сряда, 23 септември 2009 г.

ИЗВЕСТИЯ - 23 СЕПТЕМВРИ

По Обективно

Борисов нямал никакви договорки с Доган
"Между мен и Доган няма никаква договорка." Това казва министър-председателят Бойко Борисов пред "Труд". Премиерът нарече "щуротии" слуховете за някакви тайни ангажименти между него и лидера на ДПС, които от седмица-две вървят из партийните централи. И подчерта, че ГЕРБ ще се ръководи само от законите в страната. "Този, който иска днес да мачкаме Доган, утре на негово място ще е някой друг. Не искам да се върнем на 9 септември 1944 година", каза още Борисов.
Кабинетът избира национален координатор за ромското включване
Правителството ще разгледа днес кандидатурата на Милен Миланов за национален координатор на инициативата "Десетилетие на ромското включване 2005-2015 г.". Тя е предложена от 13 неправителствени организации с принос за равноправното интегриране на ромите в България, съобщиха от правителствената информационна служба.

Депутатите ще обсъдят промени в Закона за земеделските производители
Депутатите ще разгледат днес промени в Закона за земеделските производители. Това предвижда седмичната програма на парламента.Поправките дават правна възможност със средства на Държавен фонд "Земеделие" да се рефинансират кредити на лица със сключен договор за отпускане на финансова помощ по мерки от Програмата за развитие на селските райони.Очаква се депутатите да възложат на Сметната палата да направи одит на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) и одит на ДФ "Земеделие".Няколко законопроекта се очаква да бъдат гледани на първо четене тази седмица. Това са Законът за регионалното развитие, Законът за вътрешния одит в публичния сектор, Законът за отбраната и въоръжените сили, Законът за пощенските услуги, Законът за електронното управление, Законът за електронната търговия, Законът за националния архивен фонд, Законът за задължителното депозиране в архива, а така също и Законът за националната памет за престъпленията срещу българския народ. На второ четене ще бъдат гледани промените в законите за морския, въздушния и ж.п.-транспорта.

Ал Кайда отново заплаши Обама
Вторият в йерархията на „Ал Кайда" Айман а Зауахири предупреди в поредната си реч, че посланията на новия американски президент Барак Обама са кървави и затова ще плати с живота си, предаде АП.Агенцията отбелязва, че това е поредното послание от терористичната организация срещу САЩ.САЩ избраха нов президент. Той ни се усмихва, но в същото време размахва същия меч, както неговият предшественик Буш. Той трябва да знае, че ще бъде покосен от ръката на мюсюлманин. „Светът и историята ще се освободят от вашите лъжи и престъпления", заяви Айман аз Зауахири.Той отново посочи, че новата администрация на САЩ „обръща към мюсюлманския свят едно ново лице, което говори за промяна, но което всъщност иска нас да ни промени, за да забравим своите страхове и своите права, без те да се откажат от престъпленията си, агресията, кражбите и скандалите".Вторият човек в йерархията на "Ал Кайда" твърди, че новата стратегия на Вашингтон в Афганистан, обявена през март от Барак Обама, щяла да доведе до разгрома на САЩ, „както бяха разгромени Съветският съюз и Великобритания".

САЩ увеличи нивото на опасност от атентати
Правителството на САЩ увеличи степента от терористична заплаха, съобщи АП. Под специалното внимание на службите са местата, на които обикновено има голямо струпване на хора - стадиони, хотели, хипермаркети, кина. Причината за въведените допълнителни мерки за сигурност е възможната опасност от самоубийствени атаки, организирани от членове на Ал-Кайда, допълва агенцията. Според US службите атентаторите планират да пренесат и впоследствие взривят експлозиви, укрити в туристически раници. По информация на Mirrоr те ще се целят в големите, най-натоварени пътни артерии. АП допълва, че пристигащите на Grand Central Terminal в Ню Йорк са подложени на извънредни проверки. Допълнителните мерки за сигурност се случват след като преди седмици там беше задържан 24-годишен афганистанец, в чийто компютър бяха намерени инструкции за направата на саморъчни бомби. Разследването доказа, че той поддържа връзки с Ал-Кайда. Припомняме, в поредната си реч вторият в йерархията на „Ал Кайда" Айман Зауахири предупреди, че посланията на новия американски президент Барак Обама са кървави и затова той ще плати с живота си.

САЩ затвориха границата с Мексико след стрелба
Американските власти затвориха във вторник за няколко часа най-оживената сухопътна граница в света – тази с Мексико, след като предпологаеми трафиканти на хора опитаха да влязат в страната с група нелегални имигранти, предаде Ройтерс, като се позова на американски източници. Американски агенти за открили стрелба по три микробуса, натоварени с около 70 имитранти, опитали се да преодолеят загражденията и да влязат в САЩ.Инцидентът е станал на особено натоварения граничен пункт Сан Исидро, разположен между мексиканския град Тихуана и Сан Диего. Веднага след него пунктът е бил затворен.При стрелбата са били ранени трима души в микробусите и моторист. Първоначално беше съобщено, че от микробусите са открили огън по американските агенти, но послед тази информация беше опровергана. Пунктът е бил частично отворен още миналата нощ.Американските власти смятат, че зад индицента стоят мощните мексикански наркокартели, които опитват да влязат и в трафика на хора.

Забраниха на Кадафи да разпъне шатрата си на имот на Тръмп
Градските власти на Ню Йорк забраниха на либийския лидер Муамар Кадафи да разпъне шатрата си в Бедфорд. Причината е, че теренът принадлежи на магната Доналд Тръмп, съобщава Ройтерс. Кадафи е известен с това, че при чуждестранните си визити никога не посещава хотел, а разпъва бедуинската си шатра. В Ню Йорк либийският лидер е, за да се включи в срещата на Генералната асамблея на ООН тази седмица. Миналия месец либийският лидер планирал да издигне шатрата си в Ню Джърси, където либийското посолство притежава собственост, но американското правителство заявило, че теренът не може да бъде използван за тази цел. Предложението му да се настани в Сентрал Парк в Ню Йорк също е отхвърлено. Инспектор от Бедфорд е опитал да предаде заповед за прекратяване на строителните дейности на работниците, издигащи либийската шатра, но те не говорели английски. Мъжът бил принуден да връчи заповедта на пазача на терена и за това не е ясно дали всъщност работата е прекратена. Доналд Тръмп е излязъл с официална позиция по случая, че е дал имота си под наем за кратък срок на близкоизточни партньори, които „могат да са свързани или не с господин Кадафи" и той проучва нещата.

Частни фондове може да поемат част от здравната осигуровка
Авангардна идея за демонополизация на НЗОК представи здравният министър Божидар Нанев - част от осигурените от здравната каса медицински услуги да се управляват от частните фондове. Това е едно от предложенията, с които ГЕРБ смята да реформира сектора.Възможно е специализираната доболнична помощ и високоспециализираните дейности и изследвания, които в момента се осигуряват от НЗОК, да се дадат на частни здравноосигурителни дружества, обяви Нанев. Вноската остава 8%, но част от нея се пренасочва към частниците.


Обръщат джоба на всеки полицай
Пътните и охранителните полицаи да изпразват джобовете с в началото на смяната си и съдържанието им да бъде описвано в специална тетрадка. Повторното броене на левчетата и стотинките трябва да става и в края на смяната им. Тази нова заповед в системата на МВР е в сила от няколко дни, оплакаха се пътни полицаи.Служителите на МВР са задължени и да следят поведението на колегите си на пътя и да донасят за неправомерни действия. Има и нареждане пътните патрули да застават на места, където има камери, за да могат да бъдат проследявани дали вземат подкупи от неизрядни шофьори.Разпореждането е от 17 септември и е подписано от генералния комисар на МВР Калин Георгиев по препоръка на инспектората на МВР.Документът гласи, че във връзка с корупционните практики на служители на МВР като случая с рекета в Бяла Слатина, из цялата страна се разпореждат серия от мерки за противодействие.

СГС отложи делото срещу Демби
Софийски градски съд отложи делото срещу Илиян Версанов, Димитър Вучев - Демби и Красимир Георгиев за 9 октомври. Те са подсъдими по делото за изнудването и рекет на Владимир Стоянов-Малкия Цимбик. На днешното заседание се явиха само вещите лица и никой от призованите свидетели. Това стана и причина за отлагане на делото. Бяха приети две експертизи - съдебно медицинска и техническа, които касаят изстрелите и нараняваната на Малкия Цимбик. Според прокуратурата делото не е изяснено от фактическа страна. Разпитът на неявилите се свидетели е наложителен, настоя наблюдаващият прокурор Пламен Георгиев. За това той поиска отлагане на делото, а неявилите се свидетели да бъдат доведени принудително. Със същото становище излязоха и защитниците на тримата обвиняеми. След кратко съвещание съдът счете, че няма уважителни причини за неявяване на призованите свидетели. За това им беше наложена глоба от 500 лв. за всеки и бе разпоредено за следващото заседание да бъдат доведени принудително. Оказа се, че други двама свидетели- Владимир Стоянов и Мирослав Георгиев са нередовно призовани за днешното заседание. За тях в СГС са постъпили данни, че са напуснали пределите на страната и няма данни да са се завърнали. Делото върви към приключване, добави Георгиев.

Тръгва дело срещу бивш шеф на държавния резерв
Софийският градски съд ще заседава по делото срещу бившия председател на държавния резерв Димитър Димитров.Той е обвинен в злоупотреба със служебно положение с цел облаги за трето лице. Според обвинителния акт престъплението е извършено в периода август-декември 2005 г. Прокуратурата смята, че от това са настъпили значителни вредни последици в размер на 1 милион 523 хиляди лева.На 22 юни 2006 г. г Димитър Димитров беше освободен като председател на Държавния резерв. Той бе на ръководния пост от 3 май 2005 г.

Безплатни кардиологични прегледи в Токуда
Безплатни прегледи на пациенти с ритъмно-проводни нарушения организира отделението по Кардиология на МБАЛ „Токуда Болница София" по повод Световния ден на сърцето. Консултациите ще се извършат на 26 септември с начален час 08,00. Необходимо е предварително записване на тел: 02/403 4000, съобщиха от пресцентъра на здравното заведение. Предвидено e и безплатно Училище за пациенти, което ще се проведе същия ден от 14,30 часа на 9 етаж в болницата. За преглед могат да се запишат и хора с поставен електро-кардиостимулатор (пейс-мейкър). Ритъмно-проводните нарушения са едни от най-разпространените заболявания на сърцето. Опасността за пациентите е, че тези заболявания в много случаи се съпровождат или са причинени от друга сърдечно-съдова патология. Често ритъмно-проводните нарушения протичат без симтпоми и могат да имат фатален край. Ето защо навременното диагностициране е от първостепенна важност за хода и ефекта от лечението, категорични са специалистите. Препоръчително е мъжете над 40г. и жените над 55 г. да се преглеждат при кардиолог поне веднъж в годината. Желаещите да посетят безплатните прегледи трябва предварително да се запишат на тел: 02/403 4000. Адресът на МБАЛ „Токуда Болница София" е бул. Никола Вапцаров 51 Б.


По ДНЕС +

Борисов: Изборът на Бокова е голямо признание за България
България приветства избора на бившия си външен министър Ирина Бокова за генерален директор на ЮНЕСКО като голяма победа за малката балканска страна, предаде АФП. "Това е огромно признание за България", заяви пред агенцията премиерът Бойко Борисов след като Бокова спечели поста на ръководител за агенцията на ООН за култура в надпреварата рамо до рамо с египетския културен министър Фарук Хосни. "Осигурихме голяма подкрепа за кандидатурата на Бокова. Но в началото шансовете й да бъде избрана изглеждаха наистина малки", коментира по същия повод министърът на културата Вежди Рашидов. Ирина Бокова бе избрана с 31 на 27 гласа на петия тур на гласуването, проведен тази вечер. Бокова е първата жена, която ще оглави организацията на ООН за образование, наука и култура. Тя е 10-ият генерален секретар на организацията, петият европеец и първият избраник от Източна Европа. Днешното, пето гласуване се превърна в най-оспорваното и най-широко отразявано от медиите от създаването на организацията през 1945 г. Вчера министърът на културата на Египет Фарук Хосни и дипломатът от кариерата Ирина Бокова получиха равен брой гласове на четвъртия тур - по 29. Те се изправиха един срещу друг след последователното оттегляне на австрийката Бенита Фереро-Валднер и еквадорката Ивон Баки./БГНЕС

Депутатите отхвърлиха въвеждането на статута „държавен служител“ в ДФ „Земеделие“
Народните представители отхвърлиха предложението на Меглена Плугчиева, депутат от Коалиция за България чрез законопроекта й за въвеждането на статут „държавен служител“ в Държавен фонд „Земеделие“. Това те направиха по повод искани промени в Закона за подпомагане на земеделските производители, като приеха предложението на депутата от ГЕРБ Стоян Гюзелев. С неговия законопроект се създава правна възможност за рефинасиране със средства на ДФ „Земеделие“ за предоставяне на кредити от търговски банки на лица, които са сключили договор за отпускане на финансова помощ по мерките от програмата за развитие на селските райони. /БГНЕС

Цветанов: Преди век България е била по-независима
Преди 100 години България е била по-независима, отколкото е сега. Това каза във Велико Търново вицепремиерът Цветан Цветанов по време на празненствата по повод на 101-та годишнина от обявяването на Независимостта на България. Няма как да не бъдем зависими, когато светът се среща с предизвикателства, пред които се изправя цялото човечество, посочи вицепремиерът. Според него, за да не изпадне България в енергийна зависимост, правителството прави всичко възможно да следва политиката на ЕС в тази област, на базата на задълбочен анализ преди вземането на всяко решение. До средата на октомври работна група ще трябва да изработи виждането на страната за солидарно участие на доброволен принцип за приемането на бежанци, каза още той. Вътрешният министър заяви, че България все още няма единна политика и се нуждае от открити дебати по въпросите за политиката на бежанците. Цветанов посочи за пример Германия, която е приела 2500 иракчани от Сирия. Той заяви още, че продължават проверките на всички областни управления на МВР в страната. / Това е един от въпросите, обсъден на Съвета по европейски въпроси. България кандидатства за домакинство на европейската служба на бежанците. 10 са страните, включени в европейската политика за бежанците, но България не е в тази десятка. Според последните разисквания, всяка страна, която приеме бежанец, ще получи еднократна помощ от 4000 евро за човек, бел.ред./. Министър Цветанов съобщи, че ще се срещне с целия ръководен състав на дирекциите, като за него е важно разговорите да бъдат лице в лице, и да чуе реалните проблеми на полицаите. Цветанов каза още, че се е запознал с подписката на новия полицейски синдикат, като уточни че в новия законопроект за ведомството, който е внесен в НС, изцяло е развита дейността на синдикатите в системата и няма пречка полицаите да членуват и да изразяват мнението в подобни структури, допълни министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов. По време на честването на 101-та годишнина от обявяването на независимостта на България отново бе прочетен тържествения Манифест на княз Александър Батенберг. С този документ бе обединена Източна Румелия с Княжество България през 1908 г. Документът е прочетен първо в църквата „Св. 40 мъченици”. Храмът бе реконструиран и днес в него ще бъде отслужена тържествена света литургия от Великотърновския митрополит Григорий. На церемонията присъстват и председателя на народното събрание Цецка Цачева, депутати от различни партии в 41-то Народно събрание и духовници. „Князът идва тук с княжески калпак, а си тръгва с царска корона. Независимостта е състояние на духа. Само гордият човек се чувства независим”, каза кметът на Велико Търново Румен Рашев. Днес е Денят, в който всеки може да почувства своето достойнство, Ден на духа. Велико Търново е виден участник на историята на Българската държава. Тук е сложено началото на Втората Българска държава, тук е приета Търновската конституция, основан е Комитета за обединението на България, каза кметът на старопрестолния град. Великотърновският първосвещеник митрополит Григорий честити празника и благослови присъстващите. „Господу Богу помолимся, за да бъде Той добър към нас”, припомни думите на Манифеста митрополит Григории. С молитва дядо Григории измоли Божието милосърдие към българския народ. Избави Църквата си, този наш престолен град – Търново, избави цялото ни отечество и всеки българин навсякъде по света. Дай ни мир”, помоли се Великотърновския митрополит на новобългарски език. След Благодарствената молитва тържественият караул, официалните лица и присъстващите се отправиха към паметния знак на мястото, където за втори път е прочетен Манифеста на независима България, прочетен от тогавашния министър-председател Александър Малинов. Той е единственият премиер, който три пъти е заставал начело на България. /БГНЕС

България купува един самолет за правителствените полети
900 хил. лева ще плати държавата до края на годината, като поредна вноска за двата лизингови самолета по договора, който беше сключен от предишното правителството за самолети, които да обслужва авиоотряд 28 по полетите на правителството. На днешното заседание на правителството ще предложа договора за единия самолет да бъде прекратен по взаимно съгласие, каза транспортният министър Александър Цветко преди заседанието на МС. Правителството ще настоява вноските направени до сега за двата самолета да бъдат признати като вноски направени по единия самолет. А другият изобщо да не бъде купуван. Ще търсим оптималния вариант, заяви Цветков. /БГНЕС

Министър Желева участва в кръгла маса по климатичните изменения
Министърът на външните работи д-р Румяна Желева участва в Ню Йорк в кръгла маса на тема „Трансформиране на икономиките за осигуряване на устойчив на климатичните промени нисковъглероден растеж за нашето и бъдещите поколения”, съобщиха от Министерството на външните работи. Кръглата маса се състоя на 22 септември т.г. в рамките на Срещата на най-високо равнище по климатичните изменения, организирана по инициатива на Генералния секретар на ООН Бан-Ки-мун. В дискусията взеха участие държавни/правителствени глави и министри от 28 държави, между които президентът на Финландия Таря Халонен, президентът на Коста Рика Оскар Ариас Санчез, принцът на Монако Алберт II, министър-председателят на Испания Хосе Луис Родригез Сапатеро, министър-председателят на Кувейт шейх Насер Ал-Сабах и др. В изказването си д-р Желева отбеляза решаващия етап, на който се намират преговорите по климатичните изменения и необходимостта от принос на всяка една от държавите за постигането на споразумение в Копенхаген. Министърът открои сериозните предизвикателства, които трябва да преодолява България като нов член на Европейския съюз, особено в условията на икономическата криза, която се отразява негативно върху растежа и капацитета на страната ни да оказва помощ на развиващите се страни. Подчертано бе, че макар и държава, включена в Анекс І на Рамковата конвенция на ООН по измененията на климата, България все още не принадлежи към клуба на напредналите в технологично отношение държави и разчита също на технологична и финансова помощ в рамките на Европейския съюз. Румяна Желева отбеляза, че въпреки затрудненията, изпитвани както от България, така и от редица други страни, международната общност следва да продължи да работи за трансформиране на икономиките на основата на зеления растеж и нисковъглеродните технологии и за постигане на целите на устойчивото развитие. Като пример за такъв подход бе посочен поетият от ЕС колективен ангажимент за намаление на емисиите от парникови газове с 20 % (самостоятелно като група държави) и 30% в рамките на всеобхватното международно споразумение от Киото, чрез което ЕС потвърди водещата си роля в преговорите. Като подчерта успешното до момента изпълнение от страна на България на ангажиментите по намаляване на емисиите по Протокола от Киото, д-р Желева призова в хода на преговорите да бъдат отчетени усилията на страни като нашата при определянето и изпълнението на целите по новото споразумение.


По България нюз

ТРЯБВА НИ ОБЩА БЪЛГАРСКА ИНИЦИАТИВА ЗА ЕВРОПЕЙСКОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО
Според водача на евродепутатите от ГЕРБ Андрей Ковачев, няма значение дали сме леви или десни, когато става дума за интереса на България
Андрей Ковачев: . Две трети от българите вярват на европейските институции, но трябва да възстановим доверието им и в нашите
Росица Цонева

Г-н Ковачев, седмица след преизбирането на Жозе Барозу за шеф на ЕК все още се коментира ще има ли промяна и каква политика да очакваме в развитието на ЕС, доколкото личностите я предопределят?
Изборът на Барозу е политически знак на стабилност. И на това, че европейската интеграция продължава и няма да има сътресения. Да си представим какво би се получило, ако г-н Барозу не беше избран. Тогава ЕС щеше да влезе в една доста сериозна криза. Не толкова заради самата му личност, а повече поради това, че нямаше алтернатива. Никое от другите европейски политически семейства не издигна такава кандидатура. Така че неизбирането на председателя на комисията за нов мандат би бил лош сигнал за целия ЕС и за неговото бъдеще. Това би било влизане в лош цикъл.

А защо, според вас, нямаше алтернативни кандидатури за този пост?
Да, 27 страни членки номинираха този избор, сред тях – шест социалистически правителства, и ЕП трябваше да потвърди този избор. От тази гледна точка може да се каже, че изборът на г-н Барозу е бил предопределен. Но въпреки всичко, ЕП дава легитимацията, защото той е единствената институция, избрана от народите на страните-членки. А Европейският съвет, съставен от министър-председателите, е индиректно избран. Затова точно демократичната легитимация от евродепутатите дойде на 16-и септември в ЕП.

Достатъчен ли беше дебатът по повод избора и дали той определи категорично политиката на обединена Европа в този мандат на г-н Барозу?
В личностен план за мен беше много интересно, защото при пристигането ми в Брюксел, което стана по-късно след назначаването на г-жа Румяна Желева за министър на външните работи, на бюрото си имах покана за вечеря с г-н Барозу заедно с другите председатели на националните делегации от ЕНП. Тогава той представи своята програма, която след това представи и на политическите фракции в ЕП. Това е изключително балансирана програма, основана на социалната и екологична пазарна икономика: Регулирането на финансовите пазари – мерки за изход от кризата. В програмата се залагат много на ценностите. Г-н Барозу буквално каза, че кризата, която преживяваме, не е само финансова и икономическа, но и криза на ценностите. А ценностите, върху които се изгражда ЕС, са солидарност, свобода, справедливост. Според него, солидарността е базова за работата на оперативните програми и за бюджетите дефицити на страните –членки, които са засегнати от кризата. Това за нас, новите страни-членки, е изключително важно – че се препотвърждава основният принцип за солидарност. Тя, разбира се, е двупосочна улица. Не може само богатите държави да спонсорират, а ние, бенефициентите да не си свършим работата, като тези солидарни евра, които идват в България, да не стигат до когото и където трябва, а да влизат в корупционни мрежи или в партийни обръчи. Нашата солидарност се изразява в даването на гаранция, че това няма да се случи и средствата ще стигнат до долу, до проектите.

Много критики към г-н Барозу бяха отправени за това, че в момента на икономическа криза не се чу общият глас на Европа за конкретни мерки?
Ние дискутирахме темата за говоренето с един глас с г-н Барозу - не само в ЕНП, но и с другите политически групи, както и в пленарна зала. Говоренето с един глас и по-добрата координация на правителствата на страните – членки е наистина актуален въпрос. Давам пример с прословутата обща европейска енергийна политика, която за съжаление, още не функционира. Заради което доставчиците на енергийни ресурси за Европа могат индивидуално да дискутират със страните членки условията по договорите на доставка. А не ЕС единно да дискутира от името на своите членове, когато определено биха се договаряли и по-различни условия на доставка. Надяваме се, че г-н Барозу ще успее в своя нов мандат да направи реални крачки към такава перспектива. Самият той каза в дебата: вие, европейските депутати искате от мен повече общи европейски политики, дайте ми силата, която да подкрепи Комисията във времена на криза, за да мога да убедя страните –членки да тръгнат на тези общи европейски политики.

На фона на изпитанието на кризата, какъв знак ще бъде отрицателният вот за Лисабонския договор от референдума в Ирландия, или вие сте оптимист?
Аз очаквам, макар че преди две години пак бяхме оптимисти, положителен резултат. Засега, обаче, са много противоречиви резултатите за нагласите на социологическите агенции в Ирландия. Евроскептичните гласове на движението „Либертас” се надигат. То беше и в основата на ирландското „не” на Лисабонския договор преди две години. Вярно е, че не успяха да имат свои евродепутати, защото заложиха на личности, които са много спорни като авторитет в отделните европейски страни. Хората не му повярваха в другите страни, не успя, както се изисква, да създаде структури в 7 държави, но в Ирландия въпреки всичко може да попречи на референдума. Обещал е ново изявление в навечерието му. Трябва да сме наясно с този риск. И въпреки всичко аз съм оптимист, защото този път ирландците получиха допълнителни гаранции в областите, в които Ирландия имаше опасения, че Лисабонският договор може да попречи по някакъв начин на тяхната независимост и суверенитет. Аз лично не съм привърженик на даването на специални условия за страните –членки – или си равноправен член и имаш еднакви права и задължения, или „не играеш”.

Това ще е лош знак?
Разбира се, после други страни ще кажат, че имат своите особености и така до безкрай…

Т.е. ЕС направи малък компромис в рамките на закона, както се казва, за Ирландия?
Да, бяха дадени гаранции за тази страна. Но аз се учудвам, когато става дума за евроскептиците. Те би трябвало да са най-големите привърженици за приемането на Лисабонския договор. Според него, за пръв път имаме легална разписана процедура по възможността за напускане, за излизане от ЕС. По процедурите на този договор това е възможно. Не мисля, че ще се стигне дотам, но Лисабонският договор е отворил свободно тази врата. Издига се и ролята на националните парламенти. Но евроскептиците явно разчитат на клишетата в мисленето на част от гражданите.

Ако няма политическа логика в такива антиевропейски настроения, какви интереси могат да стоят зад тях?
С това вече минаваме в графа „конспирации и слухове”, където се говори за глобални интереси, които са против това ЕС да бъде силен и да се противопоставя на другите глобални сили, като САЩ, например. Но това са все пак слухове, защото няма доказателства откъде се финансират тези хора и конкретно кампанията срещу приемането на Лисабонския договор в Ирландия.
Може би всички тези трудности, както и предизвикателствата на глобалната криза ще подействат оздравително на ЕС, където не всичко трябва да се обяснява с пазара, все пак?
Затова и г-н Барозу говореше за трите принципа- на солидарност, свобода, справедливост. Той обеща и нов ресор в ЕК – еврокомисар по справедливостта и правата на човека. Но имаме и другият проблем, свързан с Лисабонския договор- не толкова с Полша, а чешкият президент Вацлав Клаус е следващият европейски проблем. Защото той играе собствена игра и може с месеци да забави приемането на договора. Неговият мандат като президент е още две години и всъщност той дълго би могъл да блокира европейските институции с неподписването му, ако това е неговата цел. Но при всички случаи ние, от ЕНП, сме казали, че избор на нова ЕК трябва да има, независимо дали по договора от Лисабон или от Ница, така че тя ще бъде избрана, независимо дали ще влезе в сила Лисабонският договор. Това гласувахме тази седмица, а не да се чака, както настояваха Зелените. Процедурата за номинации за еврокомисари е отворена от една седмица. Председателят на ЕП г-н Бузек даже призова г-н Барозу колкото е възможно по-бързо да започне с тази процедура.

А достатъчно ли се използва, според вас, капацитета на евродепутатите ни като още 17 посланици на държавата? Могат ли и те да се превърнат в единен глас и в една институция?
Искам да въведем определена практика, независимо, че принадлежим към различни политически семейства. Всяка фракция си взима решение за гласуване по определени законопроекти. Но въпросът е преди всяко гласуване в пленарна зала в Страсбург, да направим един общ български прочит на предстоящите законови текстове. И да видим от българска гледна точка дали имаме различия с това, което се предлага. Практиката, която сега въвеждаме, е всеки евродепутат да поддържа пряка връзка със своя „ресорен” български министър, според комисията на която е член в ЕП. Това е в посока на нашия стремеж отпреди изборите за синхрон в действията на институциите , с правителството – конкретно. За да сме наясно с националния интерес и съответно да го защитаваме в ЕП. И тук не би трябвало да има разлика в позициите на колегите от другите партии. Те са на същото мнение. Няма значение дали сме леви или десни, когато става дума за интереса на България, всички сме обединени. Наш общ дълг е и да преведем десетките и стотици хиляди страници текст от законодателните актове на европейските институции, които се изработва в Брюксел, на близък за хората език. За да разберат за какво плащат заплатите на чиновниците там и дали този труд е полезен за нас. Радвам се, разбира се, че България си остава, според последните изследвания на Евробарометър, като държава, чиито граждани имат най-високо доверие към европейските институции. Две трети от българите им вярват. Ние, обаче, трябва да възстановим доверието на българските граждани в българските институции. Това е предизвикателството пред правителството. И, разбира се, да се възстанови доверието на европейските партньори в България.

ПАМЕТТА НА ОБЩЕСТВОТО Е КЪСА, ДОРИ ЗА БЛИЗКИ СЪБИТИЯ
Звучи наивно, когато някой има претенции за „ново начало”, смята председателят на Института по история към БАН проф. Георги Марков

Проф. Георги Марков: Оказва се, че в историята никой не може да започне нито отначало, нито начисто
Росица Цонева Г-н Марков, какво е добре да помним като граждани на България днес за Деня на независимостта?

Този празник е един нов стар празник. Той се е чествал веднага, от следващата година след обявяването на Независимостта през 1908-а. Но тъй като след 1918 година се е чествал заедно с възшествието на цар Борис Трети, той е забранен като фашистки, буржоазен и монархически през 1945 година. И едва през 1998 г. за деветдесетгодишнината на независимостта на Царство България е възстановен. А миналата година тържествено отбелязана бе неговата стогодишнина във Велико Търново.

Като историк, обаче, вие винаги имате позиция към злободневието. Кажете, формално ли се отнасяме към националните си празници?

Специално този ден не е достатъчно осъзнат като важен в историята ни. През миналата година правихме конференции, включително и международна от Софийския университет, издадоха се книги. Aз лично издадох монография в Народното събрание „Независимостта на България през Балканската криза”. Но все още не осъзнаваме важността на тази историческа дата, а този ден трябва да го приемем като празник за нас, българите. И да разберем, че Освобождението през 1878 година наистина възстановява българската държавност. Но Княжество България по силата на Берлинския договор остава васално спрямо Османската империя. Така че Княжеството е зависимо от султана. Лошо е една държава да бъде зависима политически и икономически. Преди 101 –а години България е отхвърлила васалната си зависимост от Османската империя и става пълноправна държава в международните отношения на Европа.

Да разбираме, че има още много да научаваме за тази дата и че сме длъжници пред паметта на тогавашните български държавни мъже?

Хората все още казват: ама каква независимост 30 години след Освобождението. Но има такива тънкости в международното право, като например, това, че България не е могла да сключва международни договори, без одобрението на султана-тогава Абдул Хамид Втори. За да бъде признат от международната общност договорът от Букурещ след успешната ни война срещу Сърбия след Съединението, например, султанът изпраща пратеник, който подписва заедно с българската делегация, водена от Гешов. Ето какво буквално означава политическа зависимост.

Но ние „не броим” годините от историята ни между Освобождението и обявяването на независимостта за васални, за вид продължаване на робството от империята…

Вярно е, че България тогава е в икономически възход, а политически се изгражда като една съвременна държава. България прави опити да заобиколи зависимостта от Османската империя, но самите Велики сили, подписали Берлинския договор, са бдели да се изпълнява особено клаузата, че България е автономно трибутарно княжество. Трибут на латински означава данък. И наистина всяка година България е плащала 200 000 френски франка данък на султана.

Можем ли да намерим аналогии между времето на обявяване на независимостта и днешна България?

След влизането на България в Европейския съюз, българската държава доброволно се отказа от част от суверенитета си. Ние нямаме султан над главата си, но имаме наднационални институции в Брюксел и в Страсбург, от които смятаме, че сме зависими за добро. Още повече, ако се приеме Лисабонския договор, тогава ще има президент на Европейския съюз и министър на външните работи. Това означава, че още повече намалява суверенитета на страните на съюза. И днешните български държавници трябва да се стремят въпреки тези условия на зависимост да защитават националните интереси на България. Аз считам, че основното, което трябва да знаем и помним, че преди 101-а години правителството на Александър Малинов е успяло въпреки съпротивата на европейските Велики сили и на Османската империя, е успяло да достигне до провъзгласяване и признаване на независимостта ни, защото се е борило заради националния интерес. Има и други примери. Нашата съседка Гърция, например, която е в НАТО от 1952 –а година, а в ЕС- от 1981-а година. И гръцките правителства, независимо дали са леви или десни, успяват да отстояват интересите на гръцката държава.
Затова не бива да се оправдаваме сега с ЕС, както навремето Тодор Живков казваше: каквото ни кажат в Съветския съюз, трябва да изпълняваме безпрекословно. Но и Европейският съюз не е Съветският съюз, надявам се. Лисабонският договор, обаче, издига ролята на националните парламенти. Но това означава, че въпреки че има навсякъде по света боричкане между партиите - управляващи и опозиция, те трябва да се обединяват. И когато се решават жизнено важни проблеми за нацията, елитът да се обединява. При нас все още е ниска политическата култура в това отношение. В продължение на двадесет години представители и на най-високите ни държавни институции не умеят да говорят един със друг пред медиите. Понякога се обиждат и използват изрази от улицата. Което е недопустимо за политици, които се смятат за държавници.
Трябва институциите в лицето на един президент, министър-председател, на председател на Народно събрание, на Главен прокурор да се уважават, ако не лично, то да уважават институциите. По този начин да дават пример и на останалите. Аз съм в комитета за защита на АЕЦ”Козлодуй” от 2000-та година и съм свидетел как през тези години опозицията и управляващите променяха позицията си според това кой в момента е на власт, вместо да отстояват консенсусна позиция според националните интереси. От гледна точка на вековната история на нашата европейска държава, двадесет години не е много. Но от гледна точка на човешкия живот това е страшно много, това е времето на едно поколение, според историците.

В този смисъл какво е посланието ви към днешния управляващ елит?

Един български държавник не трябва да се изказва неподготвен под влияние на чувствата или в стил „не ме интересува”. Исторически през последните 130 години основният недъг на българските политици, независимо дали говорим за Царство България, за Народна Република България или за Република България, това е, че понякога чувствата властват над разума на политика. Допуска се някаква сигнална първична реакция. Но един държавник , особено, ако заема висок пост в йерархията, преди да каже и една дума, трябва да я премисли три пъти. А при нас много лесно се изстрелват не само думи, а цели изречения. Отсреща му отговарят и се случват неща, недобри за българското общество. В ЕС не се замерят така с думи.

Защо ни е необходима най-вече историческата памет, според вас?
За съжаление, историческата ни памет е къса. По повод двадесетгодишнината от прехода с хората на науката възнамеряваме да направим конференция на 14 декември за поуките на прехода. Като събитие ще вземем конкретен повод от големия митинг в София заради отпадането на член първи от Конституцията за ръководната роля на партията. Политическите партии вероятно ще честват датата разделени- едните като преврат, другите като революция. Върнах се преди 15-20 години и се сетих за забравени някак от обществеността неща. Дори и за това кратко време ни е къса паметта. Смениха се толкова правителства и всеки смяташе, че някак започва „начисто”, отначало. Но се оказва, че в историята никой не може да започне нито отначало, нито начисто. Затова и звучи наивно, когато някой има претенции за „ново начало”. Така че, да се поогледаме поне в историческия опит на прехода, който е много горчив и е много тежък, с висока цена. Един милион млади българи са извън България и работят за богатството на чужди общества. Ние загубихме един милион млади българи и дано някои от тях да се върнат. И продължаваме да плащаме тази цена. А политиците, като дойдат на власт, някак започват да гледат отвисоко и приемат този проблем за дребен. То е хубаво да гледат от високо, но да гледат надалеч и прозорливо.

Т.е. вие предлагате политиците да не мислят мандатно?

Да, старата максима, че политикът мисли до края на мандата, а държавникът – за следващите поколения, важи и за нас. Ясно е, че политическите опоненти не могат да се харесват. Но трябва да се изслушват и да се понасят. И дори ако опонентът предложи нещо добро, да му стиснеш ръката и да кажеш: браво на теб, това е за добро на България! Много важно е да надскочат себе си и политическите си пристрастия. Надявам се това да се случи. Защото от историята може да се черпи и оптимизъм. България е преживяла и национални крушения, революции и преврати, но все пак има дати като Освобождението, Съединението и Деня на независимостта, които ни дават оптимизъм на нас, българите. Затова са и празници, за да си ги напомним.

BULGARIA NEWS ПОЗНА: РУМЯНА ЖЕЛЕВА ЩЕ Е ЕВРОКОМИСАР
Румяна Желева ще бъде наследена в МВнР от заместника си Марин Райков
Бойко Борисов започна голямата въртележка в правителството. За съжаление трябва да отбележим, че управляващи и опозиция трябв да проведат дебат и да постигнат консенсус и за ресора на еврокомисарят ни
Bulgaria News отново позна. Външният ни министър Румяна Желева ще е следващият български еврокомисар, най-накрая потвърди пред „Неделя 150” по БНР председателят на управляващата партия ГЕРБ Цветан Цветанов. Тя ще замени придобилата скандална известност с политическата си протекция от председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу – Меглена Кунева. За щастие, въпреки натиска и лобирането на Барозу, Бойко Борисов не се поддаде на натиска и наложи своя кандидатура.

„Партийната процедура за номинация за еврокомисар е същата, както и за кмет на София
- с участието на делегати от всички райони. Това ще бъде човек, който познава добре структурата и работата на ЕК, познава и европартньорите. По всяка вероятност ще бъде жена”, заяви вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов.
Той отказа да уточни дали Бойко Борисов започва голямата въртележка в правителството. Румяна Желева ще бъде наследена от заместника си Марин Райков, а Йорданка Фандъкова от Сергей Игнатов, бивш ректор на Нов български университет (НБУ).
„Все пак по-демократично е да бъде обсъдена дадена кандидатура, след като се произнесат структурите, след което ще бъдат информирани и медиите у нас”, отбеляза Цветанов. Той припомни, че Румяна Желева е била номинирана за евродепутат от повече от половината структури на ГЕРБ в страната, но не е изключено сега да бъдат направени номинации и на други хора.
„Това е право на структурите на ГЕРБ”, каза Цветанов и обеща, че след празниците ще започне номинацията по всички структури на ГЕРБ в страната, след което ще бъдат обсъдени в централата на партията, като до седмица-две ще стане ясен кандидатът за еврокомисар.
Вицепремиерът уточни, че такава е практиката във всички държави от ЕС - изборът е на правителството. По думите му, би могло да се обсъжда и кандидатурата на Румяна Желева, тъй като изцяло покрива профила за еврокомисар и има изключително силна подкрепа от партньорите ни в Европейската комисия (ЕК).
За съжаление в ГЕРБ по всички важни въпроси последната дума има лидерът и премиерът Бойко Борисов. Той лично наложи за свой наследник в София образователния си министър Йорданка Фандъкова, за да може да продължи с контрола над ситуацията в столицата.

Задкулисната дипломация на ГЕРБ да излъчи нов еврокомисар и нетактичният натиск на Барозу

в подкрепа на Кунева принуди Bulgaria News да пусне в средата на седмицата инсинуацията, че
Симеон Сакскобургготски би могъл да бъде българската кандидатура за еврокомисар. Личните качества на бившия премиер наистина го правят най-подходящ. Нашата цел беше да покажем примиренчеството на българската политическа класа, която очаква безропотно и безкритично коя бележка с нечие име ще извади от задния си джоб Бойко Борисов.
Още не е ясен ресорът, за който ще отговаря българският комисар. Преговорите предстоят, посочи Бойко Борисов по време на срещата на Съвета на ЕС. Той дори добави, че ресорът зависи от председателя на комисията Жозе Мануел Барозу, а не от българското правителство.
"Реалистичното, което можем да получим, най-добрият вариант, е разширяването, междусъседкото сътрудничество," каза Борисов. "Направихме си устата за инфраструктурата, транспорта и енергетиката, но там пазарлъкът е много голям," обясни той.
За съжаление трябва да отбележим, че управляващи и опозиция следва да проведат дебат и да постигнат консенсус и за ресора на еврокомисаря ни. Всички политически партии в Румъния се обединиха около идеята да поискат мандат за земеделието и позицията им получи подкрепата на Франция. А у нас Бойко Борисов преговаря, а опозицията пасува. Няма и дума,за обединение дори около лансираното от предишното правителство искане за енергетиката.

По 24 часа

ДПС: 79 избиратели са гласували двойно в Турция
79 случая на двойно гласуване са регистрирани в Турция на изборите за 41-во Народно събрание, съобщи на зам.-председателят на парламентарната група на ДПС Лютви Местан.
Групата на ДПС даде пресконференция по повод сезирането на Конституционния съд от страна на РЗС за нарушения в провеждането на изборите на 5 юли.
Според Местан по данни на ГРАО общо 174 са случаите на регистрирани двойни гласувания, тоест това са гласуванията, при които едно лице е гласувало два пъти. Местан смята, че ако тези 79 гласа в Турция са дадени само за една политическа партия, те не биха могли да променят резултата.
В мотивите за сезиране на Конституционния съд от страна на РЗС се казва също така, че не е възможно в една секция в един ден да гласуват повече от 1000 души. От ДПС са направили справка от МВнР, според която в Мадрид в една избирателна секция са гласували 2294 избиратели.
Относно твърденията, че гласувалите и дописаните в избирателните списъци в Турция значително надвишава първоначално подадените заявления за разкриване на избирателна секция, от ДПС дадоха данни от направена справка, според която в Милано при подадени 88 заявления в деня на гласуването са дописани 998 души. Подобни случаи имало в Мадрид, Никозия, Палма де Майорка и др.

Горският фонд точел пари, лесничеите – гласове за ДПС
Голямото крадене” в българската гора, за което толкова се говори, е под формата на 1 млн. кубични метра изсечена дървесина годишно извън официално добиваните 4,5 млн.
Това разкритие направи депутатът от ДПС Юнал Тасим по време на вчерашните дебати по промените в закона за горите. С тях държавната агенция става изпълнителна към земеделския министър, а фондът “Българска гора” се закрива. Парламентът прие проекта на първо четене със 151 гласа “за”.
Свърши горското царство на ДПС, сега трябва и гола сеч по управленските етажи на сектора, зарадваха се от “Атака”.
Сивият сектор всъщност е организиран от фирми, които имат легално право на търговия с дървесина, и бурно се разрасна след въвеждането в нормативната база на “големите ползватели”, намекна в кулоарите Тасим, но не разкри подробности. Голяма заблуда ще е от схемата да се изключат горските стражари и надзиратели, добави само той. Това обаче категорично не е свързано с ДПС, отсече депутатът.
През последните 8 г. всеки горски имаше задача да осигури определен брой гласове за изборите за ДПС, обяви пък Димитър Чукарски от РЗС.
Ако се закрие фондът, заради кризата няма да се вложат пари за належащото изграждане на горска инфраструктура и залесяване, предупреди опозицията. Точно със залесяването фондът е точел пари, отвърнаха обаче от ГЕРБ.
При цена на декар от 105 лв. залесяване през фонда излизало 240 лв. - близо 2,5 пъти повече, съобщи Атанас Камбитов. До 1 септември са сключени договори общо за 9,715 млн. лв., но не е ясно по колко от обществените поръчки цените са завишени, каза още за “24 часа” той.
При какви условия ще се прегледат заменките на гори, върху които преди 2 седмици бе наложен мораториум, ще се реши с изцяло новия закон за горите, съобщи шефката на ресорната комисия Десислава Танева.

Хванахме безработен с имане за 8 млн. лева
Роман Василев зам. градски прокурор на София
- Роден на 4 май 1962 г. в Пазарджик.
- Завършва гимназия в родния си град с английски език, икономика в Санкт Петербург и право в София. Специализира в Германия, САЩ и столицата на Финландия.
- Постъпва на работа в Националната служба за сигурност и 8 г. работи по противодействието на корупцията в държавната власт. От 2000 г. е следовател в Пловдив и София. Разследва престъпления по служба, дела за подкупи, контрабанда с акцизни стоки, фалшификации и т.н.
- През 2006 г. става зам. градски прокурор на София. Следи за хода на делата срещу организираната престъпност, прането на пари и злоупотребите с еврофондове.

- Г-н Василев, колко нови спецекипа започват от 1 октомври да се борят с мафията и по какво се различават от старите звена в прокуратурата?
- Екипите ще са тайни и няма да кажа броя им, но са достатъчни.
Имената на членовете им няма да бъдат афиширани в широк кръг. На всеки животът му е най-мил, а борбата с престъпността минава през много лишения. Естествено, с внасянето на обвинителния акт или с последвали от разследванията арести казусите ще стават ясни. Все пак у нас процесът е публичен.
Екипите ще бъдат отделени в специализирани помещения, нев сградата на прокуратурата.
- Като италианските магистрати ли?
- Да, ще ползваме модела на италианската прокуратура "Антимафия", но и на Испания и Холандия. Колегите ще работят в добър комфорт, но ще са подложени и на някои ограничения, свързани с опазването на информацията.
- Какви по-точно?
- Отнасят се до ползването на телефони и свободното влизане и излизане от определена сграда, ще имат специални карти за достъп и т.н.
- А лична охрана?
- За нея ще се преценява според това дали има реална заплаха за сигурността.
- Досега има ли случаи на заплахи и натиск срещу прокурори, които работят срещу организираната престъпност?
- Не, ако изключим въоръжените лица, които влизаха в моята къща преди 2 г. Те не бяха заловени. До момента делото е спряно срещу неизвестен извършител.
- Затова ли продадохте къщата си в Бояна?
- Не е това причината, а рецесията, която стана, и желанието да си реша някои семейни проблеми.
- Делата срещу министри и депутати от новите спецзвена ли ще бъдат поети?
- Няма да коментираме кръга на делата. Преди 3 години със заповед на главния прокурор Борис Велчев бяха създадени първите изнесени екипи в националното следствие и спецотдел във всяка окръжна прокуратура. Те дадоха резултат - делата срещу Вальо Топлото, Александър Томов, "Софийски имоти", Барона с кредитните карти, корупцията в митниците, хванатите пари на аерогарата, осъдените чиновници от Министерството на икономиката.
Много е грозно, когато се забравят тези неща и се казва: виждате ли, прокуратурата започва чак сега да работи на екипен принцип. Да не сме толкова черногледи. Не може да искате от прокуратурата всичко. Контролните органи по места и ведомства също трябва да вършат работа. Наскоро главният прокурор каза, че постъпилите сигнали от инспекторатите в агенции и министерства са само 0,2%. Тези хора за какво работят и за какво получават пари.
Инспекторатите трябва да създават организация за пресичане на опитите за корупция, административните нарушения, нерегламентираните връзки и т.н. Ако пращат навреме материалите в МВР и в прокуратурата, щеше да има повече акции и разкрити престъпления.
- Наблюдава се засилена активност на прокуратурата по отношение на действията на бившите министри. В същото време се твърди, че през последната година и половина не се работи по прането на пари.
- Няма такова нещо. Например по делото, което лично наблюдавам, във връзка с т.нар. акция "Тузари", само за последните 3-4 месеца са образувани 13 досъдебни производства за пране на пари срещу 13 лица. Това стана след проверки на МВР, ДАНС, НАП и прокуратурата, които показаха несъответствие на доходите.
Основанието да се образуват дела за пране на пари е, че има извършени и други престъпления - грабежи, измами, търговия с хора, проституция, незаконен трафик, данъчни престъпления и др.
- Има ли известни имена сред обвиняемите?
- Ще оставя това за по-нататък.
- А други разследвания по акция "Тузари"?
- Назначени са над 250 проверки срещу "оперативно интересни лица", материалите от тях постъпват поетапно. След приключването им вероятно ще образуваме дела за укриване на данъци, ще има и още обвинения за пране на пари. Ще започнем и нови проверки с митниците за контрабандните канали и продажбата на акцизни стоки без бандерол.
- Най-фрапиращият случай, на който се натъкнахте при акция "Тузари"?
- Най-голямото несъответствие бе: придобито е имущество за 8 млн. лв. (недвижимо и движимо), при положение че проверяваният за 4 г. няма един ден трудов стаж.
- Преди това с какво се е занимавал?
- Става въпрос за човек на 23 г., с каквото и да се е занимавал, трудно се събират 8 милиона.
- Може да е син на богат човек или да има богата приятелка?
- Не коментирам повече. Когато му дойде времето, ще разберете.
- Получихте доста сигнали от изпълнителната власт срещу бивши министри. Бързината, с която образувахте дела, планираните разпити и обвиненията създават усещане, ча работите под натиск.
- Няма дело под натиск. Преписките, по които сега има обвинения, не са от вчера. Още през февруари-март имаше обиски във връзка с разследвания, по които наскоро повдигнахме обвинения - срещу бившия земеделски министър Валери Цветанов и бившия шеф на агенцията по горите Стефан Юруков. Няма нищо случайно. Отговорно мога да кажа - в случай че има достатъчно данни и доказателства за престъпление, аз ще съм първият, който ще арестува и сегашен министър, независимо кой е той. Ще се действа, както към всички останали, без страх. Няма да има чадър нито за бивши, нито за сегашни управници, стига обвиненията да са документирани и доказани.
- След като делата не са от вчера, защо не повдигнахте обвинения срещу Цветанов и Юруков по-рано, например преди изборите?
- Старите босове имаха връзки на всички нива във властта. Няма теч на информация от прокурори, нито дела под натиск.
- Бяхме възложили доста експертизи, резултатът от тях не идва веднага. Необходимо бе технологично време да се излезе със становище.
- Преди около месец тръгна проверка за ремонт на социалния дом в Стара Загора. Вярно ли е, че ще искате имунитета на бившия социален министър Емилия Масларова?
- Това го четох, но не знам кой го твърди и кой го е пуснал като информация. Към настоящия момент нямаме основания да настояваме пред главния прокурор да иска сваляне на имунитета на г-жа Масларова. По делото са назначени строителни и икономически експертизи, има още доста работа.
- Често обаче представители на изпълнителната власт или депутати съобщават за предстоящи обвинения, вървят пред прокуратурата...
- Не, не... Може би има грешка или терминологичен пропуск. Като казват ще бъдат обвинени, имат пред вид установени нарушения, които биха били достатъчни за повдигане на обвинения.
- Може би обяснението е по-просто - че от прокурорите тече информация?
- Няма такова нещо, просто в отделни административни единици не се прави разлика между повдигане на обвинение и изпращане на преписка в прокуратурата.
- За проверките в Министерството на отбраната се говори отдавна, кога да чакаме резултат от разследването?
- Възложени са експертизи, има процедура, икономическите дела не са толкова прости, не е като да разследваш убийство на заварено местопроизшествие.
- Кой военен министър е викан ли е на разпит по случая "Терем"?
- Знаете, че бившият директор на "Терем" Жечко Петров е обвиняем. Проверяват се и други неща, но нека колегите да си свършат работата. Ще кажа само, че Николай Цонев засега не е викан на разпит.
До края на месеца в съда ще бъде внесено делото срещу бившия зам.-министър на МВР Раиф Мустафа. Уточнява се окончателната квалификация, за да се конкретизира обвинението за подкуп. Но доказателства има и срещу Мустафа, и срещу бизнесмена Росен Маринов.
- В случая с "Терем" обвинението се пропуква. Съдът пусна Петров от ареста с мотива, че няма достатъчно доказателства срещу него за присвояване на пари.
- Не е редно и не коментирам решения на съда. Делото не е приключило.
- Напоследък големи спорове предизвика законът за амнистията. Твърди се, че не друг, а прокуратурата е настоявала да има помилване за леките непредпазливи престъпления.
- Не бих коментирал закон, който е влязъл в сила.
Смятам, но това е личното ми мнение, че можеше да се извърши промяна в Наказателния кодекс, така че текстът по чл. 219 - за безстопанственост, да не попада под тази амнистия. Той касае преди всичко властта, удовлетворението на държавата от постигане на правосъдие.
Корупцията винаги е във властимащите, другите нямат реален достъп до разпределението на благата.
Може би трябваше да се даде възможност прокуратурата да реши разследването по такива досъдебни производства към друга дата (срокът да не тече от юни 2008 г.), така че да се приключат висящите производства. И тогава някои дела вероятно нямаше да бъдат прекратени.
Логиката на закона за амнистията е да бъдат премахнати някакъв род престъпления, за да се облекчи работата и на съда, и на прокуратурата.
- Подкрепяте ли предложението да се отнема имущество на хора без влезли в сила присъди?
- Този закон беше внесен в предишното Народно събрание, но на два пъти депутатите не приеха аргументите на комисията "Кушлев".
Към момента престъплението по служба не попада в закона, изключение прави само ал. 5 от чл. 282 от НК. Първите четири алинеи за длъжностни престъпления не фигурират и осъдените за това, че са се възползвали от своето служебно положение, се измъкват.
В ирландския модел например е заложено да се отнема имущество, преди човекът да е осъден.
Представете си в случая "Маргините". Евентуална присъда по делото може да влезе в сила след 10-12 г. А равностойността на имуществото каква ще е, какво ще се отнеме. Или друг пример - за имущество, свързано с бързо разваляеми активи - не можеш да продаваш, заменяш, а трупаш разходи за застраховки, охрана и т. н.
Идеята сега е процесуалният ред да бъде вкаран в самия закон за отнемане на престъпно имущество, по Гражданскопроцесуалния кодекс процедурата е трудна и тежка. Всички дела, по които има обезпечителни мерки от съда - възбрани и запори, буксуват. Нямаме проблем само за делата със споразумения, те се приемат за присъда.
- Тоест няма проблем да се отнемат имоти на Митьо Очите?
- Не само на него, а и на други. Ще се пристъпи към отнемане на хотел "Тане" в Банско на Манфред Дийл, който бе осъден и в Германия, и у нас (бел.ред. - бизнесменът Дийл излежава 7-годишна присъда за присвояване).
По-голяма част от силовите играчи с наша помощ са или извън страната и се укриват, или са в ареста. Издирваме Таки, небезизвестния Тони Мамата, Рашо, близки до Ицо Исуса, Ивайло Ториното - близка връзка на Златко Баретата и Тони Мамата. Старите босове бяха дълги години на пазара и си бяха създали връзки във всички органи на държавната власт и управление. Отстраняването им беше трудно. Когато не си понасял наказателноправната репресия, си имал възможност да трупаш пари и да осигуряваш своята безопасност.
- Само за седмица две групи полицаи влязоха в ареста?
- Ще продължим по тоя начин. Полицаите са действали не от вчера. Наглостта им е стигнала дотам, че са използвали служебния си автомобил, за да рекетират хора и да вземат пари. Ще видим дали има данни и за предишни техни действия. Полицаитеса дадени на комисията "Кушлев", която ще провери какво имущество имат и откъде.
- Но с болните обвиняеми май не може да се справите, делото на Маргините от години не е мръднало.
- Затова в закона трябва да се разграничи какво представлява невъзможност за участие в дело при заболяване.
В момента единият от подсъдимите, за когото говорим, че е болен, се разследва за това, че е ходил по улиците, и вероятно ще има обвинение за използване на чужди лични данни за теглене на пари от банкомати.
Какъв е проблемът да присъства на делото, не го карат нито да копае, нито да се качва по въже или да скача във вода.
Не се подиграваме със здравословното състояние на никого, опазил Господ. Присъдата има за цел да превъзпита и да възпира. Какъв ще е ефектът, ако се получи след 10-15 г.
- Виждам, че четете "Ловец на мафиоти" на Алфонсо Сабела, който е успял да залови и осъди над 100 мафиотски босове. Добрият прокурор такъв ли трябва да е - ловец?
- Иначе трябва да си седи вкъщи или да продава домати и краставици. Ако не лови мафиоти, какво прави?
- У нас колко мафиоти са хванати?
- Опитваме се да станат повече.
- Какво не ви достига?
- Трябва да има политическа воля за промяна на законодателството, повече правомощия за прокуратурата и МВР. Да се повишат професионализмът и лоялността на прокурорите. Няма място за кабинетни магистрати, които си седят на бюрото и чакат някой дознател да им донесе някоя папка.

По Bulgarian Post

Цената на независимостта на България
Обикновено използваме словосъчетанието “цената на свободата” в преносен смисъл, имайки предвид “усилия, лишения, борби, революции, жертви …” Не става дума за цена, в буквалният смисъл, за пари, количество банкноти, която някой е похарчил за да си купи “свобода”. При нас случаят е малко по-друг. Тук става дума за това, колко ни е струвала нашата национална Независимост, тази същата, чиято сто и първа годишнина гордо отбелязваме на 22 септември тази година. Става дума за пари - има една конкретна сума в лева, която се знае от историците. Ако дочетете тази статия, и Вие ще разберете точно колко лева струва нашата свобода.
Както обикновено, всичко започва доста по-рано – веднага след Руско-Турската Война от 1877-78 г. Тя, както е известно завършва с прелиминарния (предварителен) мирен договор между Руската и Османската империи, подписан в красивото курортно предградие на Истанбул, наречено Сан Стефано, в къщата на един арменски търговоец. Там познатият ни граф Игнатиев, под звуците на бойните тръби на маршируващата руска армия, диктува на представителите на султана параграфите на споразумението, за което вероятно и сам е знаел, че няма как да бъде изпълнено.
Няколко месеца по-късно, през лятото на същата година, Източният въпрос е окончателно уреден от Европейският Концерт на Великите сили на конгресът в Берлин. С любезното домакинство на “железния канцлер” Отто фон Бисмарк, нещата са уговорени така, че почти всички заинтерисовани страни да са удовлетворени, ако не напълно, то поне в рамките на общоприетото за тази епоха дипломатическо благоприличие. България, макар и разделена на няколко части, е автономно княжество, останалите балкански държавици са напълно независими, а територията на османска Турция е силно орязана. Най-интересна е съдбата на бунтовната област Босна и Херцеговина, която всъщност запали пожара на Източната Криза през 1875 г. и от където започна всичко. Тази дотогава османска провинция се дава под попечителството на Виена – Двуединната империя получава правото да окупира и администрира тази де юре османска, де факто австо-унгарска територията за срок от 30 години. Този срок изтича през ранната есен на 1908 г.
Междувременно за тези три десетилетия положението в Османската империя не се е променило към по-добро, даже напротив. Всичко прогресивни рефрми, към които западните страни - къде с добро, къде с лошо, се мъчат да подтикнат “Болният човек край Босфора” сякаш са изоставени. Султан Абдул Хамид ІІ прекъсва реформаторската политика на “вестернизация”, водена от неговите предходници и с течение на времето се налага като едноличен и неограничен владетел. Дори един от досегашните крепители на империята, валия на Дунавски вилает, впоследствие и Вели Везир, лидерът на младоосманците Мидхат паша е заточен в Мала Азия, а по-късно и убит, защото не се вмества в политиката на Високата Порта.
За разлика от напредничавия идеолог Митхад паша, султан Абдул Хамид ІІ насърчава ислямизма, като твърди, че изоставането на Османската империя спрямо Западна Европа и всичките й външнополитически несполуки се дължат единствено на отклонението от исляма и на покваряващото западно влияние. Ислямистите се застъпват за пълно възвръщане на традиционното мюсюлманско право (шериата) и за безкомпромисно прилагане на религиозните канони във всички сфери на човешката дейност. В отговор възниква едно ново обществено движение, наречено “Младотурско”, под формата на цяла мрежа от комитети “Единение и прогрес”, които повеждат борба за възвръщането на конституцията от 1876 г. Подобно на младоосманците, младотурците също са загрижени за оцеляването на империята и смятат, че тя може да придобие отново някогашната си мощ само ако се модернизира.
През юли 1908 г. опитите на Абдул Хамид ІІ да ликвидира младотурските комитети предизвиква бунт сред военните гарнизони главно в Македония. Размириците обхващат все по-голяма част от войската, като на страната на революционерите преминават и все повече от онези съединения, които султанът е изпратил за потушаването на бунта. Първоначално младотурците се радват дори и на симпатиите на широки среди от християнското население.
На 24 юли 1908 г. Абдул Хамид ІІ е принуден да прогласи възвръщането на конституцията от 1876 г. и назначава за велик везир Кямил паша. Провъзгласен е «Хюриет» - равенство между всички т.н. «отомански» народи». Младотурците въвеждат двустепенната избирателна система и налагат известен имуществен ценз, но по-същественото е, че все повече и все по-шумни са гласовете, застъпващи се за подновяването на някогашното могъщество на Турция, като рано или късно Египет, България и Босна и Херцеговина щели да признаят Цариград за свое държавно средище. Това само улеснява и ускорява решението на Австро-Унгария да оповести анексията на този вилает към Двуединната монархия и да превърне “временната” администрация на Босна и Херцеговина в постоянна. На 20 септември 1908 г. от Виена връчват нота в столиците на останалите Велики сили, че на 23.09.1908 г. ще анексират бившият османски вилает.
В София също се активизират, окуражени от това явно нарушаване на Берлинския договор. В България си дават ясна сметка, че ако политиката на младотурците успее да реформира османската империя, то това би отдалечило възможността за реализиране на българския национален идеал, а именно – независима българска държава в рамките на СанСтефанския идеал. На този етап правителството на Демократическата партия, начело с премиера Александър Малинов предлага на княз Фердинанд страната да предприема постижимото за момента, а именно да обяви независимост и да отхвърли васалната зависимост на София от Истанбул. До този момент, България все още се води разделена на Княжество и Източна Румелия, като двете части се управляват от един и същи владетел – българския княз, но само по милостта на султана.
За да се изпревари реакцията на Европа, България обявява своята независимост на 22-ри септември 1908 г. – ден преди влизането в сила на австроунгарската нота. В Лондон са резервирани, а Санкт Петербург направо са бесни на нашата дипломация, защото подкрепя ходовете на австийците. Турците, както обикновено, изчакват и са готови на пазарлък. Той не закъснява. Във Виена по начало са доволни от нашата акция, защото ние сме тези, които първи сме нарушили Берлинския договор, а не те. Въпреки това, Австро-Унгария иска компенсация за ж.п линията Белово-Любимец. Това предприятие, носещо гръмкото име «Източни железници», по-известно като «Железницата на барон Хирш» е с дължина от 309 километра, които сега остават на българска територия. Общо за всичко, което фирмата притежава на наша територия и което сега е конфискувано от българската държава, нейните акционери искат компенсация от 145 млн. Френски франка.
От Цариград също се включват в наддаването. Те оценят своите загуби в размер на баснословните 650 млн. Фр. Франка. Тук е включено обезпечение за загубата на цялата провинция Източна Румелия. По силата на Берлинския договор, България, като васална на Османската империя, има част от задълженията на цялата империя. Т.е. всека заем, взет от Високата Порта се изплаща в известна част и от българите, чрез техните данъци. Самата Турция в този момент е във фалит, а отоманското финансово министерство по това време се управлява от попечителски комитет на банките-кредитори. Затова и Англия, Франция, Германия и Австро-Унгария подържат идеята за компенсации на Османската империя за териториалните и загуби. Според английските сметки, които са връчени в София от британския дипломатически агент Джордж Бюканън, България дължи на османската империя точно 18 657 651 турски лири, което е 429 млн. Фр. Франка. Цената на свободата.
София, разбира се, няма тези пари в брой. Знаейки това, западни кредитори, услужливо ни предлагат своите услуги – те ще ни дадът какъвто кредит искаме, но условията са... нека го кажем по-меко - колониални. Bank de Paris веднага е готова да ни отпусне краткосрочен заем аванс от 7 000 000 фр. Франка, за 3 месеца, с цел да се подпомогне България да посрещне някои свои нужди по покриване на държавния си дълг. Всъщност, успоредно с това и негласно, Франция води преговори с нашето финансово министерство, като заявява готовност да отпусне цялата сума за покриване на компенсациите.
Подобна схема предлагат и британците. Цифрите са сходни, само фирмата посредник межд Лондон и София е друга – тук се действа чрез финансовата къща Baring&Co.
Иван Салабашев – българския финансов министър, категорично отхвърля и двете приятелско заробващи оферти. От друга страна, Андрей Ляпчев, бъдещ премиер на страната, а понастоящем българския представател в Цариград, заявява, че София не приема никакви трибутарни данъци, нито каквито и да е закъснели плащания за Източна Румелия или пък някакви части от османския държавен дълг. Нашата Независимост, според нашите финансисти възлиза на 57.5 млн български лева и нито стотинка повече, като тук е включено и обезщетението за Източните железници. За да се по-силни българските аргументи, правителството изпраща към границата Тунджанската пехотна дивизия, твърдейки, съвсем в духът на времето, че не предпочита «парите пред войната» но заявявайки, че «по никакъв начин няма да даде нито педя своя земя».
Пазарлъкът явно се затяга, но все пак тази демонстрация изглежда има ефект, защото точно в този момент в Европа никой все още не иска или поне не е напълно готов да воюва. Русия наскоро е излязла от неприятния конфликт с Япония, а другите Велики Сили все още не са съвсем готови за големия сбъсък, който ще последва само след няколко години.
Австро-Унгария първа се оттегля от сделката, като се задоволява с една сума от 57 млн франка, които получава от Истанбул като компенсация за Източните железници, останали на турска територия.
За да се стигне все пак до някаква сделка, от Цариград предлагат ние да им платим кръгло 150 млн. Франка, и да се сметне въпросът за приключен. След известно колебание, на 22-ри декември същата година, от София отговарят с една последна оферта от 82 млн лева. От Истанбул веднага реагират с контрапредложение – 125 млн. франка в брой и известни териториални компенсации. Тук някъде сделката замръзва, като никоя от двете страни не е склонни да подобри своите предложения. Намесват се и руската страна, която предпочита да задържи България в своя орбита, с оглед на скорошното разделение на континанта на наши и ваши, на съюзници и противници. От Петербург решават да инвестират в нас, защото им се струваме добросъвестни платци и подходящи съюзници. На 3-ти март (пак тази дата) 1909 г. в Санкт Петербург руският външен министър Александър Изволски и неговият турски колега Рифат паша подписват едно предварително руско-турско споразумение, което определя финансовите параметри и схемата за изплащане на българската независимост. От една страна, Високата Порта се отказва от всички свои териториални претенции спряма България, а от друга страна, Русия опрощава на османската империя 125 млн. Франка. Това всъщност са пари, които Цариград дължи като контрибуция на победителите още от освободителната война 1877-78 г.. Самата сума е разпределена по следната схема:
40 млн. лв – компенсация за данъкът от Източна Румелия, внасян в попечителския комитет на отоманския държавен дълг,40 млн. лв – компенсация за стойността и правото на експлоатация на Източните железници, 2 млн. лв. – компенсация за жп линията Белово- Вакарел, 43 млн. лв. – компенсация за турските държавни имоти в Княжеството и в Източна Румелия.
Сделката е финализирана на 6-ти април 1909 г. в Истанбул. В присътвието на Техни превъзходителства посланиците на Великобритания, Франция и Русия, Андрей Ляпчев и Рифат паша подписват българо-турски протокол, с който османската империя признава независимостта на Княжество България от Османската империя.
На същият ден в Санкт Петрбург е сключена руско-българска финансова сделка. С нея Русия предоставя на България заем, без гаранции и контрол в размер на 82 млн. лв. за срок от 75 години с лихва от 4.75% годишно.
В интерес на истината, България прави няколко плащания по този заем – 1910-12 г. после избухва балканската война, после Световната, накрая през 1917 г. болшевиките вземат властта в Русия и променят правилата на играта. Новата съветска власт сама не желае нито да изплаща някакви заеми на царска Русия, нито да приема никакви плащания по кредити, давани преди революцията. Така и приключва въпроса с нашия дълг към Русия.
Затова пък възниква проблем с Австро-Унгария и Германия, които сега започват да изнудват България за цената на подвижния състав на Източните железници – локомотиви и вагони, сега използвани от БДЖ. И тук преговорите са затягат, докато накрая Фердинанд се ядосва и заявява на финансовия си министър: «срамота е пред Европа да се циганим» за дребни суми. Оказва се прав.
На 13 юни 1909 г. София изплаща сумата от 2 111 978 лева и 55 стотинки.
Това е точната цена на нашата независимост.


По класа.бг

Политиките за растежа няма да включват наказания
Нито една страна не би се отказала от суверенитет за важните икономически решения
Ангела Меркел обещава намаляване с €15 млрд. на данъка върху доходите през следващите 4 години, ако бъде преизбрана в неделя.

Крис Джайлс и Бертран Беноа
Рамката за устойчив икономически растеж, която лидерите от Г-20 ще трябва да договорят в петък, няма да включва строг принудителен механизъм, признаха официални лица. Представители на страните от Г-20 заявиха, че нито една страна не би се отказала от суверенитета си за важните икономически решения, така че едва ли ще има съгласие по въпроса за глоби или наказания за страните, трупащи огромни търговски излишъци или дефицити, увеличили глобалния търговски дисбаланс. Те обаче изразиха увереност, че големите икономики ще са по-склонни в бъдеще да следват стратегии за координиран икономически ръст, който да не зависи от американския потребител.Британският премиер Гордън Браун заяви пред журналисти, че страните от Г-20 ще договорят „по-ефективен начин за борба с трудностите и дисбалансите по света“. И добави: „Това е спогодба за растеж и работни места; глобална спогодба, която ще е първата; вярвам, че движението в тази посока се дължи на сериозната подкрепа, която бе оказана.“Повечето икономисти са съгласни, че дисбалансите, ясно забележими по американския търговски дефицит и свързаните с него излишъци в Китай, Германия, Япония и страните - износителки на петрол, са допринесли за глобалната икономическа и финансова криза.Световният растеж бе поддържан от доларите от излишъка на Китай и износителките на петрол, рециклирани обратно към американските потребители чрез финансовата система. Този механизъм обаче се срина през 2007 г. след банкрутите на много събпрайм длъжници и ужаса, разтресъл финансовата система.Британските власти предупредиха, че докато не бъде постигнат по-балансиран ръст, световната общност ще трябва да приеме или по-слаб ръст, или да отстъпи крачка назад към заслона на протекционизма, като всяка страна се устреми към трупане на търговски излишък. Те обаче уверяват, че не е обмислян принудителен механизъм в рамките на Европейския пакт за стабилност и растеж, който да ограничи бюджетните дефицити. Представителите на Г-20 се надяват, че ежегодната процедура по експертно оценяване под надзора на МВФ ще поощри страните да преследват политики, които да създадат по-балансиран икономически ръст.Германското правителство е решено да устои на всякакви обвързващи ангажименти за специфични мерки, които биха намалили излишъка по текущата сметка. Както и на всеки механизъм, който би го натиснал да предприеме мерки, за които смята, че нарушават суверенитета му. Властите в Берлин подчертаха, че правителството, особено при германската децентрализирана федерална система, има слабо влияние върху позициите по текущата сметка.Нещо повече, правителството вече наля €80 млрд. под формата на фискални стимули с цел да повиши вътрешното търсене и инвестиции. Освен това кабинетът планира да въведе данъчни съкращения за €14 млрд. през следващата година. Канцлерът Ангела Меркел обещава още по-сериозно намаляване в размер на €15 млрд. на данъка върху доходите през следващите 4 години, ако бъде преизбрана в неделя.Официални лица обаче посочват, че Берлин ще се съгласи на надзорен механизъм, който ще позволи на Г-20 да оцени ефекта върху националните икономически политики от прогнозите за ръста на дадена страна членка, както и на нейната текуща сметка и устойчивостта на подобни мерки по отношение на държавните публични финанси.МВФ, който ще осъществи този надзорен процес, предприе подобна инициатива през април 2006 г., когато пусна в действие „многостранен консултативен процес по глобалните дисбаланси“. В рамките само на година инициативата загуби блясъка си. Макар че САЩ, еврозоната, Китай, Япония и Саудитска Арабия склониха на структурни реформи, правителствата пренебрегнаха изводите и препоръките и продължиха със стратегиите за разширяване.

Германия предложи 15 млрд. евро заем на МВФ
Централната банка на Германия ще предостави заем от 15 милиарда евро на Международния валутен фонд (МВФ), за да подпомогне организацията в условията на глобалната икономическа криза, съобщиха източници от МВФ, цитирани от АФП.МВФ и "Дойче бундесбанк" подписаха споразумение за предоставянето на заем от 15 милиарда евро на фонда. От МВФ посочиха, че споразумението е част от поетите ангажименти от Европейския съюз (ЕС) през март 2009 г. за отпускането на 75 милиарда евро, предназначени на заеми в помощ на нуждаещите се страни. МВФ посочва, че тези споразумения спомагат за увеличаването на ресурсите на фонда, което беше посочено като изискване от лидерите на Г-20 в Лондон на среща през април, както и от Международния валутен и финансов комитет на МВФ. В изказване миналата седмица управляващият директор на фонда Доминик Строс-Кан призова за увеличаване на помощта за бедните страни, за да им помогне да се възстановят от глобалната икономическа криза. /БГНЕС/

Русия планира втора вълна на приватизация
Русия ще започне нова програма за приватизация, две години и половина след последното голямо разпродаване на държавни активи, съобщиха официални източници, цитирани от АФП. След като хаотичното разпродаване на активи през 90-те години на миналия век по времето на Борис Елцин се създаде класа на много богати олигарси и породи сериозно недоволство в обществото, правителството впоследствие предпочете да увеличи дяловете си във фирмите. Но финансовата криза отвори дупка в бюджета на Русия, като според прогнозите бюджетният дефицит ще бъде около 8.0% от БВП през 2009 г. и 6.9% през 2010 г. Финансовият министър Алексей Кудрин заяви пред финансовия ежедневник "Ведомости", че с приходите от приватизацията Русия може да намали използването на резервните фондове и да намали обема на планираното емитиране на бонове, необходимо за компенсиране на бюджетния дефицит. "С други думи приходите /от приватизацията/ ще отидат за намаляване на дефицита", посочи той. "Ведомости" обаче цитира правителствени източници, според които новата приватизация ще има за цел да подобри имиджа на Русия, която все още получава критики от Запад заради прекомерния държавен контрол върху икономиката.

ЕК се подготвя да разкрие предложения за финансов контрол
Европейската комисия се подготвя да разкрие детайлни предложения за по-стриктно финансово наблюдение, предаде АФП.Съобщението, в навечерието на ключова среща на водещите икономики от Г-20 в Питсбърг, Пенсилвания, ще включва планове за нов пан-европейски контролен орган. Създаването на тези нови органи, които ще наблюдават банките, застрахователните дружества, беше решено на срещата на върха на ЕС през юни, за да може Европа да се присъедини към САЩ в опита да се усили контрола над финансовия сектор. Ключова част от предложенията е и създаването на Европейска комисия за системен риск (ESRB), отговорна за откриването на заплахи за икономиката на ЕС като цяло, която ще има правото да изисква действия то страните или да обявява извънредна ситуация. Целта е да се избягва повторение на миналогодишната финансова криза, която доведе до фалита на банки или наложи значителни държавни помощи за спасяване на икономиката. Широките компетенции на предложения орган притеснява Великобритания и друго европейски страни. Предложенията трябва да бъдат подкрепени от страните-членки и европейския парламент, за да влязат в сила. Подкрепата на Великобритания, която ревниво защитава лондонското Сити, е жизненоважна, за да може новите структури да влязат в действие до края на следващата година. Дипломатите смятат, че страната може да бъде убедена, ако управителят на Банката на Англия бъде назначен за заместник на новият надзорен орган и Financial Times съобщава, че той наистина е водещ кандидат за заместник-председател на комисията.


Няма коментари: