За всички други съдилища, в закона за съответния съд е посочено колко време може да мисли съда, каза Константинов. Той изрази съмнение, че Конституционният съд ще се касира изборния резултат дори и само в определени секции.

Иван Сотиров: При едно преразглеждане на изборните резултати картината може да се промени значително
Конституционният съд е сезиран по въпроса с изборите в Турция. Има основания да се иска произнасяне от страна на Конституционния съд, каза пред Агенция „Фокус” секретарят на СДС Иван Сотиров. „Отделен е въпросът, че системата за отчитане на резултатите от изборите дава много грешки. При едно преразглеждане на изборните резултати, картината може да се промени значително. Но мнозинството в миналия парламент наложи един закон, който подлага под съмнение легитимността на парламента. Конституционният съд работи по приетия закон, но въпреки слабостите, има основание за произнасяне на съда да бъдат преразгледани тези резултати”, обясни още Иван Сотиров. Според него, е много трудно да се направи прогноза, ако се отменят гласовете в Турция, в кой избирателен район ще спечели мандат Синята коалиция.

Лютви Местан: Оспорването на изборните резултати е чиста политика
Оспорването на изборния резултат е чиста политика, това е чисто пристрастие. Ако в тази тема търсите реални юридически основания, не ще ги намерите. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” зам.-председателят на Парламентарната група на ДПС Лютви Местан. Според него не може да се защити тезата, че на миналите парламентарни избори в Турция се е случило нещо по-различно отколкото в Англия или отколкото в Гърция, в Никозия или в Италия. Той даде за пример дописаните в избирателните списъци лица. „Ако сравнявате по тези показатели, ако априори приемем, че дописването е нещо смущаващо, то по този показател Турция стои най-добре. Там дописаните са само 2,5 пъти повече от тези в основния списък. Навсякъде другаде говорим за стойности от 5-6 пъти, до 25, до 50-60 пъти повече дописани”, коментира той. Според Лютви Местан в Солун, подадените заявления за разкриване на избирателна секция са само 25 писмени, а са гласували над 600 души.Според изборното законодателство избирателна секция в чужбина се разкрива, когато в съответното дипломатическо представителство са подадени не по-малко от сто заявления, като за разкриването на допълнителни секции са необходими по 1000 заявления за всяка допълнително. Депутатът от ДПС е отправил питане до външния министър, от отговора на което става ясно, че за разкритите 4 секции в Лондон, вместо необходимите 3100 заявления са подадени 839. „Ние не смятаме, че дипломатите ни в Лондон са извършили нарушение, защото наличието на сто заявления или на 1000 за втора секция, е една от правните възможности. Тук явно посланикът се е възползвал от правото си, по свое осмотрение, както гласи законът, пред вид очакваната избирателна активност, да разкрие не една или не три секции, а примерно шест без да са налице достатъчно заявления. Оказва се, че посланикът е бил прав, защото само в тези четири секции в Лондон са гласували по над 1000 избиратели”, коментира още Местан.


Камен Костадинов: Вместо два билборда, РЗС можеше да изпрати свои наблюдатели в Турция
Групата на ДПС няма да остане с по-малко депутати, защото аргументите, които се представят пред Конституционният съд, са несъстоятелни. Това каза депутатът Камен Костадинов във връзка с нарушенията на изборния процес в Турция, предаде репортер на Агенция “Фокус”. „Аз се надявам на трезвата преценка на Конституционния съд, защото аргументите, с които е поискано това конституционно дело, според мен са твърде несъстоятелни”, посочи депутатът на ДПС. Той изрази надежда Конституционният съд да се произнесе по начин, по който да запази своя авторитет. Костадинов смята, че резултатите от Турция не са съмнителни. „Трябва да обърнете внимание на политиката, която е провеждало Движението за права и свободи, и може би тези въпроси трябва да се зададат към самите избиратели, а не да се търсят по презумция виновност или някакви изборни фалшификации. Според мен, дали една група избиратели харесват една или друга партия, е един въпрос, а дали вотът е опорочен или има изборни манипулации, е съвършено друг въпрос. Всяка една партия според мен съзнателно не изпрати свои наблюдатели, за да има дъвка след изборите, да се търси някакво алиби и да се оспорят резултатите. Всяка една партия можеше да си позволи в тези 100 секции да изпрати свои наблюдатели, нито разходите са толкова много в съответствие със скъпата реклама, която водеше РЗС”, посочи Костадинов. Според депутата на ДПС, вместо един – два билборда, РЗС е можело да изпрати свои наблюдатели в Турция.

РЗС ще сезира европейските институции, ако КС не установи нарушения при гласуването в Турция
За пръв път от 20 години Конституционният съд ще гледа закононарушения на изборни процедури. Това конституционно дело няма сила, която да може да го спре, каза лидерът на „Ред, законност, справедливост” (РЗС) Яне Янев на брифинг, предаде репортер на Агенция “Фокус”. Яне Янев посочи, че експертите на РЗС са установили драстични разминавания в бюлетина на ЦИК и в данните, публикувани на сайта на ЦИК, както и протоколите; разминавания имало в протоколите, в основния и допълнителните списъци, както и в намерените бюлетини в урните в Турция. Янев посочи, че ЦИК са изразили становище, че не разполагат с документи – бюлетини, протоколи от изборния процес в Турция. По думите му на твърдението на проф. Михаил Константинов, че РЗС е щяло да загуби 1 мандат, експерти от РЗС са установили, че напротив партията - е щяла да получи 11 мандата. Той посочи, че се надява Конституционният съд да се произнесе до края на годината. Ако обаче, той се произнесе, че не е имало нарушения на изборния процес в Турция, РЗС ще сезира европейските институции.

Волен Сидеров: Ако има факти за нарушения при гласуването в Турция, би трябвало изборите да се касират
Ако има достатъчно факти за нарушения на парламентарните избори от секциите в Турция, би трябвало да се предприеме такъв радикален ход като касиране на изборите. Това каза пред Агенция “Фокус” председателят на „Атака” Волен Сидеров. Той добави, че касирането на изборите в Турция е въпрос на установяване на нарушения, които да бъдат признати от съда и от ЦИК. „В Турция изборите се провеждат без контрол от страна на наблюдатели от България - те не биват допускани или пък всичко се прави така, че да няма реален контрол и това дава възможност там да се формират такива резултати за ДПС, каквито са изгодни за тях”, заяви Сидеров. „Въпросът е наистина сериозен. Ако най-после дадем пример, че обръщаме внимание и взимаме някакви мерки по изборните резултати на парламентарните избори от Турция, това ще бъде ясен знак, че нещо се е променило в България, освен че вече не се управляваме от ДПС и с мандата на ДПС и освен че се търси отговорност за тяхното престъпно управление”, отбеляза той. По думите на Сидеров временната анкетна комисия за проверка на сигналите за опорочаване на изборите за Народно събрание от 5 юли 2009 г., начело с Явор Нотев от „Атака”, ще свърши работа и ще даде възможност на компетентните институции да се произнесат.

Антон Кутев: Темата с гласовете от Турция вече съсипва политическата система
В началото темата с гласовете от Турция имаше някакъв пропаганден ефект, но вече съсипва политическата система. Това каза пред Агенция „Фокус” Антон Кутев депутат от Коалиция за България. Той каза още, че не очаква да се промени изборния резултат за БСП. „Много хора се заиграват с гласовете от Турция в края на краищата, аз участвах в изборите в един чисто турски регион, какъвто бе Силистра. Трябва да кажа, че аз нямам представа, какво е ставало в Турция, нека да си направят всички проучвания и разследвания и да кажат резултата, обаче при мен примерно, аз наистина се стремях да хвана всички възможни злоупотреби в изборното законодателство в онзи регион и не можах да хвана нищо. Ако те успеят да направят нещо, да го направят и да кажат какъв е резултата”, заяви Кутев и добави, че „тази драма вече трябва да се прекрати”. По думите му това се касае както за турските гласове, така и за всичките останали проверки на властта. „Правете си разследванията, докажете го и този, който трябва го съдете. Не може през цялото време да излизат някакви предположения в публичното пространство и ние да се занимаваме с това, на кой какво му е хрумнало”, посочи Кутев.„Според мен това не е работа на Конституционния съд и той нищо няма да реши и нищо няма да промени”, заяви Кутев по отношение на жалбата внесена от РЗС за нарушенията в изборното законодателство в Турция. „Когато целенасочено, последователно месеци и години наред набиваш на хората, че нещо е непочтено, че обществото е прогнило, в крайна сметка се получава така, че всички граждани са омерзени и от изборния процес”, посочи Кутев. По отношение на промените в изборното законодателство, той заяви, че се учудва, че нищо не се прави по този проблем от мнозинството. Според Кутев би било добре до Нова година да се приеме нов избирателен кодекс, за да може „да се приключи един път завинаги с драмата”. „Колкото повече промените в законите се доближават до изборите, толкова повече те се опорочават и това го виждахме много пъти, включително и при нашето управление. Така че сега е моментът. Всеки месец, в който ние отлагаме, в крайна сметка ние забатачваме нещата и ги довеждаме до ситуация, която вече сме я виждали и в която ще се окаже, че приемаме едни закони, които не са издържани от гледна точка на интереса на избирателите”, заяви депутатът.

Яне Янев: РЗС не се страхува да загуби депутатски мандат
„Ред, законност и справедливост” (РЗС) не се страхува да загуби депутатски мандат, или два, ако Конституционният съд реши в наша полза по делото за обжалване на изборните резултати в Турция, каза пред Агенция „Фокус” председателят на партията Яне Янев. „Ние сме за кауза и искаме да има ред и законност при провеждането на изборите най-после в България”, каза той. Според Янев дори след положително становище на съда, РЗС ще има повече проценти, след като бъдат извадени гласовете от Турция. Страните по конституционно дело № 10 по искане на Яне Янев, с което се оспорва законността на изборните резултати от проведените на 5 юли избори за 41 Народно събрание, бавят становищата си и допълнителните доказателства, уточни лидерът на РЗС. Поради тази причина Конституционният съд не може да заседава по жалбата на РЗС. Конституираните страни по делото са Народното събрание, Министерство на външните работи, Министерски съвет, Главна дирекция ГРАО към МРРБ и ЦИК. Те трябва да дадат своите становища и допълнителни доказателства. „Искам дебело да подчертая, че има драстични разминавания между бюлетините, подадени в урните, избирателните списъци (основни и допълнителни), протоколите, изпратени сега от МВнР и данните, диктувани в изборната нощ. Т.е. от тези четири основни източника, има четири различни цифри за една и съща секция”, каза Янев. Според него това е достатъчно Конституционният съд да реши в полза на жалбата на РЗС. Янев обаче припомни, че правната комисия в парламента е отказала да даде свето становище по делото. Това според него е пълен абсурд. Пред Конституционния съд са образувани три дела за оспорване на изборните резултати на парламентарните избори, припомни пред „Фокус” Бисер Троянов от ЦИК. Едното дело е образувано по искане на Яне Янев, който оспорва резултатите в Турция. Другото дело за обжалване на изборите е от страна на Синята коалиция за 24 гласа, които не са били отразени в протокол в секция в Русе и третото дело е от страна на ГЕРБ срещу мажоритарния избор в Шуменския избирателен район.На вчерашното заседание на ЦИК не е обсъждана темата за изборните нарушения в Турция, каза Троянов. ЦИК е изпратила документи до Конституционния съд по делата за Шуменския и Русенския казус. Част от документите от МВнР по тези две дела са пристигнали едва миналата седмица. По казуса с вота в Турция все още няма документи от външно министерство в ЦИК. Затова комисията все още не е изпратила становище в съда по това дело.

бТВ
Проф. Михаил Константинов: Ако се махнат гласовете от Турция, ДПС губи 4 мандата, а РЗС – 1 Има няколко сценария, които биха могли да се случат във връзка с гласовете от парламентарните избори в Турция. Единият от тях е, ако се махнат всички гласове. Това каза проф. Михаил Константинов от ЦИК в интервю за предаването на бТВ „Тази сутрин”. Той поясни, че в Турция за ДПС са гласували 88 238, а всички останали партии имат малко над 1000 гласа. Константинов заяви, че ако се махнат тези гласове най-големите губещи са ДПС, като губят четири мандата. Те губят мандати в 17, 19, 22 и 26 район. „Изненадата беше, че партията „Ред, законност и справедливост” губи един мандат”, добави проф. Михаил Константинов. Той поясни, че РЗС би загубило някъде два мандата и би спечелило един в друг район. Проф. Константинов заяви, че РЗС няма да излезе от парламента. Той добави още, че ГЕРБ би спечелила 2 мандата, а „Атака”, БСП и Синята коалиция по един мандат.При друг сценарий, който може да се случи, ако Конституционният съд каже кои секции са били незаконно разкрити и се касират изборите, няма да се вадят тогава всички резултати от Турция, поясни още проф. Михаил Константинов. Той каза още, че е безобразие това, че е нямало представител на държавата в секциите в Турция.„Решението на проблемите са приемане на изборния кодекс до Нова година и най-важните промени в изборното законодателство да отидат в Конституцията, за да не може всеки преди избори да променя законодателство”, заяви проф. Михаил Константинов.

Лютви Местан: Няма юридически предпоставки за касиране на изборния резултат
Заместник-председателят на Парламентарната група на ДПС Лютви Местан в интервю за Агенция „Фокус”.
Фокус: Г-н Местан, едно от решенията на временната анкетна комисия, която се занимава с нарушенията на проведените на пети юли избори за Народно събрание, е да се поиска правно тълкуване от страна на Министерството на външните работи за това как са разкривани секции в чужбина? Какво е основанието на едно такова искане?
Лютви Местан: Искам да кажа, че избирателните секции в чужбина, доколкото познавам закона, се разкриват на основание достатъчен брой подадени заявления от страна на български граждани, които участват в изборния процес. Извън дипломатическите представителства, за да бъдат разкрити секции, са необходими минимум сто заявления. Понеже избирателните списъци в чужбина, за разлика от тези в страната, не се правят по постоянен адрес, в основния списък влизат само тези лица, които са подали писмено заявление. Законът обаче съдържа и едно много интересно изключение – дава право на българските дипломатически представителства извън този принцип – наличие на сто писмени заявления – по свое усмотрение да могат да разкриват избирателни секции. Това се е случило на много места извън Турция. В Турция нещо по-различно от другите държави, в които е организиран изборен процес, не се е случило. Ще ви дам няколко примера, които се съдържат в отговора на министъра на външните работи – възползвах се от правото си на парламентарен контрол и поисках от министъра на външните работи да ми отговори колко избирателни секции, в кои държави и на основание колко подадени писмени заявления са разкрити. Получиха се много интересни резултати. Искам да припомня преди това, че за разкриването на втора избирателна секция в един и същи град са необходими още 1000 заявления. Според данни на ЦИК в Лондон например са разкрити четири избирателни секции. Това означава, че за разкриването им са били необходими 3100 заявления. Съгласно отговора на министъра на външните работи и това обстоятелство не подлежи на съмнение – 839 заявления са подадени в Лондон и с тях са разкрити четири секции.
Фокус: В този случай може ли да се говори за нарушение?
Лютви Местан: Ние не смятаме, че дипломатите ни в Лондон са извършили нарушение. Защото наличието на сто заявления или на 1000 за втора секция, е една от правните възможности. Тук явно посланикът се е възползвал от правото си, по свое осмотрение, както гласи законът, пред вид очакваната избирателна активност, да разкрие не една или не три секции, а примерно шест без да са налице достатъчно заявления. Оказва се, че посланикът е бил прав, защото само в тези четири секции в Лондон са гласували по над 1000 избиратели. Ако беше разкрита само една секция, как се представяте 4000 български граждани да се струпат само пред една избирателна секция? Щеше да стане нещо като в Мадрид. Междувпрочем, там са гласували 2294 души. Тоест, и вторият аргумент, че в Турция се е случило нещо изключително, защото там в секциите са гласували над 1000 души, по никакъв начин не издържа на този сравнителен анализ. Например в Милано писмени заявления са подали 88 души. Въз основа на тях нашият посланик е разкрил секция. Не стигат 12 подписа, но пак смятаме, че няма нарушение. Просто посланикът се е възползвал от закона, който му дава право по осмотрение да реши този въпрос. В Солун – подадени са само 25 писмени заявления. Там са гласували над 600 души. Това означава ли, че след като са дописани около 25 пъти повече избиратели има нарушение на изборния процес? Нека да ви припомня – в Турция са разкрити 123 секции, въз основа на цели 40 хил. писмени заявления. Гласували са около 90 хил. души, тоест броят на дописаните е два пъти и половина повече от първоначално записалите се. Само че в Милано например са гласували 1086 хил. при само 88 записани в в основния списък. Тук дописаните са около 11-12 пъти повече, в Солун 25 пъти повече. Ако в тази тема търсите реални юридически основания, не ще ги намерите. Това е чиста политика, това е чисто пристрастие – оспорването на изборния резултат. По никакъв начин не може да се защити тезата, че в Турция се е случило нещо по-различно отколкото в Англия, или отколкото в Гърция, в Никозия или в Италия. Напротив, ако сравнявате по тези показатели, ако априори приемем, че дописването е нещо смущаващо, то по този показател Турция стои най-добре. Там дописаните са само 2,5 пъти повече от тези в основния списък. Навсякъде другаде говорим за стойности от 5-6 пъти, до 25, до 50-60 пъти повече дописани.
Фокус: Според проф. Михаил Константинов от ЦИК, ако се махнат всички гласове от Турция, ДПС биха загубили четири мандата...
Лютви Местан: Това е хипотеза. Според мен тя е лишена от основание даже да се гради като хипотеза, защото хипотезата трябва да е най-смелото предположение, най-отдалеченото от реалните основания. Смятам, че няма даже основание да се допусне хипотеза за касиране на изборния резултат, защото това не би почивало на никаква формална логика. Да не говорим, че няма никакви юридически предпоставки за това. Освен това, ако основанията са само дописаните лица в списъците или това, че посланиците са се възползвали от правото си по свое осмотрение да разкриват повече секции отколкото са заявленията за тази цел, това означава ли да се касират изборите и в Италия, и в Лондон, и в Мадрид? На какво основание ще се касират изборите в една-единствена държава, в която нищо по-различно не се е случило? Говори се за реквизитите на протоколите – за разлика от РЗС аз не разполагам с инструменти да получавам информация за съдържанието на протоколите, при положение, че даже компетентният държавен орган - ЦИК, още не са ги видели тези протоколи. Как да коментирам нещо, което не съм видял? Откъде да съм убеден, че данните, които РЗС изнася, са коректни? Как да коментирам нещо, което не само, че не познавам, а и не бих могъл да познавам, защото още ЦИК не са видели тези протоколи? Те се пращат по специален ред от МВнР. Това е много интересен въпрос. Не че има нещо противоестествено да се видят тези протоколи – те трябва да бъдат огласени. Ние не се притесняваме от истината. Ние се притесняваме от избирателния подход. Нека да видим как са оформени протоколите в коя да е друга държава, как са оформени протоколите в страната, дали известни технически пропуски не са често срещана практика, дали и по този показател Турция не е просто една от многото държави, дали отново няма да се окаже сапунен мехур това твърдение... Има много емоция в темата, много политическо пристрастие и много малко аргументи, много малко реални основания. Още по-малко нищожни са пък юридическите основания да се иска касиране на изборния процес.
Фокус: В този ред на мисли какви са очакванията ви от работата на временната комисия за проверка на изборните резултати?
Лютви Местан: Ние предоставихме нашето становище и на тази комисия. Една парламентарна комисия е силно политизиран макар и адхок създаден формат. Там има управляващо мнозинство. Там могат да вземат връх всякакви политически страсти. Но ако трябва да подходим отговорно, нашата препоръка е една-единствена и за това ще пледират нашите участници в тази комисия – да не се прилагат избирателно критериите. Аршинът трябва да бъде еднакъв за реалностите и в Турция, и в Лондон, и в Мадрид. Защото не може г-н Мартин Димитров от парламентарната трибуна да завършва мотивировката на предложението си за създаването на тази временна комисия с един абсолютно неподходящ апломб. Той каза, че не може в Турция в една секция да гласуват над 1000 души. Това би означавало в една секция в Мадрид да не могат да гласуват 2294 души, както е станало. Защо не се иска касирането на резултата в Мадрид? Може би, защото там ДПС има само 22 гласа, а управляващите от ГЕРБ - 1515. Не бихме били правова държава, ако сметнем един резултат за нормален, ако не е в полза на ДПС, а когато е в полза на ДПС, той да е ненормален при равни други условия. Ако някой прави сметки на такива псевдоюридически аргументи и предприема определени действия, трябва да се постави много остро въпросът, дали може да видим едни факти и да си затворим учите за други. В една правова държава това не би трябвало да е възможно.

бТВ
Какви са възможните сценарии, ако бъде преразгледан или преизчислен вотът от парламентарните избори
Проф. Михаил Константинов от ЦИК
Водещ: Дали ще има нова изборна математика и какви са възможните сценарии, ако бъде преразгледан или преизчислен вотът, който идва от Турция? Проф. Михаил Константинов сяда сега на горещия стол, за да ни разясни изобщо има ли такива нарушения, възможно ли е тези нарушения да се случат или не. Добро утро.
Проф. Михаил Константинов: Здравейте. Водещ: Виждам, че си носите една дебела книга, която най-вероятно ...Проф. Михаил Константинов: Естествено.
Водещ: ...свързана с бюлетини и лаптоп.
Проф. Михаил Константинов: Така, добро утро на всички.
Водещ: Добро утро, професоре.
Проф. Михаил Константинов: Сега, ако някой си мисли, че изборите са проста работа, не е съвсем прав.
Водещ: Нали няма да четем цялата книга сега.
Проф. Михаил Константинов: не, няма да четем. Ето, това са последните парламентарни избори.
Водещ: Събрани са в тази книга?
Проф. Михаил Константинов: Абсолютно, секция по секция, партия по партия, всяко число е вътре. Друг е въпросът колко са достоверни тези данни, но всичко е вътре.
Водещ: Преди обаче ...
Проф. Михаил Константинов: Тази книга обаче аз ви я подарявам.
Водещ: Благодаря.
Проф. Михаил Константинов: Освен тази книга, тук има едно компютърче.
Водещ: В което има, предполагам, същата информация.
Проф. Михаил Константинов: Данните ги има, но освен това тук се намира и изборната машина. Тоест тук се намира програмата, която тези гласове ги превръща в мандати...
Водещ: Така.
Проф. Михаил Константинов: .. във всеки район.
Водещ: Яне Янев твърди, че седем мандата трябва да бъдат взети от ДПС. Някой каза, че са по-малко. Ако тези 15 000 заявления се окажат фалшифицирани, колко мандата трябва да загуби ДПС?
Проф. Михаил Константинов: Сега, знам, че обичате да правите новини. Тук ще получите новина наистина. Нещо, което никой не го знае още, аз самият не го знаех до снощи, защото снощи направих сметките с верния си лаптоп. Първо искам да напомня една китайска поговорка: внимавай какво искаш, защото то може да се сбъдне. Да започнем с това какво би станало, ако всички гласове от Турция ги махнем.
Водещ: Защото има и такава възможност.
Проф. Михаил Константинов: Тя е малко вероятна и няма да се случи. Това го казвам ясно, такова нещо няма да стане, но го казвам „ако”. Ние тук стоим и разсъждаваме. Махаме всичките, те са някъде към деветдесет и няколко хиляди гласа. Между впрочем и с това се спекулира. Нека да кажа какви са гласовете в Турция. ДПС има 88 238.
Водещ: Така. Проф. Михаил Константинов: Всички останали партии имат малко над 1000. Това са гласовете от Турция. Ако ги махнем тези гласове, изчистим ги от базата данни, проиграем програмата, нещо, което тя извършва една милионна част от секундата ...Водещ: ...цифрите.
Проф. Михаил Константинов: ... и получаваме следните резултати. Да започнем с ДПС. Те биха били големият губещ, като губят 4 мандата. Те губят мандати в 17, 19, 22 и 26 район. Аз тук съм ги написал имената, но няма да ги чета, защото ...
Водещ: Да не се стреснат хората.
Проф. Михаил Константинов: Не, то няма да стане, те няма да паднат. Но какво би станало – изненадата лично и за мен беше, че като цяло партията „Ред, законност и справедливост” (РЗС) губи един мандат. Сега, някой ще каже...
Водещ: Това какво означава?
Проф. Михаил Константинов: Момент само. При пропорционалните избирателни системи има един парадокс „Алабама” наречен, констатиран преди 200 години в щата Алабама по някакъв повод. Той означава, че като се дава повече за разпределение, някой взима, че губи. В случая тези четири мандата, взети от ДПС на пръв поглед трябва да се разпределят между останалите партии, тоест четири да спечелят,а другите да са ни кяр, ни зян. Не е вярно, някои губят. Просто такава е системата. Нямам време да го обяснявам, защото сме на края на времето. РЗС би загубило някъде два мандата и би спечелило един в друг район. РЗС би загубило мандат в 4 и 23 район и би спечелило в 4. И така губещите биха били ДПС с 4 мандата, РЗС – един.
Водещ: Това означава ли, че те излизат от парламента?
Проф. Михаил Константинов: Не, не излизат, те си имат процентите.
Водещ: Процентите си държат.
Проф. Михаил Константинов: Само, че стават девет души. ГЕРБ би спечелил два мандата, а съответно „Атака”, БСП и „Синята коалиция” по един мандат.
Водещ: Това е при един малко невъзможен сценарий, както казахте вие в началото, ако бъдат премахнати всички гласове от Турция. Кой е възможният сценарий, който може да се случи.
Проф. Михаил Константинов: Сега ще ги изброим сценариите. Този е най-малко вероятният, но е най-така шокиращият, защото се оказва, че една партия, което най-малко очаква губи нещо и тя. Следващият – Конституционният съд казва тези, тези и тези секции са незаконно разкрити и касираме изборите. Тогава аз няма да вадя всички резултати от Турция. От базата данни, която е тук и в компютъра вадя само тези резултати в секцията и получавам нещо, което ще го покажа в момента, в който Конституционният съд оцени така, аз не мога всички възможности да ги проигравам сега, няма и смисъл.
Водещ: Но най-важната е ...
Проф. Михаил Константинов: Да, това е тоталната хипотеза с нулева вероятност, но е максималната. След това Конституционният съд може да каже така, касирам тук изборите в тези секции, за да се проведат нови. И това може да каже. Може нищо да не промени. Може да укори някои лоши практики, които впрочем са в много секции, не само в Турция и да каже друг път не правете така, но и резултати няма да променям. И това може да каже Конституционният съд.
Водещ: Добре, вие самите сте казал, че в крайна сметка в Турция в секциите, там е нямало представител, който да наблюдава изборите.
Проф. Михаил Константинов: Точно така.
Водещ: Защо?
Проф. Михаил Константинов: Защото законът е калпав. Между другото законът е приет 2001 година, нека да бъдем честни и е приет, да не казвам от кого. Така че в случая е била използвана една слабост от закона. Законът включва безобразието една секция да се разкрие и да няма представител на българската държава, тоест хората си разкриват секцията и донасят един протокол, една торба с бюлетини. Как си представяте такива избори, аз не си ги представям.
Водещ: ...ние гласуваме така доста отдавна.
Проф. Михаил Константинов: Правим две неща. Първо приемаме изборният кодекс до Нова година и всички тези неща ги изчистваме. Най-важните промени в изборното законодателство ги забиваме в Конституцията, за да не може всеки преди избори като му хрумне нещо да променя законодателството. Въпреки че искам да напомня, колкото пъти някой е пипал законодателство преди избори, толкова пъти е губил страхотно. Последният пример БСП.
Водещ: Имаме такъв пример.
Проф. Михаил Константинов: Директно загубиха 10 мандата и подариха на ГЕРБ 13.
Водещ: Вие казахте, че всички бюлетини са тук, всички резултати, но в това студио може би преди месец казахте, че все още не са пристигнали документите, които вие да проверите.
Проф. Михаил Константинов: Точно така. Ние сме обявили резултатите въз основа на протокол /.../.
Водещ: Това означава, че може да има грешни ...
Проф. Михаил Константинов: Може да има, но от както са обявени резултатите само Конституционният съд може да ги пипа.
Водещ: Има ли нарушение на изборите на вота в Турция, според вас?
Проф. Михаил Константинов: Момент, има нарушения, разбира се.
Водещ: Какви?
Проф. Михаил Константинов: Например на много места има неправомерно открити секции без необходимия брой заявления.
Водещ: Колко горе долу секции?
Проф. Михаил Константинов: Не мога да кажа, защото има висящо дело в Конституционния съд. Те трябва да кажат. Ако ме викнат като експерт, ще им го кажа. Има нарушения и в други секции в чужбина. Пълно с нарушения е и в секции в страната. Изборната администрация от година на година в България работи все по-зле. /.../ просто катастрофално.
Водещ: Най-важното, което можем да извадим като извод е, че каквото и да е решението на Конституционния съд, той ще даде препоръки, които най-вероятно да променят закона в една по-добра посока.
Проф. Михаил Константинов: Ние ще променим така и така законът, но е хубаво Конституционният съд да даде гръб, защото неговите решения имат силата на конституционни текстове.
Водещ: Това дело, което е вътре, последно да ми кажете, колко дълго може да продължи?Проф. Михаил Константинов: За съжаление няма срок и в Конституцията и в законите, който да казва за колко време трябва да се заведе делото. Аз разчитам Конституционният съд да го реши бързо, за да може успоредно със законодателството ние да вземем предвид и тяхното становище.
Водещ: Добре, благодаря. Може ли само този лист, за да кажа...
Проф. Михаил Константинов: Аз всичко ще ви оставя.
Водещ: Благодаря ви за гостуването. Професор Михаил Константинов, представител от ЦИК. Ако всички резултати от Турция бъдат премахнати, всички гласове не бъдат зачетени, ГЕРБ ще спечели около два ...
Проф. Михаил Константинов: Не около, а точно два.
Водещ: ...точно два. Големият губещ е ДПС с минус 4 мандата и РЗС с минус един мандат. Това е най-невероятната хипотеза.
Проф. Михаил Константинов: Да не се безпокоят колегите.
Водещ: Никой да не се безпокои. Имаме им имената, но няма да им кажем, за да не се безпокоят. Разкриването на избирателни секции в чужбина е извършвано от МВнР по ясни процедури, според Ивайло Калфин

Разкриването на избирателни секции в чужбина е извършвано от Министерството на външните работи по ясни процедури, които се спазват много точно. Това каза пред Агенция „Фокус” бившият министър на външните работи Ивайло Калфин.
Според него няма секции в чужбина, които да са били разкрити незаконно, защото всичко е записано ясно в изборното законодателство. Въпросът с изборните секции в чужбина Калфин определи като „част от шумотевицата, която вдига около себе си Яне Янев и група политици около него”. „Много ясно е записан редът за откриване на секции в чужбина. Законът в това отношение е изцяло спазен. Не знам колко време още ще може да се занимава с тази тема г-н Янев”, допълни Калфин. По думите му не е вярна тезата, че изборите са компрометирани. За 20 години избори няма нужда Яне Янев да ни учи как се правят избори, каза още бившият ни външен министър. По думите на Калфин Министерството на външните работи е участвало в организирането на всякакви избори в чужбина и всичко това се прави по точно определен ред и правила.

ПО ФОКУС

Няма коментари: